מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חיי ילדות מאושרים בירושלים

סבתא שושנה ונכדותיה פריידי, חוי וחני
סבתא שושנה בצעירותה
הייתי ילדה מאוד שמחה ואהבתי מאוד לעסוק במלאכת יד - לתפור, לרקום, לסרוג, לצייר ולאפות.

סבתא שושנה מספרת לנכדותיה פריידי ברוד, חוי וחני הגר

קוראים לי שושנה הגר, נולדתי להוריי: משולם זושא ופייגא דובה מרים גערליץ בשנת 1952 תשי"ב. קוראים לי בשם זה משום שנולדתי בג' אדר בסמוך לחג הפורים, אמי רצתה לקרוא לי על שם אסתר המלכה, ואבי רצה לקרוא לי שושנה (שושנת יעקב) ונקראתי בשני השמות.

ביתי ומשפחתי

נולדתי בירושלים בבית החולים "שערי צדק" הישן. גדלתי בירושלים בשכונת "בית ישראל", בבית שהיו בו שלושה חדרים ומטבח קטן מאוד.

סביב ביתנו היו הרבה בתי כנסת של כל מיני חסידויות וגם ישיבה גדולה – "ישיבת מיר" הידועה וכן היה "שטיבלאך" ששם התפללו מכל רבדי האוכלוסייה לא מגדרי.

אבי ע"ה היה חזן ובעל קורא בביהמ"ד של חסידי סטריקוב בירושלים ועבד בעיריית ירושלים ואמי ניהלה עסק לבגדי נשים. יש לי חמישה אחים ואני הקטנה שביניהם. השפה המדוברת בביתנו הייתה אידיש ועברית.  בביתי שמרו מאוד על צניעות ועל תפילות.

הייתי ילדה מאוד שמחה ואהבתי מאוד לעסוק במלאכת יד – לתפור, לרקום, לסרוג, לצייר ולאפות … בשעות הפנאי הייתי מנגנת באקורדיון ובכלי נגינה שונים.

למדתי בבית ספר "בית יעקב", אהבתי ללמוד!!! הייתי תלמידה חרוצה ואהובה על המורות. כנראה, בגלל אהבתי לבית הספר…

כשהייתי נערה, פרצה מלחמת ששת הימים. זו הייתה התקופה הכי מפחידה בחיי, ובזיכרונות כבחורה ואישה נשואה … היינו צריכים לצאת מהבית בפחד ובחשש, למלא שקי חול ולשים על אדן החלון … שישה ימים של פחד מתמשך!

 בצעירותי

תמונה 1

שבת והחגים

אצלנו בבית, שבתות וחגים תמיד היו זמנים מיוחדים ונעלים מאוד. אבי ז"ל סיפר סיפורים חסידיים, שרנו זמירות וניגונים, ואכלנו אוכל משובח מעשי ידי אמי ז"ל – "קוגל" ירושלמי, "צ'ולנט" (חמין) מיוחד, גפילטע פיש שאבי הכין ועוד מאכלים טעימים.  הכי אהבתי את השבתות אצל סבי וסבתי שביתם היה מרכז של הכנסת אורחים לחסידי גור.

בפורים בביתי, היו לי תחפושות מיוחדות, שנתפרו בידי אמי או אחותי. אבי היה מקריא את המגילה וכל השכנים היו באים אלינו לשמוע את הקריאה, נהגנו להכין "קרעפלאך" ו"ארבעס", וכל אורח שבא היה מקבל כוסית יין, הרינג ומיני מזונות. היינו מתרוצצים מבית לבית לחלק משלוחי מנות שכללו: מבחר עוגות תוצרת בית, יין משובח תוצרת בית,  שיצאו לו מוניטין בקרב המבינים ביין, ושאר ממתקים ופירות…

פסח זה החג האהוב עליי – הניקיונות לפסח החלו מיד אחרי ט"ו בשבט, וכל שבוע היה מתוכנן איך מתקדמים לקראת פסח. זכור לי שהיה בשכונה אדם גלמוד שהוזמן אלינו לסעודות שבת ולליל הסדר. וכן היה בהיותנו זוג צעיר, תמכנו בשכנה גלמודה. הזמנו אותה לחגוג אתנו, והיא לא הפסיקה לומר ברוסית "קראסטה" – כמה יפה, מפני שאנו נוהגים לשיר בליל הסדר ביחד את כל ההגדה. ואכן, הייתה לה חוויה גדולה מהשירה וההסברים השונים בהגדה. עד היום בעלי שומר את הקדיש ליארצייט שלה.

