מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חייו האישיים והצבאיים של סבא נרי

מעיין עם סבא נרי
סבא נרי הטירון וסבא רבא ג'ו
ילדות, צבא, קיבוץ

סבא נרי קריידן נולד ב – 1943בבנימינה.

בגיל צעיר משפחתו עברה לכפר בלום – כְּפַר בְּלוּם הוא קיבוץ באצבע הגליל, מדרום מזרח לקריית שמונה, בתחום המועצה האזורית הגליל העליון. מייסדי הקיבוץ הם עולים בוגרי תנועת הבונים מאנגליה ותנועת נצ"ח מאסטוניה, ליטא ולטביה, ששהו בהכשרה באפיקים ובבנימינה, וכונו בשל מוצאם "הקיבוץ האנגלו-בלטי". (ויקיפדיה).

הוא אחד מעשרים הילדים הראשונים של הקיבוץ, שהיה אז גרעין. הילדים גרו בלינה משותפת, וראו את הוריהם שעתיים ביום. אבא של סבא היה בצבא, וסבא כמעט לא ראה אותו. הילדים גרו בבית ילדים, ובו למדו, אכלו וישנו. המטפלת מילאה את תפקיד ההורים.

בשנת 1948 יצאה המשפחה לארצות הברית, כי אביו של סבא היה צריך לרכוש בקנדה מפעל לייצור נשק. אחרי שנה וחצי הם חזרו לארץ, היישר למלחמת השחרור, ואבא של סבא הקים עם עוד קצינים את חיל החימוש, וחתם על בסיס צריפין.

בשנת  1961 התגייס סבא לצבא, לנחל, והשתחרר בשנת 1964. במסגרת המילואים השתתף במלחמת ששת הימים בקרבות לשחרור רמת הגולן, ובין היתר כיבוש המוצב, שהיה מפגיז באופן קבוע את קיבוץ גדות, קיבוץ חולתה ויסוד המעלה. במלחמת ההתשה היה הגדוד בסיני, כגדוד רזרבה. במלחמת יום כיפור נלחם הגדוד ברמת הגולן, וסבא היה שמונה חודשים במוצב 115. כמעט בכל שבוע הייתה הפגזה והרבה מחבריו נהרגו.

במלחמת לבנון הראשונה נלחם הגדוד בעיר צור, והגיע גם לביירות. כל ההיסטוריה האישית של סבא היא מילואים ומלחמות וחברים שנהרגו.

מלחמת לבנון הראשונה התרחשה ברובה בשטח לבנון בין ישראל לסוריה וארגוני טרור פלסטיניים שישבו בלבנון, וביצעו פיגועים בישראל ובמדינות נוספות. מבצע שלום הגליל נערך בין ט"ו בסיון תשמ"ב, 6 ביוני 1982, ל-י"ב בתשרי תשמ"ג, 29 בספטמבר 1982. לחיילים ששירתו בתקופה זו הוענק אות מערכת שלום הגליל. (ויקיפדיה).

לסבא נולדו ארבעה ילדים – שלוש בנות ובן אחד. אחרי עשרים שנה סבא התגרש מאשתו, ולאחר אחת עשרה שנה לבד פגש את רחל ואת ארבעת ילדיה, שעברו מקיבוץ בית קמה לכפר בלום. לסבא ולסבתא רחל יש שמונה ילדים, שישה עשר נכדים ונינה אחת.

הזווית האישית

מעיין: היה לי מעניין מאוד לשמוע את הסיפור של סבא.

מילון

לינה משותפת
לינה משותפת הייתה שיטת חינוך וגידול ילדים, שהייתה נהוגה ברוב הקיבוצים בארץ ישראל עד שנות ה-80. בלינה המשותפת, ילדי הקיבוץ היו לנים בלילות יחדיו במבנים ייעודיים, שנקראו בתי ילדים, במנותק מהוריהם. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”במלחמת לבנון הראשונה נלחם הגדוד בעיר צור, והגיע גם לביירות. כל ההיסטוריה האישית של סבא היא מילואים ומלחמות וחברים שנהרגו.“

הקשר הרב דורי