מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חייה של מרי בלוב

קשר רב דורי
עלייה לארץ
החיים בתוקפת השואה, בית וילדים.

אנו  התלמידות, רוני גירון ונוי ולנסי משתתפות השנה, תשע"ה,  בתכנית הקשר הרב דורי, בית ספר שקמה ראשל"צ. במהלך המפגשים שמענו את  סיפוריה של מרי לגזיאל ותעדנו את סיפורה על עלייה לארץ אחרי השואה בטריפולי, לוב. (שואת יהודי לוב)

מרי מספרת: " נולדתי בשנת 1935 בלוב, בעיר טריפולי. בשנת 1948 עלינו ארצה, אני אמי ואחיותיי ואבי החורג. כשהגענו לארץ באו אלינו אנשי הסוכנות. הם הגיעו לקבל את האנשים. הם שמעו אותי מדברת עברית ורצו שאני אהיה המתרגמת ושאעזור להם לדבר עם העולים שלא ידעו עברית. כמובן שמשפחתי לא הסכימה. כדי שלא נתעכב כי הם רצו לקחת אותי לפנימייה, ואבא שלי, אבי החורג לא הסכים. אמי הייתה אז בהריון בחודש התשיעי. הוא אמר להם, שאני צריכה לעזור לאימי. שהם זקוקים לעזרתי בבית ולא להשאיר אותם לבד.

כך נשארתי איתם. אנחנו נשארנו ואכן לקחו את אמי ללדת בבית חולים. אותנו הביאו למחנה עולים בפרדס חנה שהייתה מעברה. אני זוכרת, שהיה אז היה חורף, בחודש דצמבר שבו היו גשמים ובוץ.

למחרת בבוקר אני ואחותי שנולדה בשואה, במלחמת העולם השנייה, נלקחנו למשפחה שגרה ביפו. שם היינו בערך חודש, ונתנו לאבי אישור לחפש דירה ביפו. הוא מצא דירה ליד הים, אחר כך הם הביאו את אמא שלי עם התינוקת החדשה. בינתיים בן דודי רשם אותי לבית הספר והראה לי דרך קצרה לשם.

בשנת 1949 לקחו אותי לפנימייה של מזרחי שהיו בה בנים ובנות. שם למדתי עד שנת 1951 אחר כך חזרנו לעיר והתחלתי לעבוד.

משפחה וילדים:

בשנת 1958 נישאתי אחרי כשנה, בשנת 1959 נולדה בתי הבכורה, בשנת 1962 נולדה בתי השנייה ואחר כך נולד לי בן בשנת 1964. בתקופה הזאת גרתי ביפו עם בן זוגי וילדיי. אחרי הולדת הבן עברנו לגור בעיר בת ים, ואז הלכתי ללמוד. חיפשתי עבודה ולא רצו אישה עם ילדים אלה רק נערים ונערות. לבסוף מצאתי עבודה.

עשיתי את כל המאמצים לעשות את העבודה  הכי טוב. ידעתי שעם 4 ילדים כבר יהיה לי קשה להשיג עבודה חדשה. זאת הייתה תקופה של פעם.

העשרה

שואת יהודי לוב: "שואת יהודי לוב תחילתה עם פרסום חוקי הגזע בשנת 1938 וסיומה, כשבריטניה כבשה את לוב מידי איטליה הפשיסטית בדצמבר 1942. חלק מיהודי לוב הוגלו למחנות באירופה, בהם שהו עד לסיום מלחמת העולם השנייה.

בלוב היו קיימות שתי קהילות יהודיות גדולות, האחת במחוז טריפוליטניה המערבי הגובל בתוניסיה, ובעיקר בבירתו טריפולי. והשנייה במחוז קירנאיקה המזרחי הגובל במצרים ובעיקר בבירתו בנגאזי. במהלך השואה נספו יהודים רבים, אלו שניצלו חיו בתנאים מחפירים ולרוב סבלו מעוינות מצד שכניהם הערבים, עד אשר עלו לארץ ישראל ".

 תשע"ה

מילון

שואת יהודי לוב
שואת יהודי לוב תחילתה עם פרסום חוקי הגזע בשנת 1938 וסיומה, כשבריטניה כבשה את לוב מידי איטליה הפשיסטית בדצמבר 1942. חלק מיהודי לוב הוגלו למחנות באירופה, בהם שהו עד לסיום מלחמת העולם השנייה. בלוב היו קיימות שתי קהילות יהודיות גדולות, האחת במחוז טריפוליטניה המערבי הגובל בתוניסיה, ובעיקר בבירתו טריפולי. והשנייה במחוז קירנאיקה המזרחי הגובל במצרים ובעיקר בבירתו בנגאזי. במהלך השואה נספו יהודים רבים, אלו שניצלו חיו בתנאים מחפירים ולרוב סבלו מעוינות מצד שכניהם הערבים, עד אשר עלו לארץ ישראל (מרביתם בשנותיה הראשונות של מדינת ישראל).

סוכנות
הגוף שדואג לעליית הארץ

ציטוטים

”"הביאו אותנו למחנה עולים בפרדס חנה שהייתה מעברה, היה אז חורף גשמי ובוצי"“

” בעבר בנים למדו בנפרד ובנות למדו בנפרד“

הקשר הרב דורי