מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חוויות ילדות של סבתא אתי

הסבתא אתי הורביץ
סבתא בילדותה
סבתא הייתה אוספת זהבים! מה זה זהבים אתם שואלים....?

שלום קוראים לי מושקאלה ואני רוצה לספר לכם על סבתא שלי אתי הורביץ, סבתא נולדה בשנת תש"י בתל אביב,  וקוראים לה אסתר זיסל על שם סבתא שלה ושם משפחת נעוריה הוא גולדברג.

קצת על סבתא…

לסבתא יש כמה זיכרונות מימי הילדות שלה, היא זוכרת, שהייתה משחקת עם חברות שלה קלאס (זיכרון מתוק), אבל היא זוכרת גם, שבילדותה היו מסתובבים אנשים ניצולי שואה, שהיו קצת מוזרים (זיכרון מפחיד).

תמיד היה לסבתא שער קצר יחסית, ויש משהו שיפתיע אתכם קצת… סבתא היתה אוספת זהבים! מה זה זהבים אתם שואלים?

זהבים, הם עטיפות של סוכריות שונות, מין סוכריות טופי בכל מיני צבעים, זה מה שהיא הייתה אוספת. פעם לא היה להם הרבה ממתקים. לפעמים היא ואח שלה אביחי היו הולכים לקיוסק, קונים שמה גזוז ושותים. בשבילם זה נחשב לממתק ממש. כמובן, שהם "זכו" לקבל את זה רק בימים מיוחדים, כגון: ראש חודש וכדומה. סבתא אתי למדה בבית ספר עקיבא, היא לא אהבה מקצוע מסוים באופן מיוחד, גם הם אז כמונו, היו מקבלות תעודה בסוף שנה והיו להם שיעורי בית ומבחנים.

בפסח היה נהוג בביתם, שאחרי שהם גמרו לומר את ההגדה, הם היו שרים את הפיוט "חד גדיא" ו"אחד מי יודע" באידיש, אני מתארת לעצמי איך זה נשמע, חבל שהיום היא לא זוכרת את זה. לאחר שהיא התחתנה  עם בעלה צביקה קסטנבאום (זכרונו לברכה) הם התקרבו לחב"ד דרך משפחת גוראריה.

חתונה ומשפחה

החתונה התקימה בחודש שבט בשנת 1968, סבתא הייתה בת 19 וסבא היה בן 23. לאחר שנה נולדה להם ביתם הראשונה, הדס, וברוך השם, אחריה עוד שני בנים ושלוש בנות, בעלה הראשון של סבתי נפטר ממחלת הסוכרת. והיא התחתנה שוב עם מרדכי הורביץ. כיום היא גרה בירושלים. ליד הבית שלהם יש טיילת וגם מרכז מסחרי גדול. היא יוצאת לשם הרבה וקונה כל מיני הפתעות לנכדים שלה או דברים לעצמה.

סבתא שלי, אתי, מאוד אוהבת פרחים. במרפסת הבית שלה יש מלא ערוגות של פרחים, גם בתוך הבית יש הרבה פרחים חלקם אמיתיים וחלקם מפלסטיק, אז אם אתם רוצים לקנות לה מתנה? תקנו לה פרחים.

יש לה בבית פמוטים שפעם אמא שלה הייתה מדליקה בהם נרות, זהו  חפץ מאוד חשוב לה ויקר לליבה. יש לה גם מאזניים של פעם וגם פרימוס, שפעם היו מבשלים איתו כל מיני דברים.

זאת סבתא שלי, אני מקווה שנהנתם!

תמונה 1

הזוית האישית

מושקלא: אני מאחלת לסבתי שהיא תמשיך להיות כזו חכמה ופתוחה ומפנקת.

סבתא אתי: אני מאוד שמחה וזה מאוד מרגש אותי מה שעושים פה וכשאת גומרת לכתוב את הסיפור תראי לי אותו.

מילון

קלאס
משחק בו יש מספרים וקולעים אליהם אבן ואז קופצים פעם על רגל אחת ופעם על שתי רגלים.

גזוז
משקה, כמו מיץ עם הרבה גזים.

פרימוס
פרימוס הוא כירה ניידת הפועלת באמצעות לחץ, שנפוצה מסוף המאה ה-19 ועד אמצע המאה ה-20. הכירה הפועלת באמצעות לחץ

טילת
מסלול הליכה עם נוף מסביב.

ציטוטים

”"אני אוהבת לפנק את הנכדים שלי ושמחה כשהם באים לבקר אותי".“

הקשר הרב דורי