מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חייו של סבי ראובן אביטל במצרים

סבא ראובן אביטל עם נכדו עמית אלון
סבא עם שגריר ישראל במצרים משה ששון ז"ל
החיים במצרים כדיפלומט בשגרירות ישראל

סבי ראובן אביטל יליד ירושלים, נולד בשנת 1951. בשנת 1984 הגיע עם משפחתו לקהיר כדיפלומט של שגרירות ישראל במצרים.

רקע – יחסי ישראל עם מצרים

מצרים היא המדינה הערבית המאוכלסת והחזקה ביותר ונחשבת כמנהיגת העולם הערבי, אוכלוסייתה כיום עומדת על 102 מיליון נפשות. בזמן שסבי ומשפחתו גרו שם האוכלוסייה מנתה כשישים מיליון איש.

עד לפני הסכם השלום, מצרים תמכה בעם הפלסטיני והתנגדה להקמת מדינה יהודית. מצרים ניהלה מספר מלחמות עם ישראל שכללו את: מלחמת העצמאות (1948) בה הגיעו המצרים עד אזור אשדוד; מבצע קדש (מבצע סיני) (1956) בו ישראל כבשה את רצועת עזה וחצי-האי סיני ונסוגה כעבור כמה חודשים; מלחמת ששת הימים (1967) בה ישראל שוב כבשה את סיני ואת עזה; מלחמת ההתשה (1968-70) שניטשה סביב תעלת סואץ; ומלחמת יום הכיפורים (1973) שהחלה בהתקפה מצרית מפתיעה והסתיימה בפלישה ישראלית אל מעבר לתעלת סואץ. מלחמות אלו גבו מחיר יקר הן ממצרים והן מישראל ששילמה באלפי חיילים הרוגים.

בעקבות מלחמת יום הכיפורים החליט ב 1977 נשיא מצרים אנוואר סאדאת לשנות מדיניות ולכרות הסכם שלום עם ישראל, ואף הגיע לביקור ממלכתי בכנסת ישראל. ההסכם נחתם בשנת 1979, וכלל סידורים להשבת סיני למצרים וליחסים דיפלומטיים מלאים. בשנת 1981 נפתחה שגרירות ישראל בקהיר, בקומה 20 בבניין המשקיף על העיר.

הנוף המשקיף משגרירות ישראל על העיר קהיר

תמונה 1

המשימה העיקרית של שגרירות ישראל במצרים הייתה קידום השלום והיחסים בין המדינות, וזאת באמצעות פגישות עם מנהיגים מצריים בתחום הממשלתי, הפוליטי, האקדמי ובאמצעות מאמצי הסברה מקיפים מול האוכלוסיה המצרית. אחד האמצעים הבולטים היה הסיוע החקלאי שישראל תרמה למצרים. למשל, הנחלת שיטות חקלאיות מתקדמות לגידול ירקות שאפשרו הכפלת היבול החקלאי, או העברת בקר לפיתוח משק החלב כך שהציבור המצרי יוכל להנות מחלב טרי ומוצרי חלב שלא הכירו לפני כן.

חיי סבי במצרים

סבי ראובן הגיע לקהיר יחד עם סבתי, דודי בן 10 ואמי שהייתה בת 4 בשנת 1984, כדיפלומט בשגרירות ישראל. חיש מהר שכרו דירה ברובע מעאדי שבדרום קהיר על גדות הנילוס.

הבית ברחוב מעאדי

תמונה 2

אמי ודודי נרשמו ונקלטו בבית הספר האמריקאי הנמצא ברובע. כל חיי הקהילה הזרה התקיימו סביב בית הספר כי היו בו כל מיני "אטרקציות" שאין בבתי ספר אחרים לדוגמה: בריכת שחייה, מגרשי ספורט ותנועת הצופים.

 

עבודת השליחים הייתה כרוכה בנסיעות ברחבי מצרים אשר נוצלו גם לטיולים באתרים המרשימים של מצרים העתיקה, כגון הפירמידות בגיזה והמקדשים וקברי המלכים,

הביקור במצרים עילית התנהל על גבי ספינות, בשיט על הנילוס, שארך כחמישה ימים. בקהיר עצמה ביקרנו כמובן בשווקים הצבעוניים, כגון "ח'אן אל חלילי".

