מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חייה של שושנה הראל

במהלך תכנית הקשר הרב דורי
במסגרת הביקור בבית התפוצות
ילדות קשה ובניית משפחה

"שמי שושנה (רוזה) מבור, נקראתי על שם סבתי צייל מצד האבא, רוזה. כולם קוראים לי שושי (שם חיבה). שם המשפחה שלי שונה להראל כאשר נישאתי. שם המשפחה הקודם היה כדבי, עם שם משפחה זה נולדתי.

נולדתי בארץ בתאריך 5.6.49. אני בת בכורה במשפחה ותמיד הרגשתי את האחריות הגדולה שיש עלי. יש לי עוד אח שצעיר ממני בשלוש וחצי שנים – הוא אב לחמישה ילדים וסבא לשמונה נכדים.  גדלתי בפתח תקווה, הייתה לנו דירה פרטית עם חצר ובה היו עצי פרי. הדירה הייתה בת שני חדרים. אני זוכרת שהייתה לי מיטת-תינוק, אני זוכרת אותה עד היום. היה במטבח במטבח עם קרח, והחדר השני הכיל מיטת ברזל. אני לא זוכרת שהיו לי תחביבים שהשאירו לי זיכרון מיוחד בילדות. יום ההולדת שלי היה לא כיפי במיוחד, אף אחד לא שר לי. הילדות שלי הייתה לי מאוד קשה. חיינו בצנעה רבה ובתנאים מאוד שונים מהיום. "

כיום סבתא גרה בראש העין. היא עושה טיפולי קוסמטיקה. יש לה עשרה נכדים ושלושה ילדים. היא בת 70.

הזוית האישית

סבתא שושנה השתתפה בתכנית הקשר הרב דורי ותועדה על ידי שקד אוחנה. התכנית נערכה בבית הספר הגומא בכפר בלום, התשע"ט.

מילון

מיטת סוכנות
מיטת סוכנות היא המיטה הסטנדרטית הפשוטה שסיפקה הסוכנות היהודית לעולים החדשים שהגיעו ארצה בתקופה בה הסוכנות עסקה גם בקליטת עלייה. מיטת הסוכנות הסטנדרטית הייתה מיטת ברזל בנויה ממסגרת מלבנית מברזלי זווית על רגלי ברזל. לאורכה ולרוחבה של המיטה נמתחו פסי פח המחוברים לצלעות המיטה. למיטות הטובות יותר היו גם קפיצים המחוברים לפסי המתכת, בין הפסים ובין המסגרת המלבנית, כדי לתת גמישות רבה יותר לפסים, עליהם הונח המזרן. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”אני בת בכורה במשפחה ותמיד הרגשתי את האחריות הגדולה שיש עלי“

הקשר הרב דורי