מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חייה הקשים של סבתא

נוף הגליל מחלון ביתה של סבתא
נוף הגליל
העלייה מגיאורגיה לארץ ישראל

ילדות

שמי נטלה דודיאשווילי, נולדתי בגרוזיה בשנת 1951 בעיר בטומי.

היו לי חמישה אחים, שלוש אחיות ושני אחים. בילדותי נהגנו לשיר בבית, ואני במיוחד אהבתי לשיר. כמו כן שיחקנו בקלאס והייתה לנו אחדות וקשר מיוחד בין האחים.

בתקופת הלימודים אהבתי ללמוד אנגלית, ולמרות שלא היו אמצעים כלכליים, למדתי היטב והיו לי ציונים טובים. כשחזרתי מהבית ספר נהגתי לעזור לאימי במטלות הבית.  וכאשר התפניתי ממטלות הבית והלימודים, אהבתי לקרא ספרים.

בגרוזיה שבברית המועצות לשעבר, היהודים סבלו מאנטישמיות. האשימו אותם שלקחו לעצמם את המשרות הטובות. השנאה הייתה בסתר ולא באופן גלוי. כשהיהודים בברית המועצות התחילו לקבל ויזה לישראל כדיי לעלות ארצה, שמחנו מאוד, ורצינו לעלות כדי לא לחוות יותר את האנטישמיות נגדנו.

העלייה לארץ

עליתי לארץ לבדי, מתוך אידאולוגיה וציונות. הורי  התנגדו לרעיון בתחילה, אך אני התעקשתי,  וכך בשנת 1973  ארזתי מזוודה קטנה, ונסעתי ברכבת למוסקבה. וממוסקבה עליתי לבדי על מטוס לווינה ומשם לישראל. ההתרגשות הייתה רבה, הרגשתי שהגשמתי חלום.  בארץ התחלתי הכל מהתחלה. לא היה לי כלום, אפילו לא בית. התארחתי אצל משפחה, ומאוחר יותר קיבלתי בית חדש, בנצרת עילית (היום נוף הגליל) ודברים בסיסיים כדי לחיות. מי שלא היה מבוסס כלכלית ולא היה לו כסף, לא היו נותנים לו לעלות לארץ, ואני דאגתי להגיע לישראל עם מעט כסף להתחלה של חיים חדשים.

נישואין

הכרתי את בן זוגי על ידי שידוך. בהתחלה הוא לא מצא חן בעיני, אך לאחר מספר מפגשים, גיליתי שיש לנו דברים רבים במשותף, וכי בעצם די נחמד לנו יחד. אחרי מספר חודשים החלטנו להתחתן. החתונה שלנו הייתה צנועה, וללא אולם. היא התקיימה  בבלוק שבו התגוררו הורי, כולם נרתמו להכין מאכלים והחתונה הייתה שמחה.

במהלך חיינו המשותפים נולדו לנו שלושה בנים. אני עבדתי לפרנסתי במפעל שטראוס, ובעלי עבד גם הוא במפעל.

כך גידלנו את ילדינו בצנעה. בעלי נפטר בשנת 2007 ואני נותרתי לגור לבדי במקום בו התחתנו.

כיום אני פנסיונרית, מטיילת עם בניי ומשפחותיהם בשבתות וחגים. ובמהלך השבוע אני אוהבת לקרא את סיפורי התנ"ך, שאותם אני מכירה כמעט בעל פה.

הזווית האישית

סבתא: נהנתי מאוד להכין את העבודה עם הנכד שלי, ולהיזכר בעברי, שמחתי לגלות שנכדי מתעניין בעברי.

אלי: היה כיף להשתתף בתוכנית הקשר הרב דורי, ולהכין את העבודה, יחד עם סבתי. דרכה גיליתי דברים חדשים על המשפחה.

מילון

בטומי
בַּטּומי -היא עיר נמל לחוף הים השחור בגאורגיה. העיר משמשת כבירתה של הרפובליקה האוטונומית אג'ריה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”אני אוהבת לקרא את סיפורי התנ"ך שאותם אני מכירה כמעט בעל פה“

הקשר הרב דורי