מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חיי סבי אברהם דקו

סבא אברהם ואילי
פעילות כללית במסגרת התכנית
עלייתו של סבא אברהם במבצע מרבד הקסמים לישראל

שמי אילי, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מתעדת את סבי, אברהם דקו, ומתעד את סיפורו במאגר המורשת של התכנית.

סבי, אברהם דקו, נולד בתאריך 1.7.1939 בכפר "דקו" שבתימן, שמו ניתן לו על ידי אמו שושנה. בשנת 1949 עלה יחד עם משפחתו ארצה במסגרת מבצע "מרבד הקסמים". מאז ומתמיד חונך בתימן לאהבת הארץ ובשך כך שמח כל כך לעלות אליה.

סבי הינו האח הבכור למשפחה בת שישה ילדים: יעקב, יצחק, דוד, מלכה, יהודה וסבי כמובן. כשנולד סבי, מת אביו ממחלה קשה. מספר חודשים אחר כך התחתנה אמו בשנית עם האדון "יחיא ונה" והולידה את חמשת ילדיה: יעקב, יצחק, דוד, מלכה, ויהודה. בבית דוברה "שפת הקודש" כך מעיד סבא. בתימן הקשרים בין שתי הדתות – האיסלאם והיהדות – היו הטובים ביותר. כשמלאו לסבי שלוש שנים החל ללמוד תורה אצל ה"מורי", עד היום בקיא הוא מאוד בנושא זה.

כשסבי עלה בשנת 1949 הוא החל לגור בביתו בכפר "פורייה" שבצפון. בפורייה המשיך את לימודיו כשהיה בן 16, אז נשר בשל המצוקה הכלכלית שפקדה את הארץ. באותה תקופה החל לעבוד בכל עבודה מזדמנת, גם בימי החופשה השנתיים שקעה משפחתו בעבודתה הקשה.

שירות צבאי ונישואים

אברהם התגייס לחטיבת גולני, הוא נלחם במלחמות כמו: מלחמת ששת הימים, מלחמת יום הכיפורים ועוד. אברהם הכיר את אישתו חביבה במעברה במושבת יבניאל. עם עלייתם לישראל הם היתישבו במעברת יאבניאל. הם גרו במעבורות, באוהלים וצריפים ללא חשמל וללא מים זורמים. הם היו חלק מהחלוצים אשר תרמו רבות בהקמת המדינה והתיישבות הארץ; הם יבשו ביצות, עבדו בבניית בתים ובחלקאות ועבודות אחרות הקשורות לקיומם.

בחייו אברהם עבד בעבודות זמניות כדי לקיים את הבית וקניית מוצרים בסיסים וביגוד למשפחתו. בשנת 1970 סבא התקבל כעובד חברת מקורות, שם עבד למעלה מ-35 שנה עד פרישתו לפנסיה. הוא עבד בסולם התפקידים; מעובד פשוט עד למנהל מרחב תודות לאנשים טובים שעזרו לו בדרך.

הוא הקים משפחה לתפארת. היו לו ארבעה ילדים: סיגל, כנרת, אהוד, גולן (אביו של אילי המתעד). במהלך השנים הוא גידל את ילדיו, השקיע בהם במשך השנים, דאג להם להשכלה ולא החסיר מהם שום דבר.

כיום

אברהם היום בגיל 90 בריא, אוהב את משפחתו, ילדיו ונכדיו, הוא גר בפרדסיה ליד ילדיו על מנת שיהיה איתם לשארית חייו.

הזוית האישית

הסיפור תועד במסגרת תכנית הקשר הרב דורי. התכנית נערכה בבית הספר אחד העם- שש שנתי בפתח תקווה, תשפ"ג 2023, בהנחיית המורה המובילה ריקי גלזר.

מילון

מְלַמֵּד
מְלַמֵּד (נהגה בהברה אשכנזית, במלעיל: "מְלַ֫מֵּד", לפעמים "רבי"; ביהדות תימן, "מורי") הוא המורה של התלמידים בחדר המסורתי, המכונים תינוקות של בית רבן. הוא מלמד את התלמידים את התפילות על ניגוניהן, לימודי קודש: פרשת השבוע, חמישה חומשי תורה ומשנה. הוא אף יוצא עימם לטיולים קצרים בחיק הטבע. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”כשמלאו לסבי שלוש שנים החל ללמוד תורה אצל ה"מורי", עד היום בקיא הוא מאוד בנושא זה“

הקשר הרב דורי