מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא ג'קי מהנדס אלקטרוניקה

אני עם סבי ג'קי
סבא איתי כתינוקת
הילדות של סבא יעקב בחיפה

נולדתי ביום שני כ"א באייר התשי"ד, 24 מאי 1954 בבית חולים הסקוטי בטבריה ישראל. אבי, דוד בן יעקב יליד ירושלים ומסעודה ילידת טבריה נולד באותו בי"ח בטבריה. אמי גרטה (שמחה) בת לאב דוד יליד פזרג'יק בבולגריה ואם רוזה ילידת אידירנה טורקיה בני השבט הגדול לבית דנון.

חלקתי את ילדותי בין חיפה בה גרו הורי לבין טבריה וירושלים בהן בילדותי את כל זמני החופש, למדתי בבי"ס ליאו באק עד כיתה ח' ותיכון סיימתי בבסמ"ת כטכנאי אלקטרוניקה.

הכביש, השכונה ומגרש בי"ס היו מרכז החיים החברתיים (לא היו מסכים או מכוניות לרב שיחקנו תופסת, עמודו, גולות, סטנגה, סמל וסוס ארוך, מחבואים (לא היו חסרות פינות להיחבא בהן, בעונת האביב שיחקנו אג'ויים עם חרצני משמש שמהם עשינו צפצפות אותן עשינו בישיבה אין סופית על המדרכה עליה שיפנו אותו משני צדדיו ליצירת החורים, חמש אבנים ועוד (כמו אלמובוליק – הגרסה הירושלמית לכדור בסיס עשויה מעץ מחודד בקצותיו אותו הקפצנו עם מקל מטאטא).

הייתי חבר בתנועת הצופים בשבט הלל בחיפה מגיל 10-18 וסיימתי כמרכז השבט. במהלך השנים בביה"ס הייתי חבר נבחרת (שוער) הכדוריד שזכינו במקום הראשון באליפות בתי הספר. אהבתי לנגן והאקורדיון היה חברי הטוב שנים.

את שירותי הצבאי בן 24 שנים עשיתי בחיל הים מקורס חובלים כ"ג ועד יציאתי לגמלאות כקצין גבוה מאד כמהנדס אלקטרוניקה. מאז תקופת לימודי בבית הספר ועד יציאתי לגמלאות בגיל 67 עסקתי באלקטרוניקה, סיימתי לימודי הנדסה, עשיתי תואר שני במתמטיקה שימושית וגם תואר שני בניהול בתי ספר. השתתפתי בשלוש מלחמות מספר רב של מבצעים שחלקם עד היום חסויים.

את זוגתי אסתר הכרתי "במדרגות" של רחובות הלל ומסדה. סיפרו לי שיש ילדה יפה שגרה במסלול ההליכה שלי מבית הספר הביתה, הייתי "מתחבא" בכניסה לבית במעלה המדרגות כדי להביט בה והתאהבתי. לקח לי כשנה עד שאזרתי אומץ לכתוב לה אם היא רוצה חברות, והיא הסכימה איזה כיף! חמש שנים אחר כך התחתנו והבאנו לעולם את טליה, לידור והלית.

מתחביביי העיקריים הוא איסוף בולים ומטבעות ויש לי אוסף גדול מאד מהם, מוזיקה על כל סוגיה החל משירים ארץ ישראליים, רוק, קלאסי וכלה במוזיקת עולם. תחביב נוסף – הדרכת טיולים בחו"ל.

לאחר פרישתי מצה"ל עסקתי בעיקר בעבודה בחברות ביטחוניות ושמשתי שנים כדירקטור שיווק בינלאומי עד סמנכ"ל שיווק ממנו פרשתי סופית. שיווק של תוצרת ישראל בעולם הוא נושא מאתגר ומעניין שמביא אותי לפגוש תרבויות שונות מאסיה, אירופה, אמריקה ואף אפריקה.

בית הוריי

בית הוריי היה בית קטן בתחילה בקריית חיים בן חדר וחצי ואח"כ בחיפה, 2.5 חדרים בשכונה חיפאית טיפוסית אשכנזית שילד כמוני עם ע' וח' היה קשה לו מאד. אבי איש צבא ואמי שוטרת.

האוכל בבית היה בעיקרו מאכלים שמקורם בטורקיה/טבריה/ירושלים עם הרבה מסורת מיוחדת בחגים. זכורים לי ימים של מחסור כשלא פעם ארוחה חמה הייתה ב"מסעדת בית הספר" בה גם בישלנו כילדים ואת זה אכלנו. על מנת שיהיו לי דמי כיס במקביל ללימודי בביה"ס עליהם לא ויתרתי, הייתי קם מוקדם לחלק עיתונים וחלב ולימים לפרק סירות דייגים בקישון שהיו מגיעות מהדייג הלילי.

הזוית האישית

סבא יעקב: שמחתי לשבת עם ליבי נכדתי ולספר לה את סיפור ילדותי תודה לתוכנית הקשר הרב דורי שבזכותה סיפרתי לנכדתי דברים שהיא לא ידעה עלי.

ליבי: היה לי כיף לשבת ולדבר עם סבא ולשמוע את סיפור חייו שלא ידעתי.

מילון

אלמובוליק
הגרסה הירושלמית לכדור בסיס עשויה מעץ מחודד בקצותיו אותו הקפצנו עם מקל מטאטא

ציטוטים

”זכורים לי ימים של מחסור כשלא פעם ארוחה חמה הייתה במסעדת בית הספר“

הקשר הרב דורי