מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חייו של דניאל מוצ'ניק (שגיא)

אני עם סבא בשנת 2014 בטקס שבועות ביבנאל
סבא דני (כבן 5) ואחיו הגדול דובי (כבן 7)
גלי כהן וסבא דניאל מוצ'ניק (שגיא)

שמי דניאל שגיא(בעבר מוצ'ניק), נולדתי ביבניאל ב 1953, ואני רוצה לכם  ולנכדתי גלי על משפחתי:

משפחת בנדל הגיעו מרומניה לג'עוני ב-1880 עם ביתם.

משפחת כעאטר (אחרי שנים-כתר) הגיעה גם מרומניה לג'עוני ואיתם בנם.

ראש פינה היא מועצה מקומית במורדות הגליל העליון למרגלות הר כנען והעיר צפת, ובסמיכות למועצה המקומית חצור הגלילית. המושבה נוסדה ב-12 בדצמבר 1882, כהמשך לניסיון התיישבות קודם שהחל ב־1878 בשם גיא-אוני. (ג'עוני) היא הוכרזה כמועצה מקומית בשנת 1949. ויקיפדיה

אב המשפחה קנה כארבע מאות דונם אדמה, בשטח שהיום הוא שדה התעופה מחניים, וגידל שם שקדים ותותים לתולעי משי. שדה התעופה ראש פינה או שדה התעופה מחניים הוא שדה תעופה אזורי, הממוקם בין קיבוץ מחניים לבין ראש פינה, ממזרח לכביש 90. שדה התעופה נקרא על שמו של יצחק בן-יעקב, מחלוצי התעופה העברית בארץ ישראל. ויקיפדיה

בנו התחתן עם הבת של דניאל בנדל. נולדו להם חמש בנות, ושני בנים, שעברו לאחר שהסבא כתר נפטר(כתוצאה ממכה שקיבל מערבי שכן) לראש פינה. אחת הבנות -חנה כתר- סבתא שלי, נישאה לעולה חדש, יהודי מרוסיה בשם יעקב מוצ'ניק (סבא שלי).

כשהבריטים הלאימו את שטח המשפחה, לטובת שדה תעופה במחניים, עזבו הוא וחנה את ראש פינה, ועברו לשמור על אדמת שרונה, שקבוצת יהודים קנו לצורך התיישבות.

שָׁרוֹנָה הוא מושב חקלאי במזרח הגליל התחתון, סמוך לבקעת יבנאל, על הדרך מכפר תבור לכנרת, בתחום המועצה האזורית הגליל התחתון. המושב קרוי על שם העיירה התלמודית "שרונה", הנזכרת כבר באונומסטיקון של אוסביוס, ואשר שמה השתמר ב"ח'רבת סרונה" הסמוכה, בה נתגלו שרידי בית כנסת קדום ותבליטי מנורת שבעת הקנים. (ויקיפדיה).

נולדו להם ארבעה ילדים שהתחנכו ביבנאל. היות ואבי היה שומר המושבה יבנאל, גדלנו כילדים עם הרבה כלי נשק מסביבנו, וכילדים ירינו ברשות (או שלא) בכל כלי נשק אפשרי. לאחר תקופה מסוימת, הם ירדו  לבית גן שהייתה הרחבה של יבנאל ואדמותיה ניקנו ע"י הברון.

בית-גן, מושבה חקלאית לשעבר. ממוקמת במזרח הגליל תחתון, בבקעת יבנאל, דרומית מערבית לטבריה, על כביש 767 מכפר תבור למושבה כנרת, סמוכה למושבה יבנאל. צורפה למועצה המקומית יבנאל בשנת 1953. ויקיפדיה הבן הבכור אברהם מוצ'ניק (אבא שלי) נישא ללאה שטרן, ניצולת אושוויץ (אמא שלי) ונולדו להם ארבעה ילדים. אני דניאל מוצ'ניק הייתי השני, ונקראתי על שם אח של אבי, שנהרג בקרב על לוביה במלחמת השחרור.

אחרי מלחמת יום כיפור שינו את שם המשפחה שלי לשגיא, כי כחייל נשלחתי לדרום אפריקה ללוות את טילי הסטי"לים לישראל. נישאתי לנעמי לפלשטיל ונולדו לנו שלושה ילדים.

הבכורה מיכל שגיא אמא שלך, נישאה ליוסי כהן – אבא שלך, ונולדו להם ארבעה ילדים. הבת השנייה – גלי כהן זו את.

הזווית האישית

גלי: היה לי כיף לשמוע את סיפורו של סבא ולמדתי הרבה דברים חדשים עליו

מילון

ג'עוני
שמה הקודם של העיר ראש פינה, היה גיא אוני תרגום מהשם ג'עוני.

ציטוטים

”אני מאחל לך שהמשך סיפורך יהיה סוגה בשושנים, ורק אהבה וסיפוק תהיה מנת חלקך“

הקשר הרב דורי