מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חייו ומורשתו של סבא ישראל יהודה וינר

אני וסבי בביקור שלי אצלו
סבי וסבתי בנישואיהם
שורשים, התבגרות, צבא וקריירה

שמי נווה וינר, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מתעד את חיי סבי, ישראל יהודה וינר.

שמו של סבי, כאמור, הוא ישראל יהודה וינר. הוא נקרא כך משום שלסבא של אבא שלו קראו ישראל זאב, (אבי נקרא על שמו- זיו זאב) וכן על שם סבא שלו, שמו היה יהודה. סבא נולד בחיפה בשנת 1945. אביו, אליעזר וינר, נולד בעיר שצ'ינכסה בפולין. אמו, רחל לאה בנארודו, נולדה בפולין. כשהוריו של סבי התחתנו, הוריהם העמידו להם תנאי שיעלו לארץ, וכך היה לפני 87 שנה. לאבא של סבא היו 11 אחים והוא עלה לארץ וקנה חמישה מגרשים בירושלים. הוא הצליח להעלות עוד ארבעה אחים, בנוגע לשאר האחים – סבי לא יודע מה עלה בגורלם.

ילדות ותיכון

סבי אינו זוכר היטב את תקופתו בגן לכן נעבור לתקופת בית הספר: "יבנה" בחיפה. חבריו מבית הספר: אפרים אפאר ומשה שריבר שהיה איתו בישיבה ובצבא שניהם גרים בירושלים, שמעון שגר במודיעין.

לאחר שסבי גמר את כיתה ח', שאז נקרא "יסודי" ועבר ללמוד בישיבה בשדה יעקב. סיפור מצחיק מהישיבה: היה תלמיד שתמיד בא לבית ספר והכין שיעורים בשיעור לפני. סבי וחברים חזרו מאוחר מאירוע בשעה 12:00 בלילה, הם התארגנו לשינה ואחד החברים שישן מהלילה הקודם קם והתחיל להתארגן, ואז אחרי שהוא סיים להתלבש הוא אומר לחבריו: "קומו, אתם מאחרים לתפילה". הם אמרו שאין תפילה, וכל הלילה הם התווכחו על כך.

תקופת הצבא

סבא שלי וחבריו מהשבט היו חלק מקבוצת גרעין של בני עקיבא. הוא וחבריו עשו מה שנקרא שירות מוקדם לפני צבא בקיבוץ טירת צבי. סבא היה רוכב על הפרות, מאכיל ומשגיח עליהן, היה שם גם מפעל בשר, הם היו לוקחים ממנו  בשר לארוחות. סבא שלי המשיך לאחר מכן לצבא ונשלח למילואים בזמן מלחמת ששת הימים על הגבול בסוריה. במלחמת יום הכיפורים סבי כבר היה עם שני ילדים בבית, ואז הוא התגייס למלחמה וירד  למצרים דרך תעלת סואץ.

עבודה

סבא שלי התחיל בלימודי כלכלה, לאחר מכן הוא עבד במיפוי השטח של יהודה ושומרון אחרי שכבשנו את השטח, סבא שלי נשלח לקורס מחשבים והתחיל לעבוד כמתכנת. אז התקדם לראש היחידה של הלמ"ס. בכל פעם שסבי חיפש עבודה אחרת, הוא בסופו של דבר נהיה חבר הנהלה עם משרה כמו של סגן שר.

הזוית האישית

נווה: היה מעניין ללמוד על סבא ולהכיר אותו יותר טוב. אני שמח שתיעדנו את סיפורו במסגרת התכנית.

מילון

שירות מוקדם לפני צבא
שירות של בני עקיבא לפני הצבא.

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס)
הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (בראשי תיבות: למ"ס) היא יחידת סמך במשרד ראש הממשלה, ומטרתה איסוף, עיבוד, ניתוח ופרסום מידע סטטיסטי אודות מדינת ישראל, כבסיס למקבלי ההחלטות וכשירות לציבור. הלשכה פועלת מכוח פקודת הסטטיסטיקה (נוסח חדש), התשל"ב-1972. משרדה הראשי של הלשכה נמצא בירושלים, שלוחות נוספות פועלות בתל אביב ובחיפה בראשה עומד הסטטיסטיקן הלאומי. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”תחשוב טוב יהיה טוב (משפט אהוב על סבא)“

הקשר הרב דורי