מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חיים שכאלה – אראלה שושני

סבתי עם דודתי יושבות בבית קפה בגיל 40
סבתי בגיל 20 , בנסיעה הראשונה לאירופה
החיים זה לא פיקניק אבל עם קצת מזל, יש רגעים של כיף

שמי הוא אראלה שושני. שמי ניתן לי על שם סבתא שלי מצד אבא ששמה היה אירקה. נולדתי בשנת 1939 בפולין. אני לא יודעת מהי עיר מולדתי, מכיוון שכאשר הייתי קטנה מאוד הוריי ברחו איתי מפולין לרוסיה, בגלל מלחמת העולם השנייה. הוריי נולדו בפולין ולאמי קראו לאה. לאבי קראו פנחס. אבי היה שופט בפולין. הייתה לי אחות גדולה שנפטרה משחפת במהלך המלחמה ונקברה ברוסיה.

את ילדותי העברתי בבריחה מהנאצים. הייתי בת 3 כשעליתי לארץ עם הוריי, ועברנו לגור בחדרה. למדתי בבית ספר ארלוזורוב בחדרה ובהמשך בפנימיית הדסים. כל חבריי היו מחדרה, נהגנו לשחק יחד קלאס וחמש אבנים. הייתי בתנועת נוער, הנוער העובד והחוג האהוב עלי היה בלט. לעיתים היינו בורחים מהפנימייה בהדסים ומגיעים להיפגש עם חברים מהפנימייה הכפר הירוק.

בצבא שירתי בחיל הים. הייתי פקידה. לא כל כך נהניתי מהשירות הצבאי. את בעלי הכרתי בתנועת הנוער. הייתי בת 16 והוא היה בן 21. התחתנו בחדרה. הקמנו את המשפחה בחדרה. נולד לנו בן בכור. קראנו לו זיו ושבע שנים לאחר הולדתו נולד לנו בן נוסף וקראנו לו רואי. עבדתי כל השנים במספר עבודות. הייתי מפקחת במשרד החינוך ומנהלת פנימייה של ילדים בסיכון. הפנימייה שניהלתי הייתה "טוקאייר" בפרדס חנה. תפקיד הפנימייה היה לעזור לנערים בסיכון לסיים את מסלול הלימודים ולעזור להם להתגייס לצבא.

כל השנים עבדתי וגידלתי את ילדיי. עשינו הרבה טיולים וכיף כולנו ביחד. אני זוכרת את הטיול הגדול שעשינו לארצות הברית עם ילדיי. אני זוכרת גם טיולים באירופה אליהם יצאנו עם חברים. אני זוכרת איך כל פעם שהתחיל שלג בחרמון לקחתי את הילדים ונסענו לראות את השלג. היו הרבה רגעים יפים…

כשיצאתי לפנסיה עשיתי הרבה מאוד קורסים בתחומים מגוונים. רציתי להעשיר את הידיעות שלי בתחומים שונים, בנוסף ניצלתי את הזמן הפנוי כדי לטייל. היום אני נהנית מאוד להאזין למוזיקה קלאסית, בעיקר שופן, הולכת לקונצרטים ולאופרה. מרבה לבקר במוזיאונים. אוהבת לטייל בעולם, הייתי כמעט בכל מקום בעולם. יש עוד מקומות רבים שהייתי שמחה לראות אותם שוב.

נהניתי במיוחד מהקרוזים ומהטיולים במזרח. אני אוהבת לבלות בתל אביב והכי אוהבת לבלות עם הנכדים.

הזוית האישית

עומר הנכד: במהלך הפעילות יצא לי לדבר עם סבתי על חייה ועל דברים שעליהם לא דיברנו בדרך כלל. במהלך הפעילות סבתי הגיעה אלינו הביתה וישבתי איתה שעות רבות בתיעוד חייה. נהנינו מאוד מהחוויה ולמדתי הרבה מאוד על חייה. הפעילות קירבה אותי מאד לסבתי. בזכות הפעילות הצלחתי ליצור קשר יותר טוב עם סבתי למרות ההתרחקות שלנו בימי הקורונה.

מילון

אוניית תענוגות
אוניית נוסעים שנועדה לשמש לטיול ולהנאה של נוסעיה, כאשר עצם ההפלגה באונייה היא חלק בלתי נפרד ממטרת השהייה בה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”אני אוהבת לטייל בעולם, הייתי כמעט בכל מקום בעולם. יש עוד מקומות רבים שהייתי שמחה לראות אותם שוב“

הקשר הרב דורי