מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חידון התנ"ך של סבא צבי גרוס

בתמונה מ-1958 רואים את סבי בבית הכנסת
בתמונה מ-2016 רואים את סבי ומשפחתי בטיול
משפחה וזיכרונות ילדות

קוראים לי צבי גרוס נולדתי בשנת 1945 בירושלים, ואני סבא של עומר ישראל מנוס. אני רוצה לספר לכם על תמונה מילדותי.

בתמונה שהיא משנת 1958, כשהייתי בגיל שלוש עשרה, התקיים חידון התנ"ך בבית הכנסת, באותו הזמן עוד הייתי מסורתי ונהגתי ללכת לבית הכנסת מדי פעם. בחידון הגעתי למקום שני והיה לי חבר שזכה במקום ראשון. שמו של החבר היה יוסי בן חנן שבהמשך היה אלוף בצבא וקיבל את עיטור העוז.

תמונה 1

עיטור העוז הוא העיטור השני בחשיבותו שניתן בצה"ל. העיטור מוענק על ידי הרמטכ"ל, על "מעשה גבורה שנעשה במילוי תפקיד קרבי תוך חירוף נפש".

בינואר 1970 אישרה הכנסת את חוק העיטורים בצבא הגנה לישראל, שקבע את שלושת העיטורים הגבוהים ביותר עבור גילויי אומץ וגבורה במהלך לחימה – עיטור הגבורה, עיטור העוז ועיטור המופת. עיטורים אלה הוענקו בדיעבד גם לחלק ממעוטרי צל"ש הרמטכ"ל מאז קום המדינה, כאשר ועדה קבעה איזה עיטור חדש יחליף את הצל"ש, אם בכלל.

עד שנת 2007 הוענקו 220 עיטורים.

חידון התנ"ך העולמי לנוער יהודי הוא חידון בקיאות בתנ"ך, המתקיים בישראל מדי שנה ביום העצמאות, בהשתתפות בני נוער מישראל ומהעולם ובנוכחות יושב ראש הסוכנות היהודית, שר החינוך וראש ממשלת ישראל. .(ויקיפדיה9

בתמונה רואים אותי ואת יוסי למטה ואת הרב. אבא שלי ודודתי נמצאים בשורה שניה מימין, ליד בת דודתי שבקצה. ומעל אבי נמצא אבא של יוסי (ללא כובע).

יוסי בן-חנן (נולד ב-23 בפברואר 1945) שירת כאלוף בצה"ל, ועוטר בעיטור העוז. את רוב שירותו הצבאי עשה בחיל השריון. כיהן כראש האגף ליצוא ביטחוני במשרד הביטחון (סיב"ט) ושימש ראש משלחת משרד הביטחון באירופה.

בן-חנן נולד ב-23 בפברואר 1945, י" באדר ה'תש"ה, בירושלים למיכאל בן-חנן, הידוע כ"מר התעמלות הבוקר", שבמשך שנים רבות הפעיל את מאזיני הרדיו בארץ ישראל בתוכנית התעמלות בוקר ששודרה ב"רדיו קול ירושלים" ולאחר מכן ברדיו "קול ישראל". אמו, שרה בן חנן, ילידת צפת, הייתה אשת חינוך ידועה, מחברת מקראות וספרי ילדים (בשיתוף עם בלהה יפה), וממקימות המגמה לדידקטיקה במכללה לחינוך ע"ש דוד ילין שבירושלים.

בגיל שש עשרה הצטרף לפנימייה הצבאית, שליד בית הספר הריאלי העברי בחיפה, ועם גמר לימודיו ב-1963, התגייס לחיל השריון.

אני אוהב תמונה זו, כיוון שרואים כיצד אני נהנה במחציתם של חברי הטובים מילדותי, ובני משפחתי.

הזווית האישית

עומר: היה לי מאוד מעניין ללמוד מהעבר על סבי מי היו חבריו ומה אהב.

מילון

מסורתי
מסורתיים, מסורתים או שומרי מסורת הוא כינוי והגדרה עצמית של קבוצה גדולה של יהודים, בעיקר בישראל, שרואים עצמם בטווח שבין "דתיים" ל"חילונים". ויקיפדיה

ציטוטים

”כשהייתי בגיל שלוש עשרה, התקיים חידון התנ''ך בבית הכנסת, באותו הזמן עוד הייתי מסורתי ונהגתי ללכת לבית הכנסת מדי פעם.“

הקשר הרב דורי