מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חיים שכאלה

הסיור במוזיאון אנו - בבית התפוצות
1970 בשנת העלייה לארץ
סיפור חייה של סבתא ג'ינה - מילדות לבגרות דרך העלייה לארץ ישראל

שמי לי רייס השתתפתי בשנת הלימודים תשפ"ב בתכנית הקשר הרב דורי, שהתקיימה בבית ספרי, יחד עם סבתא שלי ג'ינה חיימוביץ. סבתא ג'ינה סיפרה לי את קורותיה מימי ילדותה ובגרותה ועלייתה לישראל.

סבתא ג'ינה מספרת:

נולדתי בעיר פלוישט שברומניה בשנת 1952. נולדתי בשם קליופיה ללא ידיעה שאני יהודייה. הייתה לי ילדות רגילה במדינה קומוניסטית עם מוגבלות בחשיבה ובחופש, אך עם ילדות מאושרת בתנאים שחיינו בהם, ההורים השתדלו מאוד שלא יהיה לנו חסר שום דבר, לא בלבוש לא באוכל או בתרבות. 

העלייה לישראל

רק כשהייתי בגיל 12 ההורים סיפרו לי ולאחי שאנחנו יהודים ורצונם לעלות לארץ ישראל. הידיעה הייתה קשה ולא ידעתי מה משמעותה. לאחר כשש שנים, עלינו לארץ ופה מתחיל הסיפור הקשה של העלייה לארץ וקליטה שלי, למנהגים ולהתנהגות בארץ. אני זוכרת שכל הקיץ ההוא היה מלא בבכי ללא הפסקה. שלחו אותי לאולפן קיץ ללמוד עברית והשפה נשמעה לי נוראית ולא הצלחתי ללמוד, רק כמה מילים בודדות.

אני ואחי בתקופת עלייתנו לישראל – 1970

תמונה 1

למזלי שנת 1970 הייתה שנה בה הרבה מאוד יהודים עלו מרומניה, משפחות עם ילדים בגילאי 17-18, מכיוון שלא איפשרו ליהודי רומניה לעלות במשך 15-10 שנים, הרבה ילדים שסיימו את כיתה י' או יא' ברומניה עלו לארץ. כדי להקל על הנוער להשתלב בארץ ולעזור להם לסיים לימודי תיכון עם תעודת בגרות, עליית הנוער אירגנה פנימייה בנעורים (ליד נתניה) לצעירי עולי רומניה. בפנימייה למדנו עברית ועשינו בגרויות.

העלייה הזו הייתה כל כך מוצלחת שמתוך 150 החניכים שהיו בפנימייה 130 יצאו אקדמיים (עשו תואר באוניברסיטה). זה המקום ששינה את כל השקפת עולמי, המקום שחיזק אותי, המקום בו הכרתי את אנדרי בעלי ואת חבריי, שעד היום אנחנו בקשר וגם הילדים שלנו חברים. 

לא שרתי בצבא והייתי ממש מאוכזבת, אני חושבת שהפסדתי המון חוויות והשתלבות יותר מהירה בארץ. תמיד אני אומרת שאני לא שולטת בשפה העברית, כי היא לא שפת אם שלי, אבל גם ברומנית כבר לא כי לא משתמשים בה והשפה משתנה.

אני גאה להיות ישראלית וגאה בדרך שעשיתי, במשפחה שהקמתי יחד עם בעלי ובדור ההמשך שבורכנו בששה נכדים מוצלחים.

זאת ארצנו לא נזוז מפה ונמשיך לאהוב ולתרום!

הזוית האישית

סבתא ג'ינה: מפגשי התכנית, הבילוי השבועי הזה הוסיף לי המון הערכה לחוכמה של הנכדה שלי.

הנכדה לי: תכנית הקשר הרב דורי עזרה לי ללמוד על העבר משפחתי דרך סיפורי ילדותה של סבתי.

מילון

פלוישט
פלוישט או פלוישטי היא עיר הבירה של מחוז פרחובה ברומניה, כ־56 ק"מ צפונית לבירה בוקרשט. נכון לשנת 2011 מתגוררים בה כ-197,500 איש. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”עליית הנוער ארגנה פנימייה בנעורים (ליד נתניה) לצעירי עולי רומניה“

”נולדתי בשם קליופיה ללא ידיעה שאני יהודייה.“

הקשר הרב דורי