מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חיי היו מלאי הפתעות – סבא אורי רפאל

סבא כיום
סבא בצבא
סבא אורי מספר לטוהר על בניית הקן המשפחתי, ועל הפתעות שחלקן טובות, חלקן פחות

שמי טוהר, במסגרת תכנית הקשר הרב דורי אני מעלה סיפור תיעוד אודות סבי, אורי רפאל.

סבי נולד בשנת 1949 בעיר בגדאד שבעיראק, וכיום הוא מתגורר בתל אביב שבישראל. הוריו עלו יחד איתו מעיראק בשנת 1951. להוריו קראו סלים ושפיקה. כשסבי עלה לארץ הוא גדל בחדרה, בגיל 9 הוא עבר לגור בתל אביב בשכונת הארגזים ושם למד בבית הספר אוהל. כשסבי היה ילד הוא אהב לשחק בגוגואים, גולות, חמש אבנים, מחניים ובמיוחד כדורגל ושש בש. חבריו של סבי בשכונה היו מאוד מיוחדים ואהבו את סבי מאוד, כיום הוא עדיין בקשר עם סמיר ומרדכי שהיו חבריו מבית הספר היסודי.

שירותו הצבאי של סבי

סבי שירת בצבא בחיל ההנדסה בשנת 1967, לסבי היה בצבא אירוע מאוד טראומתי ועצוב: יום אחד כל הפלוגה שלו יצאה לאימון על מנת לאתר מוקשים, באותו יום סבי לא יצא איתם לאימון כיוון שאיחר. לאחר כמה שעות הסתבר שכל פלוגתו עלתה על מוקש וכולם נהרגו. לסבי לא היה קל לשאת את מה שקרה. אך לבסוף התגבר וסיים בהצלחה את שירותו הצבאי בשנת 1970.

הרקע המשפחתי ובניית המשפחה

סבי הכיר את סבתי שולה בזכות אח של סבי ששידך ביניהם. ערב אחד סבי וסבתי היו באירוע משפחתי ואז סבי ראה את סבתי יושבת בשולחן ומדברת עם החברים והמשפחה, הוא הלך לדבר איתה ולהגיד מה שהוא חושב. לאחר מספר ימים הם יצאו לדייט. כעבור שנה נשא את סבתי לאשה ונולדו להם חמישה ילדים: איילה, בת 48 ,אלי בן 46 ,בני בן 43 ,יוסי בן 37 ושפי בת 35. לסבי יש 12 נכדים והם: אורי בן 18, איילין בת 15, טוהר בת 12, איתי בן 10, שי-לי בת 9, הילה בת 8, אריאל- 7, נועם – 7, יראל – 8, עמית – 6, סהר – 5 ונהוראי – 4.

עיסוקיו ותחביבו של סבי

כיום סבי נהג מונית והוא מאוד מרוצה מעבודתו. התחביבים של סבי כיום הם: לשחק שש בש, לראות את המשפחה והחברים, חופשות בחו"ל ובארץ ולשמוע שירים ביוונית מפעם.

הזוית האישית

טוהר: מאוד נהניתי לכתוב את התיעוד ולשמוע דברים שלא ידעתי על משפחתי וסבי. הסיפור של סבי עניין אותי מאוד וראיתי שסבי מאוד נהנה לספר לי את הסיפור שלו.

סבא אורי: מאוד נהניתי לספר ולהיזכר בסיפור ילדותי, מאוד התרגשתי לשתף את סיפורי הצבאי ואהבתי מאוד לספר על הקן המשפחתי שבניתי. אוכל לסכם ולומר, שחיי היו מלאים בהפתעות, חלקן טובות חלקן פחות, אך תמיד צריך לראות את חצי הכוס המלאה.

מילון

חדווה
שמחה

שכונת הארגזים
שכונת הארגזים היא שכונה בדרום-מזרח תל אביב. תושביה הראשונים של השכונה לא הורשו לרשום את נכסיהם, ולא הוכרה כל זכות קניין שלהם בבתים. התושבים שהגיעו בהמשך התיישבו במקום ללא היתר לכך, ומשכך, גם הם נעדרי זכויות קניין במקום. התרחבות השכונה נעשתה באופן עצמאי, ללא שהוקמו התשתיות לכך. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”חיי היו מלאים בהפתעות, חלקן טובות חלקן פחות, אך תמיד צריך לראות את חצי הכוס המלאה“

הקשר הרב דורי