מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חייה של סבתא אסתר שחר

סבתא אסתר עם נכדתה
סבתא אסתר בילדותה
ילדותה של סבתא

סבתי אסתר נולדה בתאריך 21.1.1947 בישראל, כשנה וחצי לפני קום המדינה. היא גדלה בשכונת טירת שלום בנס ציונה. הוריה, סעידה וזכריה עלו לארץ מתימן. אביה עלה בשנת 1916 ואילו אמה עלתה בשנת 1935. סבתי היתה הרביעית מבין שבעה אחים, שלוש הבנות מרים, עפרה ואסתר וארבעת הבנים בצלאל, אוהלי מתי ומורדי. בית ההורים היה בית פרטי ובחצר גידלו בעלי חיים, צמחים ועצים, בעיקר עצי חרוב.

סבתא למדה בבית ספר יסודי ממלכתי בנס ציונה. לאחר היסודי למדה עד כיתה ט' ולאחר מכן הלכה לעבוד ולעזור בכלכלת הבית. אימא שלה בישלה אוכל תימני מסורתי כגון מרק וקובנה שנהגו לאכול בשבת. סבתא אהבה להאזין למוסיקה ובמיוחד לשיריה של הזמרת שושנה דמארי. אירוע שמח במיוחד הזכור לסבתא מילדותה הוא חגיגת בר המצווה של אחיה הצעיר ממנה, אוהלי, שנערכה בחצר הבית. מיקי, אחותה של סבתא, הייתה זמרת ושרה עם הלהקה שלה.

כשסבתא הייתה בת תשע עשרה אביה נפטר. הוא היה בן 75 במותו ונפטר מזקנה. מות אביה גרם לסבתא ולכל בני המשפחה צער רב.

היכרות ונישואים עם סבא יעקב

סבתא הייתה חניכה במרכז הנוער השכונתי ושם היא הכירה את סבי יעקב ז"ל. לאחר תקופת חברות קצרה הם נישאו בחודש אפריל של שנת 1967. החתונה נערכה בחצר הבית של הוריו של יעקב ז"ל. סבתא זוכרת שלבשה שמלה לבנה ומאוד התרגשה. שם המשפחה של סבי יעקב ז"ל היה ניגרקר וכשהוא עלה לארץ הוא שינה אותו לשחר, וכך קיבלה סבתי את שם המשפחה החדש.

לאחר שהתחתנו הם גרו בדירה שכורה מספר שנים. באותה שנה בה נישאו פרצה מלחמת ששת הימים וסבי גוייס למלחמה. סבתי הייתה בתחילת ההריון הראשון עם אבי והיא מאד דאגה לסבי, בעלה. היא קיבלה ממנו מכתבים ולמזלה המלחמה לא ארכה זמן רב והוא חזר ממנה בשלום.

לסבתא אסתר ולסבא יעקב נולדו ארבעה ילדים, אך בנם השני נפטר בגיל חצי שנה כתוצאה מדלקת קרום המוח. סבא וסבתא לא התאוששו במשך זמן רב מהטרגדיה הקשה שהעציבה אותם מאד. לסבא וסבתא נולדו שישה נכדים. סבא יעקב נפטר בשנת 2004 בגיל 61 כתוצאה מדום לב.

כיום סבתא גרה בנס ציונה. היא יצאה לגמלאות, אך ממשיכה לעבוד יומיים בשבוע.

קשר מיוחד עם סבתא

לסבתא אסתר ולי יש קשר מיוחד. היא סבתא צעירה ברוחה ואנחנו מבלות זמן איכות ביחד בהנאה רבה: יוצאות לטייל ולבלות, צוחקות ומספרות סיפורים מהעבר ומההווה. סבתי לימדה אותי לבשל ואני נהנית להכין את המתכונים שלמדתי ממנה. בחופשת הקיץ אני נוהגת לנסוע לנס ציונה ולהתארח אצל סבתא לשבוע.

הזוית האישית

סבתא אסתר: נהניתי מאד לספר למיקה נכדתי על העבר שלי ועל משפחתי. חשוב שהדור הצעיר יכיר את המורשת ואת השורשים של המשפחה.

מיקה: הקשר שלי עם סבתא אסתר היה מאז ומתמיד קשר חם ומיוחד. תהליך כתיבת סיפור החיים של סבתא היה הזדמנות לזמן בילוי נוסף בחברת סבתי ונהניתי מאוד.

מילון

נֵס צִיּוֹנָה
עיר במחוז מרכז בישראל. העיר ממוקמת בין ראשון לציון בצפון ורחובות בדרום. העיר משתרעת על פני כ-16,000 דונם ומונה כ-50,000 תושבים. נס ציונה הוקמה בשנת 1883 כמושבה יהודית במסגרת העלייה הראשונה והוכרזה כעיר בשנת 1992. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”לסבתא אסתר ולי יש קשר מיוחד. סבתי לימדה אותי לבשל ואנו מבלות הרבה זמן יחד “

הקשר הרב דורי