מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חייה של סבתא מרים דביר

סבתא מרים עם הנכד אור
סבתא מרים בילדותה
כולל מתכון לעלי גפן מממולאים!

שמי אור דרור. בחרתי לתעד את סיפור חייה של סבתי מרים דביר במסגרת תכנית "הקשר הרב דורי".

ילדותה של סבתא מרים

הורי סבתי עלו בשנת 1948 מטורקיה וחיו באוהל במעברה פרדס חנה. לאחר מספר חודשים עברו להתגורר ברעננה. נולדו להם שלושה ילדים: עוז, אתי (אימא שלי) ואייל. הם גרו בשכונה עם בתים פרטיים ואוכלוסייה מעורבת: אשכנזים וספרדים, עולים מפולין, רומניה, מרוקו, טורקיה ובולגריה. זו הייתה שכונה של קיבוץ גלויות, בה כולם היו שווים. שם סבתא מרים נולדה. סבתא רבתא סיפרה כי סבתא מרים נולדה בפתח הבית, מכיוון שלא הצליחה להגיע לבית החולים בזמן.

השכונה בה גדלה סבתא טבלה בירוק. מסביב היו פרדסים של עצי הדר ושדות של תפוחי אדמה ובוטנים. כילדה, סבתא וחבריה נהגו ללכת לשדות כדי לאסוף את היבול שנשאר לאחר האיסוף והקטיף ונהנים מבוטנים טריים ופירות. סבתי למדה בבית הספר ממלכתי ברעננה, לשם נהגו לצעוד דרך ארוכה ברגל בכל תנאי מזג אוויר, כולל גשם חזק, סופות וקור. סבתי אהבה ללמוד וזכורה לה אווירה מהנה ונעימה בבית הספר.

סבתא מרים לא שירתה בצבא, מכיוון שבשנה שהייתה אמורה להתגייס, מחזור הגיוס בוטל. לכן סבתא החלה לעבוד בגיל שמונה עשרה. סבתא עבדה בתעשיה צבאית (תע"ש) במשך חמש שנים בייצור קופסאות לחומרי תחמושת וכן כפקידה. בתקופה הזאת סבתא הכירה את סבא.

נישואים והקמת משפחה

סבתא וסבא הכירו בנסיעה באוטובוס. סבתא הייתה בדרך לחתונה של חברתה וסבא ביקש לשבת לידה. הם שוחחו ובסוף הנסיעה סבא ביקש את מספר הטלפון שלה. הם קבעו להיפגש ויצאו למופע החלקה על הקרח, מופע שהיה בתקופה ההיא מאוד גדול, אירוע של פעם בשנה. משם הקשר התפתח. לאחר חודש סבא החליט להציע לסבתא נישואין. הם קבעו תאריך לחתונה, אך אז פרצה מלחמה יום כיפור, ולכן הם נאלצו לדחות את התאריך. ניתן לראות את שינוי התאריך על גבי ההזמנה לחתונה.

סבתא וסבא התגוררו בהרצליה ולפני שש עשרה שנה עברו לגור בכפר סבא עד היום. נולדו להם שלושה ילדים: עוז, אתי ואייל. סבתא מרים עבדה  כמניקוריסטית ופדיקוריסטית הרבה שנים. כיום לסבא וסבתא יש שמונה נכדים. אנחנו גרים באותה עיר ונהנים לבלות ביחד בשבתות ובחגים.

לסבתא יש תחביבים רבים והיא אוהבת ללמוד דברים חדשים. סבתא אוהבת מאוד לסרוג בובות צמר והיא מכינה לנכדים בובות מסוגים שונים.

מתכונים מדור לדור

סבתא מכינה מאכלים מיוחדים, אהובים מאוד על בני המשפחה. אחד המאכלים הפופולריים הוא עלי גפן ממולאים. אמי אתי למדה להכין את רוב המתכונים של סבתא.

עלי גפן ממולאים – מתכון

מצרכים:

צנצנת שימורים של עלי גפן , אורז עגול, בצל ולימון .

אופן ההכנה: את עלי הגפן משרים במים חמים כדי להוציא את המליחות. מטגנים בצל קצוץ להזהבה, מוסיפים את האורז, מתבלים במלח ופלפל. פורסים עלה גפן אחד, שמים במרכזו אורז, מקפלים לצדדים, סוגרים כדי שלא ייצא האורז ומגלגלים. מניחים את כל עלי הגפן בסיר זה לצד זה. מוסיפים מים רותחים עם לימון ומעט מלח. מניחים מעליהם צלחת זכוכית חסינה לחום, כדי שלא יזוזו. מביאים לרתיחה ומנמיכים את האש. מבשלים עד לריכוך. לאחר הבישול שומרים במקרר. בתיאבון!

הזוית האישית

סבתא מרים: התכנית ריגשה אותי במיוחד, לחזור לסיפורי הילדות שלי ולספר לנכד שלי על החיים בעבר, השונים כל כך לעומת היום, היה מאוד משמעותי עבורי.

אור: היה לי מעניין לשמוע את הסיפורים על העבר של סבתא ושל משפחתה, ובמיוחד על הילדות שלה שהייתה שונה ממה שהדור שלי מכיר.

מילון

סרמאלה
(ברומנית: sarma או sarmală ביחיד, sarmale ברבים) הוא שם קיבוצי לממולאים, אך הכוונה היא בדרך כלל לכרוב או לעלי גפן ממולאים. דרך ההכנה הבסיסית של הסרמאלה כוללת ריכוך של העלים (כרוב או עלי גפן) במים חמים, ולאחר מכן גלגול העלים מסביב לתערובת בשר, בצל מרוסק, עגבנייה, אורז, תבלינים ולפעמים גם ביצה. את הממולאים מבשלים עם בצל, כרוב כבוש ותבלינים ולעיתים מגישים עם יוגורט. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”כילדה, סבתא וחבריה נהגו ללכת לשדות כדי לאסוף את היבול שנשאר לאחר האיסוף והקטיף ונהנים מבוטנים טריים ופירות“

הקשר הרב דורי