מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חייה של אסתר

חלי בביתה של אסתר
אסתר
סיפורה של אסתר סלוק, מילדות בצל המלחמה ועד עלייה לארץ ישראל

אסתר סלוק לבית כהן, נולדה במרוקו בשנת 1934 לאמא חנה ולאבא מימון. בת זקונים מבין 7 אחים, שני בנים וחמש בנות.

אביה היה חייט ותפר בגדים ונעליים. יום אחד בא צלם למקום עבודתו כדי לצלם ולתעד את עבודתו, אך אביה לא הסכים כיוון שהיה יהודי אדוק שומר מצוות, צנוע מאוד.

אמה של אסתר הייתה מוכרת זהב, צמידים ושעונים יקרים. הייתה טובה מאוד בחשבון ולכן הצליחה מאוד בסחר ומכירות, והייתה מביאה את הסחורה עד לביתם של הלקוחות ובתמורה קיבלה שקים של חיטה וסוכר.

אסתר ומשפחתה גרו בבית גדול של סבה והמשיכו להתגורר בו גם במהלך המלחמה. אחיה היה מורה לעברית מודרנית, ובנוסף, למד תורה כי אמם רצתה שילמד תורה כמו אבא שלה, כדי שיביא כבוד למשפחה וישמור על המסורת היהודית והמשפחתית.

אסתר הייתה בת 6 כשהמלחמה פרצה. התנאים במלחמה היו קשים מאוד. היא ומשפחתה הסתתרו בבית בחושך מפני הנאצים. לא היה מה ללבוש ולא היה להם הרבה אוכל, הם נשארו רעבים ובכו על אוכל שהיה חסר. גם את האוכל שהיה להם, חלקו עם השכנים. השכנים שלה, אביה ובת דודתה הומתו ע"י הגרמנים.

אסתר למדה בבית הספר "עליונוס" במרוקו והמשיכה ללמוד שם גם במהלך המלחמה. בבית הספר היו 4 כיתות בלבד. בבית הספר למדה קרוא וכתוב.

במהלך המלחמה, פרצה מגפת הטיפוס, שעלתה בחייהם של אנשים רבים. גם אסתר נדבקה במחלה ולכן לא הלכה לבית הספר זמן רב, ונשארה בבית. היו בשכונה שלה הרבה בנות שלמדו לסרוג ובזמן שהייתה בבית, למדה לסרוג מהשכנה. היא סרגה לעצמה סוודרים, כובעים ועוד.

בשנת 1951, נישאה אסתר לשלמה סלוק והם עלו ביחד ארצה. אסתר עלתה לישראל מפני שהמשפחה עודדה אותה לעלות, המסורת היהודית והכמיהה לארץ ישראל היא חלק בלתי נפרד מהמסורת המשפחתית. אסתר ובעלה רצו לעלות יחד ארצה. הם דחו את העליה כדי להיפרד מהמשפחות שלהם וכעבור שבועיים הגיעו לבסיס צבאי של קזבלנקה בשם "קונדריוס". הם עלו על אונייה בערב פסח 1954 והיו עליה 8 ימים עד שהגיעו ארצה. התנאים באוניה היו לא פשוטים והיה תור ארוך לאוכל.

אחרי שהגיעו לארץ שהו במעברה, והתגוררו בצריף יחד עם עוד משפחה. בצריף היו הרבה מזרונים, שמיכות, ושולחנות. בנוסף, היה שק של תפוחי אדמה, ביצים ותבלינים שקיבלו במיוחד לחג הפסח. הם קיבלו עבודה בקק"ל (קרן קיימת לישראל) ותרמו רבות לפיתוחה של הארץ.

אסתר זכתה להקים משפחה בארץ ישראל. אם לחמישה ילדים, סבתא לנכדים וסבתא רבתא לנינים.

לאחר שעלתה ארצה, כתבה והוציאה לאור ספר בשם "חיי אסתר" שבו היא מספרת את סיפור חייה.

תמונה 1

תמונה 2

הזוית האישית

אסתר קיבלה אותנו בברכה, נלהבה לשתף איתנו את הסיפור שלה ואנו מאחלים לה בריאות ואריכות ימים.

מילון

העלייה ההמונית
העלייה ההמונית היא העלייה שהחלה מיד לאחר קום מדינת ישראל. הייתה זו עליית פליטים ברובה - ניצולי השואה מאירופה והפליטים היהודים ממדינות ערב

ציטוטים

”התנאים באוניה היו לא פשוטים והיה תור ארוך לאוכל“

הקשר הרב דורי