עיסוקיי

עבודתי הראשונה התחילה בחב"ד ונהניתי ממנה, התחלתי לעבוד כגננת בעיר גנים בירושלים בגן חב"ד. הקשר עם ילדים קטנים טהור ונקי ומתגמל, מאוד נהניתי מעבודתי ובגלל האוטונומיה בעבודה זו, לא חשבתי להמר אותה במקצוע אחר.

מעולם לא החסרתי ימי עבודה. אהבתי את עבודתי וחשבתי  שיום ללא למידה הוא יום חסר. בראשית עבודתי כגננת הייתי גם ריתמיקאית בזמני הפנוי.

הקמת המשפחה

הוצע לי שידוך ראוי – בחור חסידי ומיוחד והתחתנו בתשל"ג, הייתי בת 21. החתונה התקיימה בירושלים באולמי "בנות ירושלים". כשנולד בני הבכור הייתי בת 23 ובעלי בן 24.

ביקרנו פעמים רבות את הרבי מילובאוויטש.

היום יש לי ב"ה שלושה בנים ושבע בנות בלי עין הרע ונכדים כן ירבו, הם מבקרים אותי כל יום, ואני משתדלת לבלות איתם כמה שיותר. למשל: יצאתי עם נכדותיי הגדולות לטיול בירושלים, ונסעתי עם כל ילדיי לצימר בצפון…

סדר יומי

סדר היום שלי מאוד מתוכנן ומסודר, (גם כי יש לי הרבה דברים לעשות)  בסדר היום שלי יש כמה דברים חשובים… למשל: אני משתתפת בשיעורי תורה, ומעבירה בעצמי שיעורי תנ"ך לנשים, אני מכינה אוכל ליולדות במסגרת "שפרה ופועה". כיום, כמו בילדותי, אני רוקמת מציירת וצובעת מנדלות ועוד…

אני מאוד אוהבת לבשל, בעיקר מאכלי בריאות, מאכלים עתירי ירקות חיים ומזינים. מאפים למיניהם וביניהם גם עוגיות קוואקר או "גרנולה" וכו'

שבתות – אני עורכת שולחן לשבת כבר מיום חמישי, כך יש כבר תחושה ששבת נכנסת. אני  אופה חלות ביתיות ומכינה את המאכלים שהיו בביתי כילדה – קוגל אטריות ירושלמי וקוגל אטריות לבן ליום שישי, מרק בשר, דגים בסגנונות שונים- מרוקאי, גפילטע פיש, כבוש, סלמון בתנור ועוד…

יש לי כמה חפצים שחשובים לי מאוד בבית – כלי כסף, בעלי נוסטלגיה כגון: חנוכיה, פמוטי שבת, גביעים מיוחדים –  חלקם ירושה מאבות המשפחה של בעלי שיח'

 עם נכדותי

תמונה 2

הזוית האישית

הנכדות, פריידי, חני וחוי: תודה לך סבתא על שפינית מזמנך לספר לנו את סיפורך המעניין והמרתק. אנחנו מאחלות לך הרבה בריאות, שמחה ונחת מאתנו ומכולם.

מילון

שטיבלאך
אלו בתי כנסת שמתקיימים בהם מנייני תפילות רבים בכל ימות השבוע, לאורך שעות היממה. מאפיין בולט של השטיבלאך הוא שחלק ניכר מהמתפללים בהם הם מתפללים מזדמנים, שאין להם קשר קבוע לבית הכנסת.

ארגון שפרה ופועה
ארגון שפרה ופועה הוא שם כללי לארגוני עזר ליולדת ומשפחתה - ארגונים מסוג זה קיימים בקהילות אנ"ש או מופעלים על ידי שלוחים ובתי חב"ד. ארגוני 'שפרה ופועה' הוקמו לאחר קריאתו הנמרצת של הרבי להרבות בילודה ולא להגבילה. נשים חב"דיות רבות, רואות בהתנדבות בארגון זה, סגולה להתברך בילדים.

מלחמת ששת הימים
מלחמת ששת הימים הייתה מלחמה שנערכה מבוקר יום 5 ביוני עד 10 ביוני 1967 (כ"ו באייר - ב' בסיוון ה'תשכ"ז), בין ישראל לבין מצרים, ירדן וסוריה, שנעזרו במדינות ערביות נוספות: עיראק, לבנון, ערב הסעודית ועוד. המלחמה הסתיימה בניצחון ישראלי. (ויקיפדחה)

ציטוטים

”שבת המלכה והציפיה לבואה מורגשת בבית מיום חמישי.“

הקשר הרב דורי