מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חיים של נתינה וחסד

סבתא ורדה ונכדתה חני
הנכדה חני
סבא גילה שלסבתא ורדה אין כלום.. הקופה ריקה....

סבתא וורדה היא סבתא של חני זוהר ומירי קטורזה. הנכדה חני מתעדת את הסיפור של סבתא ורדה חדד, כפי ששמעו ממנה.

סבתא וורדה נולדה בעיר זרזיס, ז'רז'יס, היא עיר חוף על שפת הים התיכון, בדרום-מזרח תוניסיה בשנת 1964 למשפחת בוכריס. משפחה מקסימה ומיוחסת מאד בקהילה. ראשי המשפחה היו דיינים ורבנים, שעל פי פסקי הלכותיהם נהגו יהודי תוניס בתחומים השונים. סבתא היא החמישית במשפחה בת תשעה נפשות.

הוריה היו אנשים אמידים, הם היו סוחרי זהב. אבי התעסק בקניית הסחורה, צורפות וכד', ואמה עסקה במכירת תכשיטים מהבית. הילדות של סבתא זכורה לה, כזמן מאושר ושמח! הם חיו חיי שלווה, אושר ועושר. סבתא אהבה לבלות עם חברות הקהילה הייחודית, והקשר ביניהם היה  כמו משפחה אחת גדולה… הוריה היו אנשי חסד גדולים, שאירחו בביתם את כל באי הקהילה, ולכן אף פעם לא היה משעמם…

סבתא מספרת, שכבר בצעירותה היא אהבה באופן מיוחד את מצות הנתינה. וזה התבטא בכל דבר, אם בממון אם בגוף ואם בנפש! לדבריה: "נולדנו בשביל לתת לזולת" גם כשזה קשה, וכרוך בוויתורים גדולים. סבתא אוהבת לתת מעצמה, מרכושה ומליבה, כזו היא סבתא שלי.

סבתא ינקה מבית הוריה את מידת הנתינה והחסד. זה הקו שמנחה אותה תמיד וכך כולם מכירים אותה. את התכונה הזו היא מנחילה גם לצאצאיה, תלמידותיה ואת הסובבים אותה.

דוגמא מחיי הילדות של סבתא

כשסבא ורדה הייתה קטנה היה נהוג אצלם בבית, שאביה היה נותן שני פרנקים (מטבע צרפתי) לכל ילד. מטבע אחד היה מיועד לצדקה והמטבע הנוסף היה עבור הקופה האישית של כל ילד. כל מי שנתן את המטבע לצדקה, היה מקבל למחרת שוב שני מטבעות, אחד לצדקה ואחד לקופה שלו האישית. וכך הלאה בימים הבאים.

הקופה האישית של סבתא בסוף החודש הייתה תמיד ריקה. כי היא תמיד נתנה את הכול לצדקה, ולא השאירה לעצמה כלום. בעוד שהקופות של אחיה האחרים, היו קופות מלאות וגדושות…

בסוף החודש, כשאביה רצה לקחת את כולם לחנות המשחקים, כדי לקנות להם משהו מהכסף שחסכו, סבא גילה שלסבתא ורדה אין כלום.. הקופה ריקה…. סבתא תרמה את הכל לאביונים. כמובן, שסבא העריך מאוד את הנתינה של סבתא כילדה קטנה וקנה לה גם בובה חדשה ויפה.

הזוית האישית

הנכדה חני: תודה לך סבתא נהניתי לכתוב אתך את הסיפור, למדתי ממך להיות יותר נדיבה ולתת משלי ושבעזרת ה' יבוא המשי"ח ולא יהיו עניים. ציטוט שלמדתי מסבתא: "שלח לחמך על פני המים", פסוק זה שגור על שפתותיה של סבתי כל הזמן. היא מעודדת אותנו לתת ואומרת, שאף פעם לא מפסידים מהנתינה.

סבתא ורדה ונכדתה חני

תמונה 1

מילון

פרנק הצרפתי
הפרנק הצרפתי (בצרפתית: Franc français) היה ההילך החוקי ששימש את צרפת עד המעבר של צרפת ורוב המדינות האחרות של האיחוד האירופי לאירו. כל פרנק כלל 100 סנטים.

ציטוטים

”"שלח לחמך על פני המים" מנתינה ועשיית חסד אף פעם לא מפסידים.“

הקשר הרב דורי