מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חיים של נתינה – סבתא טובה גת

סבתא בעבודתה כאחות בבית החולים
סבתא ביום חתונתה
מילדותה בשנות החמישים של סבתא ועד לעבודתה כאחות בבית החולים במשך 32 שנה

שמי שיר, במסגרת תכנית הקשר הרב דורי אני מעלה אל מאגר המורשת של התכנית סיפור מחיי סבתי, טובה גת לבית קרמר.

שושנה ומנחם קרמר, סבתא רבתא וסבא רבא שלי, עלו לארץ לבדם לאחר שכל משפחתם נספתה בשואה והחליטו להקים בארץ את משפחתם. אמנם ההתחלה לא הייתה פשוטה, אבל הם הסתדרו יפה: סבא מנחם עבד במפעל מתכות וסבתא שושנה עבדה בטיפול בילדים עם מוגבלויות והם גידלו יחד ארבעה ילדים לתפארת. בשנת 1950 נולדו להם שתי בנות תאומות אחרי הבן הבכור. הבכורה מביניהן היא סבתא ולאחר שש שנים נולד להם ילד נוסף.

סבתא גדלה בכפר סבא בשכונה כפרית, קהילתית וירוקה. בחצר הבית גידלו סוס, תרנגולו והמון עצי פרי. אחר הצהרים אהבה לשחק בשדות הפתוחים במשחקים כמו: מחבואים, קלאס, קפיצה בחבל וחמש אבנים. הבית בו גדלה סבתא היה בית דתי. היא למדה בבית ספר דתי והייתה בתנועת בני עקיבא. רק אחרי שהכירה את סבא החליטה להיות חילונית. למרות זאת היא נוהגת עדיין לשמור על המסורת ומדליקה נרות שבת כל ערב שישי. סבתא זוכרת היטב את הריח והטעם של עוגות השמרים שאימא שלה נהגה לאפות בכל ערב שישי. למרות שלא היה יותר מדי אוכל על השולחן – כולם שבעו.

סבא וסבתא הכירו במועדון ריקודים בתל אביב, הם התחתנו במהלך מלחמת יום הכיפורים (הם ביחד כבר 50 שנה!‎) ונולדו להם שלוש בנות. אחת מהן זו אימא שלי, דקלה. לאחר שהתחתנו עברו מספר דירות. הם גרו בהתחלה בגבעת שמואל וכיום הם גרים ברמת גן.

בהתחלה, סבתא עבדה בבית חולים תל השומר בתור כוח עזר. היא הייתה מאוד מוערכת והאמינו בה ולכן שלחו אותה ללמוד סיעוד בבית חולים אברבאנל כדי שתוכל לעבוד כאחות מעשית. בהמשך קודמה ועבדה בתור אחות מוסמכת. בסך הכל סבתא עבדה 32 שנים כאחות בבית חולים. עד היום היא מספרת סיפורים על התקופה שעבדה בבית החולים ויודעת בדיוק איזו תרופה עוזרת לכל מחלה.

היום סבתא שלי בפנסיה אבל בכל זאת בוחרת להמשיך לעבוד – היא עובדת בגני ילדים עם מוגבלויות. לא מפתיעה אותי הבחירה של סבתא ללמוד ולעסוק בתחום הטיפולי. רואים שקיבלה הרבה השראה מאימא שלה.

הזוית האישית

שיר הנכדה המתעדת: החוויה שלי מהעבודה יחד היא שלמדתי הרבה על העבר של סבתא ומאוד נהניתי מהסיפורים. העבודה המשותפת נתנה לי הזדמנות לדבר עם סבתא על דברים שבדרך כלל לא עולים במפגשים משפחתיים. מאוד אהבתי לשמוע אותה מספרת על ילדותה ועל האהבות שלה, הרגשתי שבזכות העבודה היא קיבלה הזדמנות לשתף אותי ואת כל המשפחה בסיפור היפה שלה. אני מאחלת לסבתא שתמשיך להיות שמחה, שתחיה עוד שנים רבות ושיהיו לה עוד הרבה סיפורים לספר. סבתא מאחלת לי הצלחה רבה ושרק נהיה בריאים. תודה שקראתם!

מילון

אח מוסמך
אח או אחות הם אנשים העוסקים במערכת הבריאות בתחום הסיעוד, כחלק מהצוות הרפואי; מקצוע זה הוא פָּארַא-רפואי. העוסק בסיעוד הוא עצמאי העובד בשיתוף פעולה עם מקצועות בריאות אחרים ומטפל ביחידים בכל הגילאים, משפחות, קבוצות וקהילות, חולים או בריאים בכל המסגרות. התחום כולל את קידום בריאות, מניעת מחלות, קידום סביבה בטוחה וטיפול בחולים במחלות שונות, בנכים ובנוטים למות. העוסקים בתחום גם משתתפים בעיצוב מדיניות בריאות, ניהול מערכות בריאות ובחינוך. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”לסבתא יש משפט שהיא נוהגת לומר בסיום מפגש משפחתי: "תודה שבאתם" – גם כשהיא לא המארחת“

הקשר הרב דורי