מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חיי בקיבוץ מהלידה ועד היום

בית הספר "העמק" בו התקיים הפרויקט
תמונה שלי מתקופת לימודי ההסמכה שלי לאחות
ציוני דרך בחיי כבת קיבוץ

שמי יהודית שלומי, נולדתי במזרע בת למייסדי הקיבוץ, הבת הצעירה מבין 3 בנות.

אבי היה מחברי מזרע המרכזיים, הקים את ענף הפלחה ושימש  כמוכתר היישוב (נציג היישוב מול הממשלה המנדטורית) בתקופת השלטון המנדטורי  .

גדלתי בחינוך המשותף, היינו קבוצת ילדים מלוכדת, שמחה ופעילה. למדנו בבית הספר במזרע. היינו בתנועת "השומר הצעיר" שהיוותה את מרכז חיינו מחוץ ללימודים, היו לנו חיי חברה עשירים, פעילים ועצמאים.

לאחר הלימודים, יצאתי לפי בקשת הקיבוץ ללימודי אחיות במקום צבא. שימשתי אחות במרפאת מזרע במשך שתיים עשרה שנים שאחריהם יצאתי ללימודים במכון הלב, על מנת להוסיף ידע ולהתמקצע.

חזרתי למזרע וניהלתי את בית התינוקות ומערכת החינוך בגיל הרך. כעבור שנים חזרתי להיות אחות בבית הסיעודי שלנו עד צאתי לגמלאות. במשך השנים, נולדו לי ילדיי: יפתח ותמר ושימשתי בתפקידים שונים בקיבוץ. כיום אני גמלאית מטפלת בנכדי, לומדת בחוגי העשרה, נהנית מסרטים, הצגות ומתנדבת במקומות שונים בקיבוץ.

נולדתי במזרע כשהקיבוץ היה בן  עשרים. לא היו בו הרבה בניינים רק חדר האוכל ובית ילדים. מאוחר יותר נוספו בניינים נוספים. הייתי בגן כאשר פרצה מלחמת השחרור. היו לנו הרבה אזעקות, וידענו לרוץ למקלט שהיה ליד בית הילדים  או שנכנסנו מתחת למיטות. אבא שלי התגייס לצבא הבריטי בזמן לידתי, ואמא עבדה בגן הירק של הקיבוץ. אני זוכרת שאחר הצהריים הלכתי איתה לעבודה, ונהניתי לאכול מהעגבניות והמלפפונים ישר מהשיח.

כשהגעתי לכיתה א' זו היתה שנה של שלג שירד שלושה ימים רצוף. לא היו אמצעי חימום ואני מאד סבלתי מהקור ועד היום אני לא אוהבת שלג.

הלימודים שלנו היו בשיטת הנושאים, וכל נושא שנלמד כלל בתוכו  היסטוריה , עברית, טבע, ביולוגיה וכו'. המורה לימדה אותנו הכל: חשבון, תנ"ך מוזיקה וספורט.

גרנו בבית שכלל הכל: כיתה, חדר אוכל, חדרי לינה, מקלחת ושירותים. ההורים גרו בחדרון קטן. אנחנו הילדים היינו משחקים הרבה בחוץ, הבנות בקלאס וחמש אבנים, הבנים וגם הבנות שיחקו במחניים, בהקפות, דקה מטקה, בלורות ועוד.  היו לנו המון אוספים משותפים כמו בולים, פרסים, עטיפות של ממתקים ועוד. היינו קבוצה פעילה וקראנו לעצמנו קבוצת "אלומה". עד היום כשאנחנו כבר הורים וסבים יש בינינו קשר טוב.

המסר שלי לדורות הבאים: תהיו סקרנים, תרצו ללמוד כל מה שאתם נתקלים בו. תהיו חברים לחבריכם ובמשך השנים תיצרו חברויות חדשות. תכירו את הארץ שלנו בטיולים ברגל וברכבת, יש לנו ארץ נהדרת. תהיו פעילים בחברה ובקהילה – מעורבות בסביבת חייכם – יתרון עצום.

סיפורה של תמונה

סבתי מחופשת לאסתר המלכה

תמונה 1

תמונה של יהודית בגן הילדים, הצצה לחגיגות פורים בשנות הארבעים.  בתמונה רואים את יהודית מחופשת לאסתר המלכה. צלם של הקיבוץ צילם אותה.

 

גלגולו של חפץ-

תמונה משפחתית של אמא שלי

תמונה 2

בחרתי להביא תמונה משפחתית של אמא שלי, שעברה אליי לאחר מותה של אמי. התמונה צולמה בשנת 1934 ורואים בה את המשפחה המורחבת שלי, אני עוד לא נולדתי שצולמה התמונה. התמונה תלויה על הקיר בכניסה לבית שלי, וסביב התמונה אני מספרת לילדים ולנכדים על המשפחה של אמא שלי ,ומנחילה את הידע לדורות הבאים.

החלום של יהודית בסרטון וידיאו:

יהודית שלומי הרב דורי

הזווית האישית

יהודית: ראשית, תודה לצוות על הרעיון לשלב אותנו לילדים בכיתה מיוחדת זאת. השנה אני מלווה גם את נכדי בפרויקט זה, והמפגשים אתכם שונים ומגלים לי פן נוסף בקשר בין מבוגר לילד. נהניתי מאד מהמפגשים אתכם ומהראל עצמו שלאט לאט נפתח והיה שותף מלא בפרויקט. לצוות – חזקו ואמצו והמשיכו במלאכה חשובה זו וכבוד גדול לילדים על שיתוף הפעולה שלהם.

מילון

אוטם שריר הלב
אוטם שריר הלב ידוע בכינויו העממי "התקף לב", הוא מחלת לב איסכמית שבה הפרעה באספקת דם ללב, או לחלק ממנו, גורמת למוות של תאי שריר הלב באותו אזור. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”הייתי בגן כאשר פרצה מלחמת השחרור. היו לנו הרבה אזעקות וידענו לרוץ למקלט או שנכנסנו מתחת למיטות“

הקשר הרב דורי