מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חיי סבתא רבתא גינה מוסקוביץ

סבתא גינה ואי הנין שלה.
סבתא גינה ליד הבית שלה
החיים של סבתא במולדובה

שמי גינה, סבא שלי בחר את השם שלי. פירוש השם שלי: נבונה, פרקטית, רגועה. אני ילידת מולדובה.

נולדתי בשנת 1940 במולדובה בעיר ריבניצה. גרתי בבית פרטי מחולק לשני משפחות, בחלק אחד היינו אני עם ההורים שלי ושלוש אחיותיי, אחת האחיות הייתה תאומה שלי אבל היא נפטרה ממחלה בגיל שלוש. בחלק השני חיו דודה שלי ומשפחתה. היו לנו בחצר בעלי חיים כמו חזירים תרנגולות ועוד.

כשהייתי קטנה אהבתי לשחק בבובות שעשויות מסמרטוטים, בחבל קפיצה ובכדור עם החברות שלי בבית הספר בזמן הפסקה ובזמן הפנוי בבית. במולדובה למדתי רק שש שנות לימוד שהיו אז חובה ולא המשכתי, אבל ממש אהבתי ללמוד חשבון וקראה.

עליתי לארץ ישראל בשנת 1995 עם בעלי, עם הבת שלי ועם שלושת הנכדות שלי. כשעלינו לישראל, כל מי שעלה איתי הלך לאולפן ללמוד עברית  חוץ ממני. מאז שהגענו לישראל אנחנו גרים בנתניה. אהבנו את נתניה מאוד בגלל הים שהיא נמצאת לחופו. נעים לי לגור בעיר עם כל משפחתי המורחבת.

נפגשתי בפעם הראשונה עם בן הזוג שלי בעבודה שלי, מפגישה ראשונה החלטנו להתחתן. אחרי זה בעלי עבר לגור בעיר שלי, בהתחלה גר עם ההורים שלי ואחר כך קיבלנו דירה קטנה. אחר כך נולדו לנו בת ובן. לבת קראו אלכסנדרה ולבן סשה או אלכסנדר, עם השם הזה אפשר להגיד לבן ולבת אותו הדבר.

הייתה לנו  גם כלבה בשם סילווה. הייתי תופרת במפעל וגם עבדתי מהבית. בעלי היה חשמלאי ונהג טרקטור והיה גם אלוף האזור בשחמט ואגרוף. חיינו ביחד כ-54 שנה עד שנפטר מסרטן.

הזוית האישית

סבתא רבתא גינה: נפגשתי עם רונן הנין שלי וסיפרתי לו מה היה במולדובה ואיך הסתדרנו בישראל.

רונן: נהניתי לפגוש את סבתא רבתא שלי ולשאול אותה שאלות על החיים שלה כשהייתה ילדה וכשהתבגרה.

מילון

מפעל
בית מלאכה או תעשייה וכו' מקום לייצור סחורות, בית חרושת.

מולדובה
רפובליקת מולדובה היא מדינה במזרח אירופה, בין רומניה ואוקראינה. מרבית השטח של הרפובליקה של מולדובה היה חלק מהנסיכות הרומנית מולדובה ושל רומניה בתקופות רבות בעבר ותחת שלטון רוסיה בשנים 1812–1918 וברית המועצות בשנים 1940–1941 ו-1944–1991. בעת התפרקות ברית המועצות הכריזה הרפובליקה הסוציאליסטית הסובייטית של מולדובה על עצמאותה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”סבא שלי בחר את השם שלי. פירוש השם שלי: נבונה, פרקטית, רגועה“

הקשר הרב דורי