מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורו של סבי ברוך שוגול

סבי ואני בחגיגת הבר המצווה שלי
אני וסבא
הסיפור על עלייתו של סבא שלי לארץ, השירות הצבאי ועוד....

שמי אורי איל, אני מדשתתף בתכנית הקשר הרב דורי ומביא את סיפורו של סבי, ברוך שוגול. ערכתי עמו ראיון.

סבא ברוך מספר:

"אני נקרא ברוך על שם סבי. זהו שם יהודי עתיק אשר כיום פחות משתמשים בו. אין לי כינוי חיבה, וכולם קוראים לי פשוט ברוך. מקור השם שוגול מאזור פולין-ליטא. ידוע לי שהצייר המפורסם מארק שאגאל שייך לאותה המשפחה. לא ידוע משמעות השם. יש הטוענים שזה שם של ציפור ברוסית ואילו בבית התפוצות מועלת סברה כי השם שוגול הוא שיבוש של השם סגל, שהיה סגל לוי בבית המקדש. מטבע הדברים, זהו שם מקורי שלא עוברת. שם אבי היה גבריאל ושם אמי היה לאה. אבי היה עורך דין ואמי הייתה רוקחת. יש לי אח אחד ששמו מיכאל.

נולדתי בתאריך 2.7.1945 בעיירה בשם סמורגון, הנמצאת בגבול המדינות ליטא ובלרוס. אבי, עליו השלום, היה עורך דין בווילנה, בירת ליטא, ועם פרוץ מלחמת העולם השנייה הוא הצטרף לפרטיזנים רוסיים. עם סיום המלחמה הריי מצאו את עצמם בעיירה בשם סמורגון ושם, כאמור, כשנולדתי. בהיותי בן עשרה חודשים הוריי עברו לעיר בשם וורוצלב בפולין, ושם גדלתי עד גיל אחת עשרה, עת עלינו ארצה בשנת 1957.

אומנם למדתי בבית ספר בו היה מספר ניכר של תלמידים יהודים, אולם ליד הבית בו גרתי התחברתי רק עם ילדים פולנים איתם שיחקתי בחצר. בחורף נהגנו לעשות סקי. מכיוון שעלינו ארצה, פגשתי בארץ שני חברים אשר היו חבריי עוד בפולין.

עד עלותינו ארצה דיברנו בבית פולנית. עם הגיענו ארצה, אבי דרש שנדבר רק עברית וכך כמובן עשינו. גרנו ברמת אביב בדירת שיכון כאשר הרוב המכריע של השכנים היו עולים חדשים ביחוד מפולין ומרומניה. סבתי, עתליה, אשתו של סבי ברוך שוגול, הלכה לעולמה לפני כשנה לאחר מחלת הסרטן. כאמור, כמו אביו לפניו, גם סבי היה והינו עדין עורך דין ואילו עתליה, סבתי, הייתה רוקחת ועבדה בבית חולים איכילוב.

בהיותנו עולים חדשים גרנו ברמת אביב, אשר הייתה שיכון לעולים חדשים בעלי השכלה אקדמית. את הבר מצווה שלי חגגנו רק בבית הכנסת מכיוון שלהורי לא היה אותה עת כסף על מנת לערוך לי מסיבה.

הגובה שלי בגיל שלוש עשרה היה כ-170 ס"מ בערך, היה לי שיער חום ועיניים חומות. למדתי בתיכון עירוני י, בשם אליאנס ברמת אביב, בו השפה הזרה העיקרית אותה למדנו הייתה צרפתית. כולנו לבשנו תלבושת אחידה, אך כמובן לא היו מחשבים כפי שיש היום. הייתי חבר תקופה קצרה ב"מחנות העולים".

במהלך תקופה של שנתיים עד הבר מצווה למדתי בבית ספר ונאלצתי ללמוד עברית ולהשלים חומר אותו לא למדתי בחו"ל, כמו תנ"ך, מולדת, תולדות ארץ ישראל וכו'.

שירתי כמדריך לשרטוט טכני ואווירונאוטי בבית הספר הטכני של חיל האוויר במלחמת יום הכיפורים שירתי כאיש מילואים בפיקוד העורף.

יום העצמאות

ביום הכרזת עצמאות למדינת ישראל הייתי בן שלוש וגרתי בפולין. חגגתי את יום העצמאות הראשון שלי בגיל 11 וחצי עם עלייתי ארצה. מאוד התרגשתי ביום העצמאות הראשון שלי מכיוון שצפיתי במצעד צבאי ברחובות תל אביב והייתי מלא גאווה על כך שלעם היהודי יש סוף סוף מדינה וצבא משלו. יום העצמאות מסמל בעיני את התקומה של עם היהודי.

קישור לקובץ הראיון עם סבא ברוך

הזוית האישית

אורי איל: היה לנו כיף מאוד לעשות את העבודה וגם אני למדתי הרבה מאוד דברים חדשים

מילון

הכרזת העצמאוץ
הכרזת העצמאות של מדינת ישראל התקיימה ביום שישי, ה' באייר ה'תש"ח, 14 במאי 1948 בעיר תל אביב, בבית דיזנגוף שבשדרות רוטשילד 16. בטקס, שהתקיים בהתאם להחלטת מנהלת העם כשמונה שעות לפני סיום המנדט הבריטי בהתאם להחלטת החלוקה של עצרת האו"ם מכ"ט בנובמבר 1947, הכריז יושב ראש מנהלת העם דוד בן-גוריון על הקמת מדינת ישראל ונחתמה מגילת העצמאות. מאז חוגגת מדינת ישראל מדי שנה בתאריך עברי זה (או בסמוך לו) את יום העצמאות. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”יום העצמאות מסמל בעיני את התקומה של עם היהודי.“

הקשר הרב דורי