מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חיי בקיבוץ רמת רחל – רותי כהן

רגע של עמליה עם סבתא רותי
סבתא רותי בילדותה
כיצ הקיבוץ שיפר את חייה של סבתא רותי

שמי רותי כהן, נולדתי בירושלים בתאריך 23.6.1942. אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם נכדתי, עמליה, יחד אנו מעלות סיפור מחיי אל מאגר המורשת של התכנית.

בגיל 6 הגעתי לקיבוץ רמת רחל וגדלתי במשפחה מאמצת. קיבוץ רמת רחל הוא קיבוץ בירושלים ומסביבו היו כפרים ערביים. החיים בקיבוץ היו מיוחדים: כילדים ישנו כל הילדים יחד בבית ילדים, בבוקר אכלנו יחד בחדר האוכל ויצאנו לבית הספר ללמוד. נהניתי עם חברותיי דפנה, תרצה, עמליה ודליה: היינו משחקות, משתובבות ומשוחחות אחת עם השנייה. אחר הצהריים התפזרנו לחוגים שונים ובערב נפגשנו שוב בחדר האוכל לארוחת הערב.

בערב נהגנו כל אחד ללכת למשפחתו ואני הלכתי להוריי המאמצים. בזמן התארגנות לשינה שמענו סיפורים שונים ובזמן כיבוי אורות הלכנו לישון כל הילדים בבית הילדים. החיים בקיבוץ אפשרו לי הזדמנות לעבוד ברפת, בלולים, בצרתי ענבים בכרם וקטפתי תפוחים ואפרסקים בפרדסים שבמרחבים. לרוב עשינו זאת בחופשות מבית הספר. בקיבוץ למדתי עד כיתה ח' ומכיוון שלא היה תיכון קרוב, שלחו אותנו ללמוד בירושלים בתיכון "בית חינוך".

סבתא רותי עם חשבונייה בילדותה 

תמונה 1

לאחר התיכון התגייסתי לצבא, שירתי ב"קצין העיר" ושם הכרתי לראשונה את אליעזר ז"ל שהפך לבעלי. נישאתי בגיל 21 מיד עם תום השירות הצבאי שלי, הייתה בינינו אהבה גדולה והקמנו ביחד משפחה מקסימה.

כילדה שלא חיה במסגרת משפחתית חמה ובגיל צעיר מאוד הועברתי לאימוץ וגדלתי בקיבוץ בחיים משותפים במשק, החלום הגדול שלי כילדה היה להקים משפחה משלי עם בעל אוהב ולגדל את ילדיי בבית שמח וחם. אני שמחה מאוד שהצלחתי להגשים את החלום החשוב הזה – נולדו לנו שלוש בנות נהדרות: סיגל, עירית ודגנית ויש לי שישה נכדים מקסימים שמשמחים אותי. היום אני נהנית מהמשפחה היפה שלי!

הזוית האישית

עמליה הנכדה המתעדת: היה לי מאוד מעניין ללמוד ולהכיר את העבר של סבתא. התהליך בתכנית הקשר הרב דורי אפשר את ההזדמנות לשמוע ממנה חוויות ילדות.

מילון

קיבוץ
יישוב כפרי שנבנה במקור על עקרונות של שיתוף ושוויון, משק.

חשבונייה
חשבונייה היא כלי חישוב המורכב ממסגרת ובה צירים, עליהם מחליקים חרוזים. חשבונייה יכולה לשמש כעזר ספירה, ובשימוש מתוחכם יותר לביצוע ארבע פעולות החשבון ופעולות חישוב מורכבות יותר. חשבוניות ידועות מהתקופה הקדומה, והיו בשימוש בבבל, סין ותרבויות נוספות במזרח, ביוון ורומא העתיקה, ועם הזמן, בעולם כולו. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”היום אני נהנית מהמשפחה היפה שלי, למדתי שמשפחה היא כלל לא דבר מובן מאליו“

הקשר הרב דורי