מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חלוציות בבית לחם הגלילית – יצחק מדן

הנכדה דורון וסבא יצחק
סבא וסבתא בחתונתם, 7.12.1970
סבא גדל בישוב מבודד ובבגרותו הקים ישוב חדש

שמי יצחק, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי עם נכדתי דורון, יחד אנו מעלים סיפור מחיי אל מאגר המורשת של התכנית.

הוריי עברו מנהלל לבית לחם הגלילית, אבא שלי בחר לגור בבית לחם הגלילית כי הישוב הזכיר לו את הבית שלו באירופה. היינו ישוב מבודד, במשך כל הילדות שלי לא היה כביש מסודר. היינו נוסעים לטבעון, זה היה נחשב מרכז העולם בשבילנו. היינו בקושי 40 ילדים בארבע כיתות, הגילאים היו שנה שנתיים פחות ממני ומעליי. לאחר זמן מה יצרו בית ספר משותף עם הישוב אלוני אבא וקראו לבית הספר "אלון הגליל". למדו בבית הספר עד כיתה ח' ואז היינו בבית הספר החקלאי בנהלל. היינו הילדים היחידים שלא מהפנימייה, הייתי שם במשך שנתיים, בכיתות ט'-ו'.

למדו איתי בכיתה שני אנשים מפורסמים: שאול מופז ורבקה זוהר. בזמן בית הספר כתבתי שיר ורבקה זוהר שרה אותו. לאחר מכן עברתי ללמוד בעירוני א' בחיפה. הייתי כל כך בודד, הייתי נוסע לחיפה בטרמפים. בבית הספר היסודי אלון הגליל מתוך 40 הילדים שלמדו שם, עשרה זוגות מתוכם התחתנו, אשתי אסתר ואני בתוכם. סבתא אסתר למדה בבית הספר אלון הגליל, כשהתבגרנו והייתי בצבא נהיינו חברים וכך התחתנו. אחרי עשר שנים הקמנו את הישוב אלון הגליל.

מתוך 60 משפחות באותה תקופה, הילדים הראשונים בבית לחם הגלילית חזרו בתשובה ובלי קשר אחד לשני. יש לי עוד שני אחים: גיורא שחזר בתשובה ואין לי קשר איתו, ויורם שאני בקשר איתו.

חפץ מיוחד ללבו של סבא

דורון הנכדה המתעדת: חפץ יקר ללבו של סבא הוא מחזיק מפתחות שסבא קיבל בטקס של מפגש של לוחמי סיירת שקד לדורותיהם. מחזיק המפתחות קטן ועגול, עשוי ממתכת כסופה. בצד אחד מצוירות כנפי סיירת שקד ומצד שני כתוב: "רק היודעים להגן על חירותם זכאים לה". סבא שירת במשך שלוש שנים בסיירת וזאת הייתה סיירת של פיקוד הדרום. סבא מספר: "שמרנו על גבולות המדינה בסיורים לאורך הגבול עם עזה, מצרים וירדן. השתתפנו במלחמת ששת הימים ומלחמת ההתשה. היחידה הייתה מורכבת מיהודים וגששים ערבים, שהם בעיקר מבית זרזיר, כעביה, ביר אל מכסור ועוד."

מחזיק המפתחות של סבא

תמונה 1

הזוית האישית

דורון הנכדה המתעדת: היה לי מאוד מעניין בתוכנית, למדתי דברים חדשים על סבא וזה היה כיף להיות איתו.

מילון

אלון הגליל
אַלּוֹן הַגָּלִיל הוא יישוב קהילתי בגליל התחתון, סמוך למחלף המוביל, בתחום השיפוט של המועצה האזורית עמק יזרעאל. ביישוב מתגוררות כ 1,200 תושבים יותר ממאה תשעים משפחות. מעטים מהתושבים עוסקים בחקלאות, והשאר במקצועות חופשיים, ביישוב ומחוצה לו. שמו של היישוב סמלי ובא לציין הן את יער עצי האלון בו הוקם היישוב והן את האזור הגלילי. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”הדרך שלי להתמודד עם הבלתי צפוי שלי היא: "עצור! התבונן! תקן! פעל!" ואם זה לא עובד, לחזור על הפעולה“

הקשר הרב דורי