מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חיי ילדות בירושלים

סבתא חיה שרה
הנכדה דינה
בסמוך לבית שלנו הייתה חורשת אורנים, ששם אהבנו לטייל ולבלות

סבתא חיה שרה גרוסמן מספרת,

שמי חיה שרה גרוסמן ואני הסבתא של דינה מיידנצ'יק.

נקראתי על שם סבתי. בילדותי כינו אותי בשם חיה. נולדתי בבית הרפואה "ביקור חולים" בירושלים. למשפחת קעניג, אבי, ירחמיאל משה ואמי דינה קעניג. האחים שלי הם: ישראל, נתן צבי, אלעזר, יעקב וחיים. אבי היה מורה וסופר סת"ם.

גדלתי בירושלים עיר הקודש, בשכונת גבעת שאול, שכונה קטנה ושקטה. גרנו בדירת קרקע עם שני חדרים ומטבח. בישלנו את האוכל במטבח על פרימוס או על הפתילייה. בימות החול אכלנו מה שהיה, רק בשבת אכלנו: דגים, עופות וחלות. קנינו במכולת השכונתית בדרך כלל רק מוצרי יסוד, שהיינו זקוקים להם. בבית היו ממתקים בודדים.

את הקניות הגדולות יותר לכבוד שבת ערכנו בשוק "מחנה יהודה", ביום חמישי ערב שבת קודש שוק מחנה יהודה היה הומה אדם. הדוכנים היו מלאים בכל טוב, פירות וירקות מכל המינים, הסוגים והצבעים. השוק היה נראה ססגוני מאוד, ובעלי הדוכנים היו מכריזים על מרכולתם. אהבנו להגיע בימי חמישי לשוק.

את הבגדים כיבסנו-בידיים, כי לא הייתה לנו מכונת כביסה, פעם בשבוע הייתה כובסת קבועה מגיעה אלינו ומכבסת את הבגדים.

בית הכנסת בו התפללנו, היה סמוך למקום מגורנו.שיחקנו בבית, בחצר ובגנים ציבוריים. חברותי היו מהכיתה ושכנות. בסמוך לבית שלנו הייתה חורשת אורנים, ששם אהבנו לטייל ולבלות.

תחביבי היה איסוף בולים. בשעות הפנאי רקמתי, סרגתי ועזרתי בבית.

למדתי בבית הספר "בית יעקב"-מרכז. למדנו את המקצועות :תנ"ך, ספרות, לשון, דקדוק, חשבון, ציור, זמרה, התעמלות, רקמה וסריגה. כל המקצועות היו אהובים עלי. חברותי היו מבנות כיתתי וחברות מהשכונה.

מקום העבודה הראשון שלי היה בירושלים. המקצוע שלי הוא הוראה וחינוך בו עסקתי כל השנים. אהבתי את ההוראה ונהניתי ממנה…

הזוית האישית

הנכדה דינה: תודה סבתא על סיפור חיים מעניין. למדתי ממך דברים מעניינים!

סבתא חיה שרה

תמונה 1

מילון

שוק מחנה יהודה
שוק מחנה יהודה הוא שוק מזון וביגוד, הנמצא בין הרחובות יפו ואגריפס לצד שכונת מחנה יהודה בירושלים, ומשמש כשוק מזון מרכזי בבירה. בשוק דוכנים וחנויות רבות, הכוללים דוכני ירקות ופירות טריים, אטליזים, מאפיות ומעדניות

סופר סתם
סופר סת"ם הוא אדם העוסק בכתיבת ספרי תורה, תפילין, מזוזות ומגילות (בראשי תיבות: סת"ם). כמו כן, ישנם סופרים הכותבים גם ספרי נביאים וכתובים וכן את פרשת "פיטום הקטורת". סופר סת"ם כותב על קלף בכתב סת"ם, ומשתמש בקולמוס העשוי קנה או נוצה, ובדיו סת"ם

ציטוטים

”אם אשכחך ירושלים תשכח ימיני“

הקשר הרב דורי