מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חייו של יאקיוחון אזימג׳נוב באוזבסקיטן

סבא יאקיוחון אזימג׳נוב עונד את המדליות
סבא יאקיוחון אזימג׳נוב בצבא
סיפור חייו של יאקיוחון אזימג׳נוב

קוראים לי יאקיוחון אזימג׳נוב. אני משחק טניס ואומנויות לחימה כבר שמונה שנים. שם של אימא שלי זרגונה אזמז'נוב, בת 33. לאבא קוראים בחטיאר אזימג'נוב הוא בן 38. לסבתא קוראים אלנה אזמז'נובה בת 58 ולסבא קוראים נורידין אזמז'אנוב 60.

אוזבקיסטן

נולדתי באוזבקיסטן. אוזבקיסטן גובלת בקזחסטן, קירגיזסטן, טג'יקיסטן, טורקמניסטן, אפגניסטן. האקלים של אוזבקיסטן הוא יבשתי בצורה חדה. הוא מתבטא באמפליטודות חדות של יום ולילה, טמפרטורות קיץ וחורף. הטבע צחיח, יש מעט משקעים והלחות היחסית של האוויר נמוכה. אורך היום בקיץ הוא כ-15 שעות, בחורף – לפחות תשע.

חוקת אוזבקיסטן מכריזה על הפרדת הדת מהמדינה, מדינה חילונית שבה הדת מופרדת מהשלטון ואינה מצטלבת ברמת המדינה, שוויון ארגונים דתיים בפני החוק, חופש המצפון. הרוב המכריע של אוכלוסיית אוזבקיסטן מצהירה באסלאם (כ-95% בשנת 2022, בעיקר סונים מהמדהב הנאפי ומדהב השאפי נוצרים ויהודים (יהודים בוכרים) הם מיעוטים דתיים. הפעילות של המוסלמים מתואמת על ידי המועצה הרוחנית של המוסלמים של אוזבקיסטן, בראשות המופתי. אנשי דת מוסלמים מאומנים על ידי מספר מוסדות חינוך מיוחדים הממוקמים בטשקנט ובבוכרה.

סבא יאקיוחון אזימג׳נוב

סבא נולד בשנת 1962 בעיר טשקנט. במשפחה העוסקת במסחר. סבא חלם להיות איש צבא, לאחר שסיים את לימודיו בבית הספר, הוא נכנס לבית הספר הצבאי הגבוה בטשקנט. הוא סיים את לימודיו בקולג' בשנת 1984. לאחר מכן הוא נשלח למחוז הצבאי של מוסקבה "לדיוויזיית טנקים". הוא שירת במחוז הצבאי של מוסקבה.

סבא בתקופת השירות הצבאי

תמונה 1

בשנת 1987 הוא התנדב לאפגניסטן בדרגת "סגן בכיר". בשנים 1987-1989, סבי הוביל יחידת מיכליות. נסיגת הכוחות מאפגניסטן הייתה בשנת 1989. אחרי אפגניסטן, בגיל 27, הוא נשלח לעיר אורגוד כראש מחלקת הגיוס. תפקיד זה שווה ערך לדרגת קולונל. לאחר מכן, בשנת 1993, הפך לקומיסר צבאי בעיר טשקנט. הוא היה הקומיסר הצבאי הצעיר ביותר באוזבקיסטן.

הוא פרש בגיל 36.

אירוע מעניין מחייו

אפגניסטן, 1989. דיוויזית טנקים, החלה הפגזת הטור. היחידה של סבי עברה מארב. באחד הטנקים היה גנרל. הטנק שלו פוצץ. למרות העובדה שהטנק בוער, סבי לבד מיהר להציל את הגנרל והחיילים בטנק הבוער, על האומץ הזה הוענק לו מסדר הדגל האדום, על הצלת הגנרל היה צריך להעניק לו את הגיבור של ברית המועצות, אבל הוא היה יהודי, לכן הוא לא זכה לגיבור ברית המועצות. ועל פעולות צבאיות בגבול עם פקיסטן, הוענק לו מדליה על אומץ לב. סבא שלי קיבל פרס שלוש פעמים.

סבא עם המדליות

תמונה 2

 

המדליות של סבא יאקיוחון אזימג׳נוב 

תמונה 3

 

הזוית האישית

הסיפור סופר במסגרת תכנית הקשר הרב דורי, בתיכון שחקים, בהנחית עופר זיטמן

מילון

דוויזית טנקים
חידה צבאית שכפופה לגיס (קורפוס בלעז), מורכבת משתיים עד חמש חטיבות או רגימנטים וכוללת בדרך כלל בין 10,000 ל-20,000 חיילים.

ציטוטים

”סבי לבד מיהר להציל את הגנרל והחיילים בטנק הבוער“

הקשר הרב דורי