מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חיי היהודים בסמרקנד – טטיאנה נקטלוב

סבתא בארוחת שבת עם המשפחה שלה
סבתא בארוחת שישי עם בני המשפחה שלה
זיכרונותיה של סבתא טטיאנה ועלייתה לישראל

לסבתא שלי שלי קוראים טטיאנה, היא נקראה כך משום שהוריה אהבו את השם. שמות הוריה: תמרה ושמואל. שמות אחיותיה: טטיאנה הגדולה, בלה האמצעית, אלוירה, לריסה. סבתא נולדה בברית המועצות בעיר סמרקנד, בה היה שוק גדול, אוניברסיטה, בית ספר גדול, בית חולים, בית כנסת. בבית היה חדר אחד ומטבח, והייתה להם מרפסת קטנה בסלון. היה ארון טלוויזיה ושתי מיטות. הם התקלחו במקלחת, כבסו עם הידיים, הם שיחקו בשכונה ליד בביתם, לא היה להם ים.

בשבתות הכינו על האש מאכלים בוכרים כמו באחש, פלוב, גוז'גיז'ה. הם גרו בשכונה חרדית. היה להם רב ששחט את הפרה והכבש.

לסבתא טטיאנה לא היו חברות וגם לבלה אחותה העצמאית לא היו חברות מפני שהן היו ממוקדות רק בלימודים, רק ללריסה היו חברות שכל הזמן היו מטיילות. לא היה לה כל כך זמן לעשות דברים אבל היא שמרה על האחיות הקטנות שהיו לה וטיפלה גם בסבתא שלה.

היא למדה בבית הספר קוסמודמאנסקי, השם הזה היה מבוסס על אישה שהרגו אותה הנאצים במלחמה. הם למדו מתמטיקה, אנגלית, גאוגרפיה, שפה וכו'. היה היחס מאוד יפה אל המורים, הם היו עוזרים למורים והמורים חיבבו את סבתא שלי טטיאנה ואחותה בלה. בתקופתן הייתה משמעת מאוד חזקה. במידה ומישהו התנהג רע, הם היו קוראים להורים שלהם וההורים היו מדברים איתם בבתים בחומרה. מבחינת לבוש, הבנות היו לובשות שמלות וסינר שחור והבנים היו לובשים חליפה ומכנסיים. היו מעט טיולים, אך היו מסיבות בסוף השנה. המקצועות האהובים על סבתא היו שפה, מתמטיקה, היסטוריה ושיעור תפירה. המקצוע שפחות אהבה היה אנגלית.

בבית הספר היה חדר אוכל מאוד גדול שהגישו בו קציצות, מרק, ממולאים. המאכל האהוב על סבתא שלי הוא מרק עם גרגירי חומוס. היו להם מעט מאוד ממתקים.

בבחרותם הם אהבו לשמוע שירים ברוסית. הם רקדו גם טנגו. פעם היו שידוכים והכירו אחד את השני ואחרי כמה זמן התחתנו. בבית, סבתא מספרת שהיחס של אימא היה טוב ושל אבא פחות. לסבא וסבתא נולדו חמישה ילדים , 16 נכדים וארבעה נינים. סבא שלי עובד בסופר וסבתא שלי עבדה בבית אבות וכיום היא יושבת בבית בנתניה.

סבא ןסבתא עלו לישראל בשנת 1993. הם עלו מפני שזוהי מדינה של יהודים, ובה הם רצו לחיות. כשעלו, הגיעו מיד לנתניה לבית של סבתא רבתא שלי. עם הגיעם, הם היו הולכים ולומדים באולפן, הם לא ידעו לדבר בעברית, הלמידה באולפן פתרה את הבעיה הזו.

הזוית האישית

טלי הנכדה המתעדת: היה לי מאוד מעניין לגלות את העבר של סבתא שלי.

מילון

שידוך
הֲתאָמָה בין בני זוג

ציטוטים

”לסבתא טטיאנה לא היו חברות וגם לא לבלה אחותה העצמאית, מפני שהן היו ממוקדות רק בלימודים“

הקשר הרב דורי