בשוק "ח'אן אל חלילי" – משקה מרענן בשוק

תמונה 3

ובמועדוני הלילה:

מועדון לילה בקהיר 1985

תמונה 4

בחגים, משפחות השגרירות ביקרו בבית הכנסת שכל חברי קהילתו עלו כבר מזמן לישראל אך נשמר ע"י הממשלה המצרית כאתר קדוש:

בית הכנסת בקהיר

תמונה 5

כמו כן השליחים נסעו מעת לעת לישראל, נסיעה שארכה כשמונה שעות לכל כיוון, מעבר לתעלת סואץ במעבורת ובהמשך דרך צפון סיני, ונוצלה לקניית מצרכי מזון שהיו חסרים במצרים.

לצד ההנאה והסיפוק מהשהות במצרים והיכרות עם העם המצרי, שליחי השגרירות היו נתונים לעיתים לסכנות ממשיות. כך במהלך שנת 1985-1986 אירעו מספר אירועים קשים וביניהם שני פיגועים נגד עובדי השגרירות במכוניותיהן בהם נהרגו אלברט אטרקצ'י ז"ל ואתי טלאור ז"ל ונפצעו עוד שישה עובדי שגרירות אחרים. במרץ 1986 פרץ מרד שוטרים נגד הממשלה על רקע תחושות קיפוח ותנאי שירות ירודים.

שוטרים מאבטחים את בתי השליחים

תמונה 6

בין הצעדים הראשונים שקרו היה נטישת האבטחה של שגרירות ישראל ובתי השליחים שהייתה באחריות המשטרה וכן הצתת בתי מלון ובניינים מפוארים אחרים ברחבי העיר.

בתגובה, הממשלה מיד הכריזה עוצר ברחבי מצרים ושלחה את הצבא לדכא את מרד השוטרים. האנדרלמוסיה שנבעה מהפקודה להכניס 14 מיליון תושבי קהיר לבתיהם הייתה עצומה וכך גם לעובדי השגרירות לקח שעות לחזור לבתיהם ולאסוף את הילדים מבית הספר האמריקאי. כדי לאבטח את השגרירות התבצרו בה רוב הגברים, ואילו המשפחות התקבצו שתיים לדירה וצפו מחלונותיהם בקרבות רחוב בין השוטרים והחיילים. מצב מתוח זה נמשך עשרה ימים עד שהצבא הצליח להשליט סדר.

בתום שנתיים סוערות ומעניינות, עזבו סבי ומשפחתו את קהיר והמשיכו לשגרירות במדינה אחרת. עבורם זו היתה אחת מהחוויות המשמעותיות והמעשירות ביותר בחייהם.

אחרית דבר: בשנת 2012 פרצה מהפכת "האביב הערבי" ושגרירות ישראל נכבשה לזמן קצר על ידי ההמון הסוער. אולם, כעבור כשנה, השלטון התייצב ויחסי השלום עם ישראל חזרו לתיקנם, ומהווים נדבך חשוב ביותר לביטחון המדינה.

הזוית האישית

סבא ראובן אביטל ונכדו עמית אלון תיעדו את הסיפור במסגרת תכנית הקשר הרב דורי. התכנית נערכה בבית הספר קריית יערים ברמת השרון, התשפ"ב 2022, בהנחיית המורה המובילה קלאודיה רונן.

מילון

דיפלומט
דיפלומט הוא שם כולל לכל אחד מהנציגים הרשמיים של מדינה, או ארגון בינלאומי שנשלח למדינה אחרת על מנת לנהל באופן רציף יחסים בינלאומיים בין שתי המדינות . הדיפלומט הוא שליח מטעמו של הדרג המדיני, האמון על ייצוג האינטרסים של המדינה השולחת בפני מדינת היעד. (ויקיפדיה)

האביב הערבי
האביב הערבי היה גל של התקוממויות, הפגנות, ומעשי מחאה ואלימות בהיקף חסר תקדים בעולם הערבי נגד השלטון המדכא. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”בתום שנתיים סוערות ומעניינות, עזבו סבי ומשפחתו את קהיר. עבורם זו היתה אחת מהחוויות המשמעותיות והמעשירות בחייהם“

הקשר הרב דורי