מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חיים שכאלה

סבתא מרים עם עדן בתכנית
מלחמת המפרץ
כדי להתחמם, אמרו לנו לקפוץ ולקפוץ

חיים שכאלה

 סבתא  עדן רמב"ם מספרת לנכדתה עדן

"עלינו לארץ בתחילת שנות ה-50 משפחה צעירה עם ילדים קטנים, בתקופת הצנע.

החיים בארץ היו קשים כי המדינה הייתה בחתוליה. עם עלייתנו ארצה, בתחילה, במקום מגורינו במושב כולם היו עולים חדשים . אני זוכרת, שלא היו מקומות עבודה לכולם, לא הייתה פרנסה ולכן כל אב בית קיבל 15 ימי עבודה כדי לספק עבודה לכולם. גם האוכל והביגוד היה בצמצום.

בגן הילדים – קפיצות במקום תנור חימום

אני זוכרת לפני הרבה שנים, כשהלכנו לגן לא היו מטריות, מגפים וביגוד חם. הגעתי לגן בגשם שוטף וכולי רטובה על לשד עצמותי וקפואה מקור. תנורים לא היו בגנים ובבתי הספר. כשהגננת ראתה אותי רועדת מקור היא אחזה בשתי ידי הקטנות ואמרה לי לקפוץ ולקפוץ בלי הפסקה. כך קפצתי כמה דקות עד שהתחממתי מעט. המקרה הזה נשאר חרוט בזיכרוני עד היום.

הזה למרות שעברו שנים רבות . החיים בארץ היו קשים כי המדינה הייתה בחתוליה. בשנת 1990, עברנו לגור ברמת גן. כאשר עברנו לרמת גן, התחילה מלחמת המפרץ רוב הטילים נפלו ברמת גן.

מלחמת המפרץ

"מלחמת המפרץ, הידועה גם כמלחמת המפרץ הראשונה (על-מנת להפריד אותה ממלחמת עיראק המכונה לעתים גם מלחמת המפרץ השנייה), כמבצע סופת מדבר, וכאם כל המלחמות בפי מנהיג עיראק באותה תקופה, סדאם חוסיין, היא מלחמה שהתרחשה מה-2 באוגוסט 1990 ועד ה-28 בפברואר 1991 (מבצע סופה במדבר עצמו החל ב-17 בינואר 1991), ובמהלכה הוקמה, ברשות האומות המאוחדות, קואליציה בראשות ארצות הברית על מנת לתקוף את עיראק בתגובה לפלישתה לכווית."

שרדנו גם את מלחמת המפרץ, מלחמה זו זכורה לי במיוחד, כי רוב הטילים נפלו ברמת גן , למרות שעברנו מספר מלחמות קודמות בארץ.

משפחתי

בשנת 1965 התחתנתי והקמתי משפחה  בישראל נולדו לנו 3 ילדים מקסימים. בני הצעיר למד בבית הספר התיכון "בליך" וסיים בהצטיינות. והיום אני משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי, בבית ספר רמת חן עם נכדתי עדן, בהנחייתה של המורה רויטל יוסף.

תשע"ה

מילון

מלחמת המפרץ
מלחמת המפרץ, הידועה גם כמלחמת המפרץ הראשונה היא מלחמה שהתרחשה מה-2 באוגוסט 1990 ועד ה-28 בפברואר 1991 (מבצע סופה במדבר עצמו החל ב-17 בינואר 1991), ובמהלכה הוקמה, ברשות האומות המאוחדות, קואליציה בראשות ארצות הברית על מנת לתקוף את עיראק בתגובה לפלישתה לכווית.

ציטוטים

”לא הייתה פרנסה ולכן כל אב בית קיבל 15 ימי עבודה כדי לספק עבודה לכולם“

הקשר הרב דורי