מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חיים חדשים בארץ חדשה

אני וסבתא באוטובוס בדרך למוזיאון אנו
סבתא ומשפחתה אוכלים ארוחת ערב
סיפור העלייה שלי

שמי גילה מנוס, נולדתי במרוקו בעיר פז בשנת 1943 ועליתי ארצה בשנת 1961.

אני אימא לעשרה ילדים, וסבתא של שמונה עשרה נכדים, מתגוררת ביפעת, בעבר עבדתי בגנים ובמרכזים ונשואה לגדי מנוס.

הצטרפתי לנכדתי לוטם בתוכנית הקשר הרב דורי, בבית הספר בו היא לומדת. במהלך המפגשים שלנו, סיפרתי לנכדתי על נקודות זמן שונות מסיפור חיי וכמובן על העלייה שלי לארץ.

חלומותיי על מרוקו

החלום שלי היה לנסוע עם הילדים שלי והנכדים לעיר שנולדתי בה במרוקו, החלום מעולם לא התגשם, לצערי אי אפשר לעזור לחלומי להתגשם. החלום שיש לי עכשיו הוא לאסוף את כל הילדים והנכדים במקום אחד, כדי שאוכל להיות איתם כל הזמן, כי זה מביא לי המון אושר. ואת החלום הזה דווקא אפשר אולי להגשים. החלום המשותף שלנו הוא להיות הרבה ביחד.

שרשרת זהב עם אבנים יקרות

השרשרת היגיעה לידי מאימא שלי שקיבלה אותו מאמה, השרשרת עוברת מדורי דורות. אני עונדת את השרשרת, והיא נמצאת אצל משפחתי עוד מגירוש ספרד לפני שש מאות שנה. היא עשויה זהב, ומשמשת ליופי. הסיפור המיוחד הוא, שאימא שלי העבירה אותו אליי אחריי הרבה שנים, כשבאה לבקר אותי, כי היא רצתה שיהיה לי מזכרת ממנה.

תרופות סבתא

התרופה שאני בחרתי לספר עליו היא שמן קיק, שמן הקיק משמש לחיזוק מערכת החיסון, אם ילד חלש זה מחזק אותו. התרופה בשימוש גם היום. התרופה עשויה משמן דגים, מכינים את זה מכבד של דגים. שותים את זה לפני האוכל. את התרופה למדתי להכין מאימא שלי. הסיפור המיוחד שקשור לתרופה הוא, כשהאחיות שלי היו חולות הם לא הסכימו לאכול, ואז היו נותנים להן את השמן הזה.

תמונה מהעבר

כשצילמנו את התמונה הייתי בת שמונה עשרה, והידיד שלי היה בן שמונה עשרה, הדמויות שמופיעות בתמונה הן אני וידיד שלי. אני לבשתי בגד ים ביקיני והוא בגד ים, הצטלמנו יחד והסיפור שעומד מאחורי התמונה הוא, כשגדלנו במרוקו פעם היה חינוך שונה, ולבנות היה אסור לדבר עם בנים מחוץ לבית הספר. היה לי ידיד וזה היה שבוע לפני שעליתי לארץ. הלכנו לחוף הים והצטלמנו, אבל אם ההורים שלי היו רואים את זה הם היו כועסים, אז קרעתי את החלק שלו בתמונה כדי שלא יכעסו.

הזווית האישית

לוטם: היה לי מדהים במפגשים של הקשר הרב דורי, למדתי יותר על הסיפור של סבתא, ואיך היא עלתה לארץ, ועל החיים שלה במרוקו. היה לי ממש כיף.

גילה: הקשר הרב דורי אפשר לי בפעם הראשונה להגיע לבית הספר שגיא, למרות שכמה ילדים ונכדים שלי למדו שם והכי חשוב, להיות עם הנכדה שלי. להיות רק אתה. הנסיעה למוזאון החזירה אותי לזיכרונות הילדות, ולדרך עלייה שלי לארץ, ונתנה לי הזדמנות לספר ללוטם קצת עלי בצעירותי. זאת הייתה חוויה מיוחדת עבורי, והצטערתי שהמפגשים נגמרו.

עוד דבר תודה לאלה על היוזמה, על הדאגה לכל אחד ואחד, ותודה לנכדה המקסימה שלי שכל הזמן דאגה שלא יהיה לי קשה באהבה -סבתא גילה.

מילון

פאס
פֶאס היא העיר השנייה בגודלה במרוקו, אחרי קזבלנקה. בפאס חיים כ-2 מיליון תושבים. מיקומה הגאוגרפי של פאס הוא במרכז מרוקו, מה שהולם את שליטתה בעמדות הכוח במדינה. פאס כיום היא איחוד של שלוש ערים. פאס אל באלי - הנחשבת כיום בתור: "העיר העתיקה הכי גדולה בעולם"]], שנוסדה על ידי אידריס ה-2 בשנת 789 לספירה על גדות הנהר פאס. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”החלום שלי הוא לאסוף את כל הילדים והנכדים במקום אחד זה מביא לי המון אושר“

הקשר הרב דורי