מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חלום שהתנפץ

ג'קלין ואוהד בחנוכה והחנוכיה המשפחתית.
ג'קלין במפגש בכיתה
תלאות העלייה ממרוקו והקליטה הקשה בארץ.

אני ג'קלין כהן סבתו של אוהד כהן. נולדתי במרוקו בעיר "מקנס".

אני הבת החמישית מתוך תשעה אחים. נולדתי בתאריך 15.4.48. בגיל שש היה לי  ולמשפחתי  חלום לעלות לארץ ישראל.

בשנת 1958 באישון לילה, הגיעו לביתנו שני אנשים בלתי מוכרים, אשר כל מבוקשם היה לעזור לנו לעלות לארץ ישראל. בשנת 1958 היה איסור מוחלט לעזוב את מרוקו ולעלות לישראל. חלום זה התממש בעזרת הסוכנות. עזבנו את ביתנו בשעת לילה. השארנו בית מסודר, לקחנו מספר חפצים, ויצאנו בסודיות עם דרכונים מזויפים.

הרבה תלאות עברו עלינו: הרגשתי פחד שלא יגלו שהדרכונים שלנו מזויפים. בדרכינו לישראל, שטנו באונית מסע לכיוון מלגה עם השגחת הסוכנות, משם המשכנו לג'יברלטר. שהינו באוהלים כשלושה חודשים, ולאחר מכן המשכנו באוניה לכיוון ארץ ישראל.

בעזרת משאיות פזרו אותנו למקום שסבתא וסבא שלי גרו. הם גרו באור עקיבא וכל חלומותיי ודמיוני על ארץ ישראל התנפצו. גרנו במעברה באור עקיבא, עם כל הקשיים של מעברה – ללא חשמל, בצפיפות, וקשיי פרנסה. אמנם אז התנפץ חלומנו על ארץ ישראל (חשבנו שיהיה יותר טוב מאשר במרוקו), אך עם הזמן בניתי בארץ ישראל משפחה נהדרת, והגשמתי חלום אחר – להקים משפחה בארץ ישראל.

הזווית האישית

ג'קלין: "מפגש זה מתעד את העבר שלי. חשוב בכל עת לתעד את השורשים המשפחתיים, כדי שלא נשכח. שמחתי להיות חלק ממפגש זה כדי לא לשכוח את עברנו".

אוהד: "היה מעניין לשמוע את הסיפור של סבתא, היה לי כיף איתה במפגשי הקשר הרב דורי".

מילון

מעברה:
מַעְבָּרָה, או בשם הרשמי "יישוב קליטה", היו יישובים זמניים, אשר התקיימו במדינת ישראל בשנות ה-50 של המאה ה-20. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”כל חלומותיי ודמיוני על ארץ ישראל התנפצו. גרנו במעברה באור עקיבא, עם כל הקשיים של מעברה - ללא חשמל, בצפיפות, וקשיי פרנסה.“

הקשר הרב דורי