מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חוויית בת המצווה שלא התקיימה

סבתא ואני בטקס שבועות ברם און
סבא וסבתא בחתונתם
הקרבה אישית בזמנים קשים

שמי זהבה אלוני, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם נכדתי המתעדת אותי, מיקה אלוני. אני בת 82, נולדתי בארץ ישראל, בירושלים. סיפורי עוסק בבת המצווה שלי, שבעצם לא התקיימה..

בתקופת בת המצווה שלי, אחרוני הבריטים שלטו בארץ תחת מסגרת המנדט הבריטי. ירושלים הייתה בין תקופת עצמאות לבין אחרוני הבריטים. המצב הכלכלי היה קשה ולכן לא ציינו את בת המצווה שלי ולא את של חברותיי. זה לא הפריע לי, אפילו לא עשו לי מסיבה של המשפחה. ידענו שעלינו להתגייס ולוותר על דברים למען המדינה שבדרך. למרות זאת, לבנים כן עשו עלייה לתורה, לכן האחים שלי עלו לתורה בסופו של דבר, אבל לא היו מסיבות מפוארות כפי שנהוג לערוך כיום.

כשגדלתי והקמתי משפחה דאגתי לחגוג לבנותיי בת מצווה שמחה בבית עם משפחה וחברים. לסיכום: לא חגגו לי בת מצווה ואני גם לא מתחרטת על זה, כי לדעתי היו דברים חשובים יותר להתמודד איתם. עם זאת, דאגתי לפצות את בנותיי במשפחתי שלי, כדי שלא תיגרע מהן החוויה.

הזוית האישית

מיקה: היה לי מאוד כיף להקשיב לסבתא שלי וללמוד על העבר שלה והחוויות שלה בתור ילדה. למדתי ממנה על התקופה של המנדט הבריטי ועל כמה החיים שלה ביותר ילדה היו לא פשוטים, אבל גם כשהחיים היו קשים היא ידעה למצוא את נקודות האור והאושר בדברים הקטנים. היא גם לימדה אותי לספור עד עשר בערבית.

אני רוצה לאחל לשתינו שהקשר הטוב ביננו ימשיך שנדע להקשיב אחת לשניה ולדאוג אחת לשניה. אני רוצה לאחל לה עוד שנים רבות יחד ובריאות טובה.

מילון

המנדט הבריטי
המנדט הבריטי מטעם חבר הלאומים על ארץ ישראל, המוכר בעברית בשם המקוצר "המנדט הבריטי" או פשוט "המנדט", הוא מנדט חבר הלאומים (ייפוי כוח) שקיבלה בריטניה מידי חבר הלאומים בוועידת סן רמו 1920, בין היתר, על מנת לסייע ליישוב היהודי ולהבטיח הקמת בית לאומי לעם היהודי בארץ ישראל, ברוח הצהרת בלפור ועל פי הנאמר בכתב המנדט. הבריטים שלטו בארץ ישראל מקיץ 1917 ועד חודש מאי 1948. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”אין טעם להתעכב על העבר, יש להתרכז בהווה ובעתיד“

הקשר הרב דורי