מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חווית מלחמת יום הכיפורים של סבא דוד

הקשר הרב דורי בממ"ד שבטי ישראל
אחת מהפעילויות בממ"ד שבטי ישראל
מלחמת יום הכיפורים שבה השתתף דוד

שמי נהוראי לידור אטדגי, אני משתתף השנה בתוכנית הקשר הרב דורי בבית ספרי. בחרתי להזמין את סבי דוד להשתתף בתכנית יחד איתי. סבי נולד בשנת 1953 בעיר לוד, שמו של סבי הוא דוד בזה – בז"ה אלו ראשי תיבות של בנימין זהב הרצל. סבא סיפר לי על ילדותו ומשפחתו ובחרנו מתוך סיפוריו לשתף את אחת החוויות שלו מהשירות הצבאי.

סבא דוד מספר

כשסיימתי לימודי בשנת 1971, התגייסתי לצבא כמו כל בני המחזור שלי. שרתי בחטיבת גולני. חטיבת גולני, חטיבת חיל רגלים שמסונפת לפיקוד הצפון. לאחר כשתי שנות שירות סדיר בגולני, בשנת 1973, כשהייתי בן 20 פרצה מלחמת יום הכיפורים. מלחמה זו פרצה לידיעת העם בהפתעה ביום כיפורים, בתאריך 6 באוקטובר 1973. זו הייתה התקפה של צבאות מדינות ערב נגד ישראל, ביניהן סוריה ומצרים, שקיבלו סיוע ממדינות נוספות מארצות ערב כמו מעיראק ומירדן.  עיקר הקרבות התרחשו בסיני וברמת הגולן.

אמנם לכל העם מלחמת יום הכיפורים פרצה בהפתעה ביום כיפור, אבל עבורנו ששרתנו בצבא בשירות חובה לא הייתה זו הפתעה, המצב היה מאוד מתוח עוד לפני כן, אני והצוות שלי ידענו שתוך כמה זמן ניצטרך לתקוף, אנחנו צפינו שזה יקרה ואכן אחרי כשבוע זה קרה – פרצנו למלחמה. סיפרתי שם לפני פרוץ המלחמה היו לנו יציאות לשטח האוייב, גם  לפני כן פרצנו מידי פעם למשימות, אבל זה לא היה חזק מדי ובעוצמה עד שהגנו לזמן המתאים במלחמה. הפעם יצאנו עם טנקים ומטוסים בעל הכלים, בכל הכוח ובכל החזיתות.

אני לא אשקר, קצת פחדנו והיו כאלה שלא רצו לצאת לקרב … שפחדו,,, אני זוכר, שהיו גם אנשים שהעלו את החשש ואמרו למפקד: "מה הטעם לצאת למלחמה, אנחנו בכל זאת נמות" – אבל בכל זאת, למרות החששות, יצאנו כולם יחד כאיש אחד להגן על המולדת.

נהוראי, אני לא מפרט על כל אירועי הקרבות, אני רוצה לספר לך על חוויה קטנה שהייתה לי בעת המלחמה. באחד הימים, יצאנו לשטח, שם מצאנו בית קטן, ישב בבית זה איש זקן. דברנו עם הזקן שסיפר לנו שהוא ניצול שואה והוא אמר לנו משהו ש'בחים לא אשכח':

"דוד, כשאני הייתי בגילך, אז פחדתי מאוד מהמלחמה ומהשואה וניצלתי, אז כמו שאתם מפחדים מהמלחמה הזאת, גם אתם תשרדו את זה." אלה היו דברי הזקן. חזרנו לבסיס אחרי הפעילות שלנו, אומנם היינו עם הרבה צלקות ופצעים, אבל עדיין יצאנו מזה בחיים!

מלחמת יום הכיפורים נמשכה עד 24 באוקטובר 1973, והסתיימה עם כניסת הפסקת האש לתוקף.

הזוית האישית

נהוראי לידור אטדגי: תיעדתי את סיפורו של סבי דוד, במסגרת השתתפותינו בתוכנית הקשר הרב דורי, שהתקיימה השנה בבית ספרי ממ"ד שבטי ישראל, מודיעין.

מילון

גולני
חטיבת גולני (חטיבה 1) היא חטיבת חיל רגלים סדירה בצה"ל שהשתתפה בכל מלחמות ישראל. החטיבה המסונפת לפיקוד הצפון, נמצאת תחת פיקודה של עוצבת געש, והייתה לחטיבה הראשונה שצוידה בנגמ"ש מרכבה. (ויקיפדיה)

מלחמת יום הכיפורים
מלחמת יום הכיפורים פרצה ביום הכיפורים ה'תשל"ד, 6 באוקטובר 1973, בהתקפת קואליציה של צבאות מדינות ערביות נגד ישראל, בהובלתן של סוריה ומצרים, שנתמכו על ידי חילות משלוח מארצות ערב, בעיקר מעיראק ומירדן. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”אז כמו שאתם מפחדים מהמלחמה הזאת, גם אתם תשרדו את זה“

הקשר הרב דורי