מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חזרה אל העבר הקדום

סבתא ואני בטיול
מפגש הקשר הרב דורי
החיים של סבתא מאיה

הוריה של סבתא, דורה ומשה מנדלוביץ, נולדו ברומניה ועלו לארץ כל אחד בנפרד בשנת 1951, הכירו והתחתנו בארץ. סבתא פאני גרה עם הוריה של מאירה כי הייתה אלמנה ועלתה לארץ לבדה עם הבת דורה, הנכדות: מאירה וקובי גרו עם הסבתא באותה הדירה וזכו לפינוק ואהבה מרובה.

חייה של סבתא מאירה

סבתא מאירה סיימה 12 שנות לימוד בבית הספר עם בגרות והתגייסה לצה"ל לקצין העיר חיפה. בגיל 19 התחתנה עם סבא אבי (אברהם) שלמד עדיין בטכניון הנדסת מכונות ומאירה למדה מזכירות רפואית. כשנולד הבן הבכור אייל (אבא שלי) התחילה לעבוד כמזכירה רפואית במכבי שירותי בריאות ונהלה את מכון ההדמיה רנטגן אולטרסאונד וממוגרפיה. נולדו לה עוד שני ילדים אחים של אבא שלי לירן ואיילון. את כל שנות חייה הקדישה לנתינת שירות רפואי אדמיניסטרטיבי למבוטחי מכבי.

מאירה למדה הרבה מניסיון עבודתה בתחום הרפואה מהצוות שאיתם עבדה, רופאים, אחיות, טכנאים בתחומים רבים וחברי המשפחה נעזרים הרבה ומתייעצים עם מאירה בחוות הדעת בתחום הרפואי. סבתא עבדה במכבי 45 שנים ויצאה לפנסיה בזמן הקורונה (לפני 3 שנים)

התחביבים שלה הם: קריאה, טיולים, הליכות ברגל, אופנה, לארח משפחה וחברים ,בישול ואפיה. לסבא אבי יש תחביב הליכה אתגרית בטבע למיטיבי לכת (סבא אבי הלך את שביל ישראל ממטולה עד אילת)

התנדבות של מאירה ואבי

מאירה ואבי היו חברי שולחן עגול ב"רוטרי כרמל", זה מועדון בין לאומי ועמותה התנדבותית שתורמת לקהילה בפרויקטים ומגייסת תרומות ועזרה למען רווחת הקהילה. חלק מהפרויקטים היו עזרה למעון לנשים מוכות, שיפוץ מתנ"ס ומועדונים לקשישים ותלמידים, חבילות שי לחיילים בחגים, עזרה לניצולי שואה בודדים, ארגון בר מצוות לילדים משכבות מוחלשות.

את אהבת הנתינה ספג אבא שלי אייל והצטרף עם אמי דורית לשולחן עגול.

חפץ שעובר מדור לדור

אמא של סבתא בשם דורה מנדלוביץ לבית מרכוס נולדה בבוקרשט רומניה ולאבא של דורה קראו מאיר מרכוס, עבד כגבאי בבית הכנסת הגדול ושמש ראשי. הוא נלקח מבית הכנסת בפוגרום שעשו ליהודים בשנת 1941 ונרצח ביערות יחד עם עוד 120 יהודים. הוא נקבר בחלקה מיוחדת של יהודים שנפלו על קידוש השם. על הקיר בבית הכנסת מונצח שמו יחד עם עוד 120 יהודים.

סבתא דורה עלתה לארץ עם אמא שלה בשנת 1951. המזכרת שנשארה ממאיר מרכוס היא הטבעת עם החריטה של השם של מאיר שעל שמו נקראת סבתא מאירה.

סבתא פאני העבירה לסבתא דורה וסבתא דורה העבירה לסבתא מאירה את הטבעת. זוהי טבעת שחרוטה עליה שנת 1922 שזה תאריך הנישואים שלהם (סבתא פאני וסבא מאיר) והטבעת בת 101 שנה. היא עוברת כבר שלושה דורות, סבתא מאירה תעביר את הטבעת אליי (הנכדה) שאני הדור החמישי.

המסר שקבלתי מסבתא הוא נתינה ועזרה לזולת ככל שאפשר ואהבת הארץ.

הזוית האישית

הנכדה מילה: "היה מאוד כיף וחשוב לתעד את היסטורית השורשים שלי, להכיר לעומק את סבתא, להנות יחד איתה מהסיפורים של חייה ולחשוף ארבעה דורות אחורה בציר הזמן."

מילון

פוגרום
פוגרום הוא פעולה קבוצתית אלימה כנגד מיעוט אתני או דתי מובלת בידי ההמון, במטרה להביא לפגיעה חסרת הבחנה בנפש או ברכוש של הקבוצה הנפגעת ולגרום למנוסתם.

ציטוטים

”הוא נקבר בחלקה מיוחדת של יהודים שנפלו על קידוש השם“

הקשר הרב דורי