מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חילופי אחיות בין ניו-יורק לישראל

אני וסבתא
סבתא מהעבר
סבתי בתוכנית של חילופי אחיות בין ארצות.

אני מירי בן דרור ונולדתי בשנת 1938 בכפר ברוך.

כְּפַר בָּרוּךְ הוא מושב בעמק יזרעאל, השוכן 5 ק"מ דרומית-מערבית למגדל העמק, בתחום השיפוט של המועצה האזורית עמק יזרעאל. ויקיפדיה נוסד: 1926

בגיל שבע עשרה התחלתי ללמוד בבית ספר לאחיות, בסיום הלימודים התנדבתי לצבא, למרות שלא הייתי חייבת ושירתי כאחות.

בגיל עשרים ושתיים שמעתי מחברה טובה שיש פרויקט בשם "חילופיי אחיות" שבו  אחיות מישראל, יכולות לעבוד בניו יורק, ואחיות מניו יורק יכולות לעבוד בישראל. בימים ההם זה היה נשמע כמו חלום, אף אחד לא ידע אנגלית ולא נסעו לחו"ל. התחלתי ללמוד אנגלית ולמרבה שמחתי התקבלתי לפרויקט.

החיים בניו יורק בשנת 1960 היו שונים לחלוטין מאשר בישראל. נְיוּ יוֹרְק היא עיר במדינת ניו יורק והעיר המאוכלסת והצפופה ביותר בארצות הברית. שטחה העירוני הוא אחד מן הגדולים בעולם. כינויה של העיר הוא "התפוח הגדול". כבר למעלה ממאה שנים מהווה ניו יורק מרכז מסחרי וכלכלי מהגדולים בעולם. בישראל הייתה זו תקופת הצנע, המזון וכל רמת החיים הייתה מצומצמת מאוד. מדיניות הקיצוב הייתה מדיניות כלכלית שהנהיגה מדינת ישראל בין השנים 1949–1959, וזכתה לכינוי תקופת הצנע. מטרתה של מדיניות כלכלית זו הייתה ליצור שער חליפין יציב וכך לחסוך במטבע חוץ. מדיניות זו באה לידי ביטוי בשתי דרכים מרכזיות: הכוונת אשראי והשקעות, אך בעיקר הגבלת הרכישה של מזון ומוצרי צריכה. ויקיפדיה תאריך התחלה: 1949תאריך סיום: 1959.

כשהגעתי לארצות הברית, נדהמתי לגלות כבישים מהירים, בגדים, מסעדות, בניינים רבי קומות ומכוניות פאר.

בעבודה בבית החולים נקלטתי מהר מאוד, בעזרתן של האחיות המקומיות, וקיבלתי סמכויות רבות. כשחזרתי לישראל הבאתי איתי כמה דברים שבישראל לא שמעו עליהם, למשל נייר צבעוני לעטיפת מתנות, כי בימים ההם היו עוטפים מתנות בנייר עיתון אם בכלל היו מביאים מתנות.

הזווית האישית

נעמי: למדתי דברים חדשים על סבתא שלי, ועל החיים בניו יורק של שנות ה-60.

סבתא: נהניתי לשתף את נעמי ולהיזכר בעברי ובעבודתי כאחות.

מילון

הצנע
מדיניות הקיצוב הייתה מדיניות כלכלית שהנהיגה מדינת ישראל בין השנים 1949–1959, וזכתה לכינוי תקופת הצנע. ויקיפדיה

ציטוטים

”"החיים בניו יורק היו שונים לחלוטין מאשר בישראל. בישראל הייתה זו תקופת הצנע, המזון וכל רמת החיים הייתה מצומצמת מאוד“

הקשר הרב דורי