מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חלת הדבש – יערת הדבש בארץ אפקפוקין

אני וסבתא
סבתא בת שלוש
סבתא יערה מספרת על הארץ אפקפוקין הדימיונית

שמי יערה, הורי בחרו לקרוא לי יערה שמשמעותו חלת דבש – שהיא יערת דבש. מקור השם הוא מן המקרא.שם משפחתי מן הבית הוא גת. עם קום המדינה, שנת 1948, קבלו תושבי המדינה תעודות זהות ישראליות, אבא שלי החליט שחייבים שם עברי בתעודה ושינה את שם המשפחה מגטלר לגת.
 
ילדותי בירושלים
נולדתי וגדלתי בירושלים. עד גיל שש גרתי בשכונת "רחביה". לגן חובה הייתי הולכת לבד למרות שהוא לא היה ממש קרוב ונאלצתי לחצות כמה כבישים (לא היו המון מכוניות). לאחר מכן עברנו לשכונת "קריית משה" ולמדתי בבית הספר "בית הכרם" מכיתה א' עד כיתה ח'. כשהייתי בכיתה ב' אמא שלי הייתה המורה שלי. כאשר הייתי בת 10 אבי נפטר באופן פתאומי אירוע שהשפיע על חיי. מגיל 8 עד גיל 15 רקדתי באקדמיה למוזיקה בירושלים.
בכיתה ט' עברתי לתיכון "הגימנסיה העברית" שם הכרתי והתחברתי עם איתן זילברג, מי שהיה לימים בעלי ואב בנותי. בשנים אלה היינו שנינו מדריכים בצופים.
זיכרונות ילדות
לאחי ולי הייתה ארץ סודית קראנו לה ארץ אפקפוקין. כל לילה לפני השינה הינו ממציאים מה קורה בארץ הזאת. הקפדנו לא לגלות לאף אחד במשפחה. הייתה לי בובת קוף בצבע חום שהיה דהוי מרוב ליטוף ושימוש, קראתי לו קיקי. גרנו בבית עם שתי קומות חדר השינה שלי ושל אחי היה בקומה השניה כשהלכנו לישון השארנו אור במדרגות.ברגע שהתכסינו בשמיכות היה לנו שיר "אפשר לכבות את האור!" ואז אמא שלנו היתה מכבה את האור מלמטה.
כשלמדתי בבית ספר יסודי כל החברים שלי היו מהשיכון בקריית משה. היינו נפגשים אחרי הצהריים ומשחקים: מחבואים, תופסת, הבנות קפצו בחבל הבנים שחקו בכדור.המפגשים התקיימו במקום שקראנו לו "הבור" זה היה בור מים גדול שהיה מכוסה בבטון. הוא היה ממוקם במרכז השכונה. 
 
הקמת משפחה
התחתנתי בשנת 1967 חודשיים לאחר מלחמת ששת הימים הייתי בת 21.החתונה נערכה בבית הכנסת באוניברסיטה העברית בירושלים, החתונה הייתה צנועה מאוד. בחתונה השתתפו נשיא המדינה זלמן שזר ושר המשפטים.אבא של איתן ז"ל היה שופט בית המשפט העליון , משה זילברג, ולכן כבדו אותנו אישים אלו.
נולדו לנו שלוש בנות מקסימות והיום אני סבתא לשבעה נכדים. איתן נפטר בשנת 1995 בהיותו בן 49 ולא זכה להכיר את נכדיו. הוא זכה להיות בחתונה של בתו הגדולה מיכל.
לימודים ועיסוקים
כשהתגייסתי לצבא התנדבתי להיות מורה חיילת ונשלחתי ללמד בבאר שבע.למדתי תלמידים עולים חדשים ממרוקו ורומניה הייתי בת 18 לאחר סיום התיכון.באותן שנים (1963-1964) היה מחסור במורות בערי פיתוח וגייסו בוגרות תיכון ללמד בישובים אלו.זו היתה התחלת הקריירה שלי כמורה, שנמשכה 37 שנים.במשך השנים השלמתי את השכלתי ולמדתי ספרות באוניברסיטת חיפה.
 
פעילויות מיוחדות
בשנת 1981 סיים איתן את הדוקטורט שלו בפיזיקה במכון ויצמן ונסענו כל המשפחה לארצות הברית. איתן התקבל לעבודה במעבדות "בל" בניו ג'רסי שם עשה את פוסט דוקטורט. גרנו שם שנתיים הבנות הלכו לבתי ספר רכשו אנגלית טובה. אני לימדתי בבית ספר יהודי כל בוקר שלוש שעות עברית ואהבת ארץ ישראל.
בתקופה זו הירבנו לטייל בכל ארצות הברית. בשנת 1983 חזרנו לארץ וגרנו בחיפה.
 
קורות המשפחה שלי
אבי, בן ציון עלה לארץ בשנת 1926 בהיותו בן 17.הוא עלה עם קבוצה של צעירים מטרנסילבניה(היום רומניה). שמו היה סטפן אך בבואו לארץ הוא בחר לעצמו שם עברי בן ציון. הוא למד באוניברסיטה העיברית בירושלים והיה מורה לספרות והיסטוריה בגימנסיה העברית (בית הספר הוא התיכון שבו אני למדתי)אמא שלי עלתה לארץ בשנת 1912 בהיותה בת שנה, המשפחה גרה בירושלים. אמי גרה בירושלים כל חייה. גם היא היתה מורה.
 
צבא ומלחמות
בשנה זו למדתי בכיתה ד'. המורה למלאכה לימדה את הבנות לסרוג צעיפים וכובעים, אותם שלחנו לחיילים במלחמה.
 
מלחמת ששת הימים (1967). גרנו בירושלים וישבנו במקלט אני ואמא שלי.שני אחי ואיתן היו במלחמה. המלחמה פרצה חודשיים לפני מועד החתונה של איתן ושלי. הפחד שלי היה מה יקרה אם אחד מהם לא יחזור בשלום מהמלחמה. אמא שלי , שגדלה בירושלים, זכרה את העיר העתיקה והכותל המערבי מהימים שלפני מלחמת השחרור. ברגע שהודיעו ברדיו שהעיר העתיקה בידינו אמא שלי בכתה מהתרגשות. לשמחתנו שלושת הלוחמים חזרו בשלום והחתונה התקיימה במועד. 
 
מלחמת יום כיפור (1973)  מלחמת יום כיפור פרצה בהפתעה באמצע יום כיפור. אנשים נקראו מתוך בתי הכנסת באמצע התפילה. אחי גויסו מיד ואיתן גויס באמצע הלילה. המתח והפחד חזרו והייתה הרגשה שאסון קורה במדינה. איתן שירת במילואים בצנחנים והשתתף בכיבוש הגדה המערבית של תעלת סואץ.
 
סיום: היום אני סבתא גאה לשבעה נכדים מקסימים ונהנית לשתף את רותם בסיפור חיי ובקורות המשפחה שלנו.
 
תשע"ו

מילון

גת
מקום ליצירת יין בעת העתיקה.

עיירות פיתוח
ערים קטנות שנבנו לצורך קליטת עולים רבים שהגיעו לארץ בשנים הראשונות לקיומה (ממוקמות בעיקר בנגב ובגליל).

ציטוטים

”"העיר העתיקה בידינו"“

הקשר הרב דורי