מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חייו של מוריס גיגי

אני וסבא בטיול
סבא בחו"ל
ציוני דרך בחייו של סבא

שמי איתי, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מתעד את סבי, מוריס גיגי.

סבא נקרא מוריס על שם סבא שלו. הוא נולד במרוקו בעיר פאס. הם גרו בעיר העתיקה של פאס בסביבה מאוד ישנה עם בתים ישנים. עד גיל חמש הוא למד במן חדר של ישיבה עם הבנים ולאחר מכן הוא עבר לבית ספר צרפתי בשם אליאנס. היה להם מן חצר כזאת ששם נפגשו כל הילדים לאחר בית הספר ושם הם שיחקו. הם גרו בשכונה יהודית, האבא עבד בבית מלון לאפייט והאימא הייתה עקרת בית. היה להם בית כנסת קרוב לבית. בבית היו שלושה חדרים ואחד מהם היה גם אמבטיה וגם מטבח. הם היו חמישה אחים ושמם: יעקב, חנה אחר כך נולד סבא, ואז אלי ז"ל ואז שמואל. שמות ההורים היו שלום ואימא מסעודה. סבא זוכר שבבית הם האזינו למוזיקה מרוקאית ורקדו ריקודים מזרחיים.

בסביבות שנות העשרים הוא השתחרר מהצבא, התחיל לעבוד והכיר את מי שהיום נקראת סבתא. סבא הוציא רישיון על אופנוע ואהב לטייל המון, סבא וסבתא תיקשרו אחד עם השני בעזרת מכתבים וגלויות. באותן השנים הוא השתתף בשתי מלחמות: מלחמת יום כיפור ומלחמת ששת הימים, כאשר שירת בהנדסה קרבית בגדוד 601. בגיל 24 סבא התחתן ובגיל 25 הפך לאבא.

סבא וסבתא – אז והיום

תמונה 1

הזוית האישית

הסיפור תועד במסגרת תכנית הקשר הרב דורי. התכנית נערכה בבית הספר מקיף טשרניחובסקי, נתניה, התשפ"ב 2022, בהנחיית המורה המוביל אריק הוד.

מילון

פאס
פֶאס היא העיר השנייה בגודלה במרוקו, אחרי קזבלנקה. בפאס חיים כ-2 מיליון תושבים. מיקומה הגאוגרפי של פאס הוא במרכז מרוקו, מה שהולם את שליטתה בעמדות הכוח במדינה. לאורך השנים הייתה בפאז קהילה יהודית, ונודעה לה חשיבות כיוון שישבו בה הוגים ופוסקים גדולים. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”סבא וסבתא תיקשרו אחד עם השני בעזרת מכתבים וגלויות“

הקשר הרב דורי