מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חייו של סבא יעקב בכר בארץ ישראל

טל וסבא בשנת 2023
סבא בצעירותו כשהתגייס לצה"ל
סבא יעקב מספר לנכד טל על העלייה, שירותו הצבאי ותחביביו

שמי טל, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מתעד את סבא שלי, יעקב בכר, ומעלה את סיפורו של מאגר המורשת של התכנית.

סבא שלי, יעקב בכר, נולד בבולגריה ועלה לארץ ישראל בגיל 4, בשנת 1940. שמות ההורים של סבא: סולטנה ויוסף, נולדו בבולגריה. בשנת 1940 הם עלו לארץ יחד עם הילדים (עם סבא ועם אחותו ואחיו). הם הצליחו לעלות לארץ כמה חודשים לפני פלישת הנאצים לבולגריה, בזכות הסרטיפיקטים (אישור כניסה לארץ) שסבא רבא יוסף הוציא. מבולגריה הם נסעו ברכבת ליוון דרך יגוסלביה, הם שהו באתונה שלושה ימים, וקנו כרטיסים לאונייה שהפליגה למצרים ומשם לחיפה. הם הפליגו באונייה בשם: "טרנסילבניה".

בתחילה הם התגוררו בבית חנן אצל אחות של סבתא רבתא. לאחר מכן שכרו דירה בתל אביב. סבא גר רחוב מאפ"ו בתל אביב ולמד בבית הספר תל נורדאו.

שירות צבאי

בשנת 1954 סבא התגייס לצבא – לחיל התותחנים. לאחר מכן עבר קורס קצינים בצנחנים והיה מ"מ (מפקד מחלקה). לאחר שירותו בצנחנים, סבא חזר לתותחנים והיה מ"פ (מפקד פלוגה), שם הוא נפצע במהלך אימונים מרימון (פצצה) שאחד החיילים הפיל – זה קרה בשנת 1960. סבא תפס את הרימון וזרק אותו החוצה מהבונקר, נפצע קשה מאד והתעוור.

הכרות ונישואים

בשנת 1967 סבא התחתן עם סבתא שילה (שהגיעה מאנגליה). את סבתא שילה הוא הכיר דרך חבר משותף. נולדו להם שני ילדים: אימא אילנה ודוד מרון. לסבא יש ארבעה נכדים: שתי בנות של דוד שלי ואחי (גיא) ואני.

תחביבים

סבא אהב לרכב על אופניים זוגיות, ביחד עם חברו הטוב. הם רכבו ברחבי הארץ: עלו את העליות של ירושלים וירדו את הירידות לאילת ואפילו רכבו בסיני עד שארם א-שייח במשך שבוע ימים, ביחד עם קבוצת נכים מבית הלוחם. בנוסף, סבא אהב לירות ברובה אוויר שמותאם לעיוורים אשר עבד על צלילים, שעוצמתם השתנתה ככל שהוא התקרב למרכז המטרה.

הזוית האישית

טל הנכד המתעד: אני מאחל לסבא שלי המון בריאות ומודה לו שהשתתף איתי בתכנית הקשר הרב דורי.

מילון

מ"מ
מפקד מחלקה

טנדם
טַנְדֶם (באנגלית: Tandem) הוא מושג המתאר סידור בו קבוצה של מכונות, חיות, אנשים או תצורה אבסטרקטית, בה הפרטים מסודרים זה אחר זה, עם פנים באותו הכיוון. שימושים נפוצים נוספים כוללים: אופני טנדם, רש"ק טנדם, מושבי טנדם (של רכב או מטוס), ציריית טנדם. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”בשנת 1954 סבא התגייס לצבא לתותחנים, לאחר מכן עבר קורס קצינים בצנחנים והיה מ"מ“

הקשר הרב דורי