מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא רמי לבית משפחת חרל"פ נולד בבית ויצמן

הקשר הרב דורי - כתתה של המורה ליאת
ממפגש הפתיחה של התכנית בבית הספר הבילויים
לזיכרו של סבי, רם חרל"פ - נצר לשושלת המכובדת

שמי ירין עמר, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי ובחרתי להביא את סיפורו של סבא שלי רם חרל"פ ז"ל. סבי נפטר בשנת 2012 כשהייתי בן שנה וחודשיים. היה חשוב לי לתעד ולשמר את סיפורו ונעזרתי בבני משפחתי שסיפרו לי עליו.

סבי רם חרל"פ נולד בשנת 1943, להוריו יהושע ומלי חרל"פ. הוריו, יהושע, סבא רבא שלי, נולד בארץ ומלי, סבתא רבתא שלי, נולדה בברלין שבגרמניה.

אמו, סבתא רבתא, מלי לבית משפחת קופפר, עלתה לארץ ישראל לפני פרוץ מלחמת העולם השנייה ובכך ניצלו מאירועי השואה במלחמת העולם השנייה.

משפחתו של סבא רבא שלי, משפחת חרל"פ היא משפחה מאוד ידועה ומוכרת בארץ ויש עליה סיפור מאוד נרחב במוזיאון בית התפוצות – "מוזיאון אנו".

משפחת חרל"פ

"פירוש השם חרל"פ הוא ראשי התיבות: חייא ראש לגולי פורטוגל (או פולין).מקור המשפחה הוא ממשפחת בני חייא (בן חיים), המתייחסת ישירות למשפחת מלכי יהודה, דרך ראשי הגלות מבבל. על פי מגילת יוחסין שנשתמרה במשפחה, היא מיוחסת לדוד המלך. (ניתן לקרוא בהרחבה על משפחת חרל"פ בקישור לויקיפדיה)

סבא רמי (רם) נולד ברחובות וגדל בבית חיים וייצמן, הבית נקרא גם וילה ויצמן או אחוזת ויצמן. ביתו הפרטי של נשיא מדינת ישראל הראשון, ד"ר חיים ויצמן. הבית נמצא על גבעה ברחובות, והוא ממוקם בתוך המתחם של מכון ויצמן למדע. (בית ויצמן היום הוא אתר, איליו מגיעים מבקשרים רבים. הוא אתר הוכר כאתר מורשת על ידי המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל.)

הוריו של סבא רמי, גרו בבית ויצמן, מאחר ואבא של סבי, סבא רבא שלי, יהושע חרל"פ עבד שם כשומר ראשו ונהגו הפרטי של חיים וייצמן – נשיאה הראשון של מדינת ישראל.

בית חיים ויצמן ברחובות – צילום של הצלם מיכאל יעקובסון

בבית זה גרו: סבא רבא שלי, יהושע חרל"פז"ל וסבתא רבתא שלי, מלי ז"ל. בבית זה נולד סבי ז"ל רם חרל"פ

תמונה 1

תמונה 2

לסבא רמי היתה אחות אחת בשם ליהי שנפטרה בשנת 1960 ולה שני ילדים ארז וסיגל.

כילד אהב מאוד, סבי רם, מכוניות. זה גם היה התחביב האהוב עליו ביותר. הוא אהב תמיד לנהוג במכוניות של חיים וייצמן, לנקות, להבריק ולתחזק את המכוניות.

את לימודיו סיים סבא רמי, בבית הספר סמילנסקי ברחובות ואת שירותו הצבאי שירת בחיל האוויר בתחום הטכני.

לסבא רמי היה ידע נרחב מאוד בהיסטוריה של ישראל והוא הכיר על בוריה כל פינה בארץ. הוא ידע לדבר בשפות רבות: אנגלית, גרמנית, ערבית ויידיש.

 

מקצועו ועיסוקו

כאשר סבא רם, השתחרר מהצבא הוא עבד תקופה כנהגה של הגב' ורה וייצמן עד ליום מותה, לאחר מכן עבד בשגרירות האמריקאית בכל מיני תפקידים, את רוב שנותיו העביר כנהג חבר "אגד", כשעזב את "אגד" עבד בחברת ""מבט" שירותי תיירות VIP כנהג ומדריך תיירים.

היכרות ונישואים

בשנת 1969 הכיר סבא רמי את סבתא יפה לבית ברמן. הם הכירו דרך מכרים משותפים ומיד התאהבו והפכו לזוג צמוד ומאוהב ובשנת 1970 הם התחתנו. בשנת 1973 נולדה בתם הבכורה דודתי מורן. בשנת 1975 נולדה אמי שירן ובשנת 1981 נולד דודי אורן.  במהלך השנים בגרו ילדיהם ונישאו ולכולם נולדו ילדים. לדודה מורן ארבעה בנים: דין, עדן, לידן ועומר. לאימא שלי, שירן, נולדו: רום אחי ואני ירין. לדודי אורן נולדו שני ילדים: יהל ולי-עד.

במשפחת חרל"פ יש קלף שעובר מאב לבן במשפחה וממשיך את נדודיו בשושלת המשפחה המפוארת שלנו.

בשנת 2012 נפטר סבא רמי כשהייתי בן שנה וחודשיים.

יהי זיכרו מבורך לעד!!

הזוית האישית

מסר לדור הצעיר: תחיה את החיים כאילו זה יומך האחרון ותהנה ממנו כי אין לדעת מה יהיה מחר.

מילון

משפחת חרל"פ
פירוש השם חרל"פ הוא ראשי התיבות: חייא ראש לגולי פורטוגל (או פולין). מקור המשפחה הוא ממשפחת בני חייא (בן חיים), המתייחסת ישירות למשפחת מלכי יהודה, דרך ראשי הגלות מבבל. על פי מגילת יוחסין שנשתמרה במשפחה, היא מיוחסת לדוד המלך. (ויקיפדיה)

בית חיים ויצמן
בית חיים ויצמן (ידוע גם כווילה ויצמן או אחוזת ויצמן[1]) היה ביתו הפרטי של נשיא מדינת ישראל הראשון, ד"ר חיים ויצמן, ורעייתו ד"ר ורה ויצמן. הבית שוכן על גבעה ברחובות, שהיא כיום חלק מקמפוס מכון ויצמן למדע. המבנה ידוע כיצירת מופת אדריכלית של האדריכל היהודי אריך מנדלסון. האתר הוכר כאתר מורשת על ידי המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”תחיה את החיים כאילו זה יומך האחרון ותהנה ממנו כי אין לדעת מה יהיה מחר.“

הקשר הרב דורי