מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חוויית העלייה לישראל של ריטה ונדרוב

סבתא ריטה ביום איתי נולד
סבתא שלי בגיל 5
הרקע לעלייה לישראל

שמי ריטה ונדרוב לבית זילקובר, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם נכדי איתי, יחד שנינו מתעדים את סיפורי. נולדתי בשנת 1955 בעיר איוונה פרנקובסק שבאוקראינה. סיפורי יעסוק בעיקר בעלייתי לישראל. שלושת הנושאים שרציתי להתמקד בהם סביב העלייה לארץ הם האנטישמיות כגורם לעלייה לישראל, חוויית העלייה ומלחמת המפרץ שפגשה אותי ואת בעלי עם העלייה לארץ.

האנטישמיות באוקראינה

יהדות אוקראינה היא קהילה יהודית גדולה במזרח אירופה באזור התואם לגבולותיה הנוכחיים של אוקראינה. תרבותם של יהודי אוקראינה, כשאר יהדות פולין, הייתה יהודית, שפתם הייתה יידיש, וחלק ניכר ממגוריהם ומאופן חייהם היה בתחום המושב, זאת גם כאשר הפכה אוקראינה לחלק מהאימפריה הרוסית והתקבעו גבולותיה המדיניים של אוקראינה.

יהודי אוקראינה סבלו מפוגרומים ואנטישמיות גואה במהלך כל ימי הביניים ואחריהם, שהגיעה לשיא במהלך מלחמת העולם השנייה, במהלכה קהילות יהודיות רבות נרצחו, והושמדו לפחות כ-900,000 יהודים באוקראינה.

העלייה של שנות ה-90 מברית המועצות לשעבר

העלייה לישראל מברית המועצות לשעבר, או מחבר המדינות העצמאיות, בשנות ה-90 של המאה ה-20 החלה למעשה עוד בסוף שנות ה-80 עם פתיחת שעריה של ברית המועצות בעידן שלטונו הליברלי של מיכאיל גורבצ'וב. קצב העלייה לא היה אחיד, ורוב העולים הגיעו בתחילת שנות ה-90. אחת הסיבות שיהודים רבים בחרו להגר דווקא לישראל היא העובדה שלבקשתה של ממשלת ישראל, ארצות הברית לא אפשרה יותר כניסה חופשית של מהגרים מברית המועצות בתחילת שנת 1990 בעוד ישראל קיבלה אותם ברצון וללא תנאים. עד לשינוי מדיניות ההגירה האמריקאית היגרו לארצות הברית במהלך שנות השמונים של המאה 20 כ-200 אלף יהודים מברית המועצות.

רובם הגדול של העולים היהודים הם אשכנזים ומיעוטם הם גאורגים יהודים הררים ("קווקזים") ובוכרים. האוכלוסייה הלא יהודית של העולים היא בעיקר ממוצא רוסים אוקראינים, בלארוסים. נישואי תערובת עם לא-יהודים היו נפוצים כמעט אך ורק בקרב יהודי אשכנז וכמעט ולא היו קיימים בקרב יהודים גאורגים, קווקזים ובוכרים.

מלחמת המפרץ

בתחילת אוגוסט 1990 פלשה עיראק לכוויית לאחר שנכשלו השיחות בין נציגי שתי המדינות בסעודיה. נשיא עיראק, סדאם חוסיין, גרם לפרוץ הסכסוך כשבועיים לפני הפלישה, בשעה שהאשים את כוויית ואת איחוד האמירויות הערביות בהורדת מחירי הנפט על ידי חריגה מן המכסות שהוקצו למדינות אלה על ידי ארגון אופ"ק. לאחר הפלישה העיראקית לכווית וכיבוש המדינה, החלה מועצת הביטחון של האומות המאוחדות בנקיטת סנקציות כלפי עיראק והציבה בפניה אולטימטום – נסיגה תוך ארבעה חודשים מכוויות או שקואליציה רחבה תנקוט בפעולה צבאית לשחרור כוויות משפג האולטימטום, נבנתה קואליציה בת 34 מדינות, בראשות ארצות הברית, במבצע סופה במדבר שהחל במתקפה אווירית רחבת היקף, ולאחר מכן גם במהלך קרקעי בן 100 שעות במהלכו שוחררה כווית. במהלך הלחימה תקפה עיראק בטילים את ערב הסעודית ואת ישראל.

בתמונה סבתא שלי בגיל 5 צופה בטלוויזיה עם משפחתה. המשפחה שלה הייתה הראשונה בכפר שהייתה להם טלויזיה. באותם הזמנים לא הייתה מצלמה זמינה לכל אחד ולכן הזמינו צלם במיוחד לצלם אותם צופים בטלויזיה, מרוב שהאירוע היה מיוחד.

תמונה 1

הזוית האישית

איתי: תיעוד סיפורה של סבתי היה מהנה ומרגש. שמחתי לבלות עם סבתא זמן איכות והתעניינתי בסיפורים שלה.

תמונה שצולמה ביום שבו נולדתי. הייתי בפגיה וסבתא שלי הצטרפה לאימא שלי. סבתא הייתה איתי ימים שלמים עד שהשתחררתי מבית החולים הביתה.

תמונה 2

מילון

ברה"מ
ברית המועצות, ידועה גם בראשי התיבות СССР או USSR. בתרגום לעברית: ברית הרפובליקות הסוציאליסטיות הסובייטיות, הייתה מעצמת על שהשתרעה על פני כ-15% מכלל היבשה בכדור הארץ, על פני מזרח אירופה וצפון-מרכז אסיה. בשנת 1985 התמנה מיכאיל גורבצ'וב למנהיג ברית המועצות, והוא נקט בשורה של רפורמות משמעותיות. ב־1991 התחוללה התמוטטות המשטר הקומוניסטי, שהביאה להתפרקות ברית המועצות למספר מדינות עצמאיות, כולן בעלות כלכלה קפיטליסטית ורובן בעלות משטר המוצהר כדמוקרטי או כדמוקרטי למחצה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”כשעלינו הנחנו על מזרנים על הרצפה וכך נאלצנו לישון, כמו כן קיבלנו עזרה מהשכנים ומקרובי משפחה“

הקשר הרב דורי