מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא שלומית מספרת על סבתא רבתא רחל

הודיה וסבתא שלומית
סבתא שלומית בצעירותה
עלייתה ארצה של סבתא רבתא רחל

שמי הודיה מירסקי, אני משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבתא שלי, שלומית מנדלוביץ'. סבתא סיפרה לי על משפחתה ובחרנו לתעד את סיפורה של אימא שלה, סבתא רבתא שלי רחל.

סבתא שלומית מספרת על משפחתה

סבתא רחל נולדה בשנת 1937 (בזמן מלחמת העולם השנייה) בעיר צ'רנוביץ ברומניה.

היא הייתה הבת הבכורה של סבא משה וסבתא ארנה. כשהייתה סבתא בת חמש נולד לה אח – דוד מוטי.

בגלל המלחמה שהגיעה לרומניה החליטו ההורים לברוח משם עם ילדה קטנה. תינוק רך וסבתא (אימא של סבא משה-שלימה) ברחו ברכבת ללונדון. כשהיו ברכבת, הגיע יום שישי, סבתא שלימה התעקשה להדליק נרות שבת. ברגע שהדליקו, הבינו האנשים ברכבת שהם יהודים, קראו למשטרה וסבא משה נלקח למעצר בבית כלא. כדי לשחרר אותו, לאחר תחנונים ובכי רב, שילמה סבתא ארנה את רוב כספה שהיה עליה לרשויות כדי לשחררו. סבא השתחרר מהכלא והם המשיכו בדרכם ללונדון. שם הם נשארו כמה שנים.

את הטראומה מהמלחמה – הפגזות, לילות שלמים בחושך, מחסור באוכל ומים – סבתא רחל תיארה והזכירה הרבה פעמים.

העלייה סבתא רחל לישראל

בגיל בית ספר סבתא רחל וכל משפחתה עלו לארץ והתיישבו בעיר רמלה. סבא משה וסבתא ארנה ניהלו חנות ממתקים (של "ליבר") ברמלה. בנוסף סבא משה היה סגן ראש העיר שם כמה שנים.

סבתא רחל סיימה את לימודיה בתיכון, למדה פקידות. היא הצטיינה בידיעת שפות שונות: אנגלית, גרמנית, רומנית, יידיש ועברית כמובן. סבתא רחל התחילה לעבוד כדי לעזור בפרנסת המשפחה.

בגיל 18 הכירה סבתא רחל את סבא מוטי בשידוך. לאחר היכרות קצרה נישאו וקבעו את ביתם ברמת גן. כעבור שנה נולדה סבתא שלומית (שקרויה על שם סבתא שלימה). היא נפטרה כשסבתא רחל היתה בהריון).

עד גיל חצי שנה גרה המשפחה הצעירה ברמלה ואחר כך הם עברו לגור בבית חדש, באזור חדש בתל אביב, אזור כיכר היל. כשנה הם גרו בבית, מסביב כל האזור היה חולות. סבתא רחל החלה לעבוד בתל אביב, בבנק מזרחי (בסחר חוץ – יבוא ויצוא) וסבא מוטי הקים עסק חדש – מפעל ליצור שבלונים לטקסטיל בבני ברק. שניהם עבדו קשה  מאד כדי להתקיים, להתקדם ולהצליח.

כשסבתא שלומית היתה בת 12 וחצי נולדה לה אחות – מיכל (דודה מיקי). זמן קצר אחר כך עברה כל המשפחה לדירה חדשה, לא רחוק מכיכר היל, ברחוב יהודה המכבי. סבא המשיך לקדם ולפתח את מפעל השבלונים. סבתא רחל החליפה את העבודה בבנק בעבודה בחברת קוסמטיקה -"לילית", שם עשתה את כל  ענייני היבוא והיצוא בחברה, בהצלחה רבה.

לאורך השנים חיתנו סבתא רחל וסבא מוטי את בנותיהן: סבתא שלומית נישאה לסבא שרול ונולדו להם: ליאת, יאיר, חגי ושירה. דודה מיקי נישאה לעמיחי ונולדו להם: עומרי, עידו ואיתי.

סבתא רחל וסבא מוטי נהנו לטייל בעולם, להנות בחברת חבריהם הרבים ולפנק את הנכדים המקסימים (לדבריהם). כשסבתא רחל יצאה לפנסיה הם עברו לבית נוסף אחר – שוב בתל אביב (סבתא רחל לא היתה מוכנה לגור בכל עיר אחרת מלבד תל אביב). סבתא סידרה את הבית החדש ברחוב צירלסון כפי שחלמה, רצתה ושאפה. הבית היה מסודר ומרוהט בטוב טעם.

זמן קצר לאחר שסיימה את העבודה, לשביעות רצונה, נפטרה סבתא רחל. סבתא קיבלה התקף לב חזק. כעבור שלשה שבועות שהיתה בין חיים ומוות הוכרעה והלכה לעולמה, צעירה מדי ומלאת תוכניות לעתיד.

הזוית האישית

סבתא שלומית והודיה: היה לנו כיף לעבוד יחד. נאחל שהקשר הטוב בינינו יישמר, שנראה נחת אחת מהשניה.

סבתא שלומית השתתפה בשנת 2020, בתכנית הקשר הרב דורי, ברחובות –  בבית הספר "מעלות משולם" ויחד עם דביר מנדלוביץ' תיעדו את סיפורו של אביה, סבא רבא  מוטי.

קישור לסיפורו של סבא מוטי המופיע במאגר הסיפורים:  הצלחותיו של סבא מוטי שוימר 

מילון

גלופה
לוח שעליו צורות או אותיות להדפסה

טקסטיל
שם כולל לאריגיםׁׁׁׁׁׁ (בדים) שונים

"ליבר"
חברת ממתקים שהיתה לפני שנים, היום היא בתוך חברת "עלית"

ציטוטים

”אם רוצים משהו צריך לעבוד בשבילו“

הקשר הרב דורי