מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חייה של סבתא פירה אברמוב

סבתא ואני כשהייתי בן חמש, בליל הסדר בביתה
סבתא וסבא בצעירותם, מימין אבי רונן
ממולדובה לנוף הגליל והתחנות בדרך.

סבתי פירה ביתם של חנה וגרש ואמו של אבי רונן נולדה ב 20.12.1952 בעיר סורוקי שבמולדובה.

מולדובה הייתה שייכת בעבר לברית המועצות שהייתה ממוקמת במזרח אירופה.

סבתא פירה גדלה בסורוקי ולמדה בבית ספר מספר 4 ( היה נהוג לתת לבתי הספר מספרים ולא שמות). סבתי  אהבה לשחק בבובות משחקי כדור וקלאס. לסבתא שלי היו חברים טובים בשכונה, שעד היום היא זוכרת את שמם: גרישה ולריסה. כל יום כמעט היא יצאה ושיחקה עם גרישה ולריסה. לפעמים בקלאס ולפעמים סתם ככה אהבו לדבר.

סבתא שלי הכירה את סבא שלי, מוניה, בשנת 1975 בעיר בלץ. הם הכירו דרך בחור ששידך ביניהם במסיבת נישואים משותפת. סבא וסבתא שלי נישאו בשנת 1975 אחרי הכרות קצרה ביותר, שלושה חודשי היכרות. הם התחתנו באולם אירועים בבלץ, והוזמנו אורחים מעטים באופן יחסי (חתונה מצומצמת).

סבתי עבדה במפעל תפירה שהיה בתוך מעבדה של מפעל, שאת שמו היא לא זוכרת.

ילדם  הראשון רונן, אבי, נולד ב 1976 במולדובה שהייתה אז בברית המועצות. סבתי ומשפחתה עלתה לארץ ב-1979. הם החליטו לעלות לארץ כי תנאי המחייה במולדובה, היו קשים יותר מאשר בארץ ישראל, וכבר הייתה להם משפחה בישראל.

בעלייה לארץ ישראל הם נסעו ממולדובה ברכבת לוינה, ומשם טסו משם לישראל. כשסבתי הגיעה לארץ היא ומשפחתה קיבלו מגורים באופקים, הם לא גרו בדירה אלא בקרוואנים. הם חיו שם באופן זמני, עד שהתבשרו שיקבלו דירה בנצרת עילית שהיום קוראים לה נוף הגליל.

כדי להתפרנס נאלצה סבתא להמשיך בעבודות התפירה ולא למדה תואר. הסתגלותם בארץ הייתה מהירה מן הצפוי, בזכות זה שהחלו ללמוד את השפה העברית כבר במולדובה.

בשנת 1980 נולד הילד השני (שהוא דוד שמעון ) בבית חולים "העמק" שבעפולה. סבתא וסבא שלי הקימו משפחה בארץ וחגגו את נישואי בנם רונן (אבא שלי). כמו כן חגגה סבתי חגגה אירועים משפחתיים נוספים, כמו ברית המילה שלי, בר המצווה של אחי איתי, ובת המצווה של עדי אחותי.

לסבתי יש טבעת עם אבן יקרה שנקנתה במולדובה. הטבעת היא טבעת זהב משובצת עם יהלומים, ועוברת מדור לדור מסבתא לבת (כשישה דורות) .

סבתי גרה היום בבית אבות בנוף הגליל, היא אוהבת לבשל, לנקות ולצאת לטיולים ברגל ברחבי העיר, וכן משתתפת בפעילויות מיוחדות שמאורגנות לדיירים.

הזווית האישית

אריאל: העבודה נתנה לי הזדמנות לבקר את סבתא יותר, לשבת איתה ולשאול אותה שאלות על העבר שלה, ולראות יחד תמונות כשהיא הייתה צעירה. הייתי רוצה לאחל לסבתא שלי לחיות עוד המון שנים ולזכות בהמון בריאות.

מילון

ברית המועצות
ברה"מ הייתה מעצמת על שהשתרעה על פני כ-17% מכלל היבשה בכדור הארץ, על פני צפון אירופה, מזרח אירופה ומרכז אסיה. לאחר מלחמת העולם השנייה היא הייתה אחת משתי מעצמות-העל בעולם. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”הם החליטו לעלות לארץ כי תנאי המחייה במולדובה, היו קשים יותר מאשר בארץ ישראל, וכבר הייתה להם משפחה בישראל“

הקשר הרב דורי