מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חוויות ילדות ממלחמת ששת הימים

סבתא יהודית בצעירותה
משפחתה של סבתא יהודית
לאחר 4 שנים קרה משהו שלא ציפיתי לו, לא ידעתי מהיכן זה בא!

סבתא יהודית קאזלר מספרת לנכדתה דניאלה,

שמי יהודית קאזלר, נולדתי בעיר מרקש שבמרוקו בשנת 1958, להוריי משפחת פרץ. הוריי שאפו תמיד להגיע לארץ ישראל! לכן הם קראו לי יהודית, מלשון יהודייה.

סבתא יהודית בצעירותה

תמונה 1

והנה חלום הוריי התגשם

בשנת 1963 בהיותי בת חמש אני הוריי ואחיי עלינו ארצה. ונשלחנו על ידי הסוכנות לאשקלון. התיישבנו בעיר אשקלון בצריף קטן וצנוע. לאחר ארבע שנים קרה משהו שלא ציפיתי לו, לא ידעתי מהיכן זה בא!

למה דווקא עכשיו? מדוע דווקא לי?

אז מה שקרה…

פרצה מלחמת ששת הימים!!!

זו המלחמה הראשונה שאני ומשפחתי חווינו, לא ידענו מה זה רקטות רובים או הפצצות, לא ידענו כלום!

וכאן זה רק מתחיל…

ערב אחד נשמעה אזעקה שהרעידה את הלב של כולם! פחד גדול מילא את גופי לא ידעתי מה קורה, מה פשר הדבר? מטוסים טסו בגובה נמוך ובמהירות שיא! רעש חזק החריש את אוזני, כולי קפאתי. כל השכנים שגרו בצריפים לידינו רצו בכל הכוחות אל עבר המקלט. גברים, נשים, ילדים, ומבוגרים… הצפיפות במקלט הייתה נוראה, הרגשנו חנק. המקלט היה קטן ללא תנאים מינימליים!

אני זוכרת, שישבתי בפינת המקלט בשקט מוחלט, ובדמעות של יראה מתפללת לאבא שבשמיים:  "אנא ממך אלוקים שהאויבים לא ישמעו את קולי שמור עליי אל תיתן למשהו רע לקרות".

אני לא אשכח, שאתנו במקלט הייתה אישה מאוד מבוגרת ותשושה, שמצבה הבריאותי היה לא טוב. והיה לה מאוד קשה לרדת אל המקלט ובמיוחד בלילה. בכל פעם שהייתה אזעקה היא העירה אותה משנתה. אנחנו ועוד כמה שכנים החלטנו להכניס אל המקלט את מיטתה של האישה כדי שתוכל לישון בלי הפרעות.

בכל לילה עם הישמע קולות האזעקה, הפיצוצים והירי, נשמעו  גם  השיעולים החזקים של אותה אישה מבוגרת, והפחד שלי רק הלך וגבר, חששתי מה יהיה אם ישמעו את שיעולה והמצב יסתבך? מה עלול לקרות???

באותם ימי מלחמה הוריי דאגו מאוד לאחותי הגדולה, שגרה בכפר קדימה באזור השרון.

באחד מימי המלחמה נשמע צלצול מהטלפון הישן שלנו. קולה של אחותי נשמע ב"ה, היא סיפרה, שבאזור מגוריה אין מקלט קרוב. וכדי, שהם יהיו מוגנים, הם חפרו תעלות- שוחות מתחת לאדמה. שם הם הסתתרו בכל פעם שנשמעה אזעקה…

היא אמרה גם, שמפחיד מאוד להתחבא בתוך השוחות, כי הן פתוחות ופחות מוגנות.

אמי סיפרה לאחותי שביום שישי, באחד מימי המלחמה, היא והשכנות לקחו את סירי החמין של שבת להטמין בפרנה (תנור שהן בנו בעצמן) ולפני סעודת השבת בבוקר, הן הלכו אל הפרנה כדי להוציא את סירי החמין לארוחת שבת. בדרכן אל הפרנה, הן שמעו קולות חזקים ורעשים, הן עצרו את הליכתן מלאות בפחד! וכשפסק הרעש הן התקרבו אל הפרנה ולהפתעתן הן גילו סירים ריקים ללא אוכל כלל!!!

בדרכן חזרה לבית, הן ראו  מרחוק בשטח  הפתוח, כמה סירים ריקים ושאריות של אוכל. כנראה, היו אלו האויבים שנהנו מהאוכל הטעים של שבת, שלא מגיע להם כלל! והשיחה הסתיימה…

והנה הסוף הטוב הגיע!…

ביום האחרון של המלחמה, אבי נכנס לסלון בצהלה וריקודים עם הרדיו בידו, וברדיו התנגן השיר "ירושלים של זהב" אבי סיפר לנו בשמחה, שבחסדי ה' חיילי צה"ל ניצחו ושהכותל שוחרר והוא בידינו. ראינו גם תמונה של הרב גורן תוקע בשופר בכותל! זה היה כל כך משמח ומרגש, הייתי מאושרת!

תמונה 2

הזוית האישית

סבתא יהודית: אני כסבתא מאוד נהניתי מהתהליך העבודה של תכנית הקשר הרב דורי. נזכרתי בכל מיני דברים שלי מהעבר… וזכיתי לשתף אותם יחד עם נכדתי האהובה💗 הייתה לי חוויה מהנה וסוחפת מאוד.

הנכדה דניאלה: התוכנית הקשר הרב דורי נתנה לי להכיר את סבתי יותר מקרוב וללמוד דברים חדשים. חוץ מזה זה ממש כיף, ומחזק את הקשר עם סבתא💗

מילון

מלחמת ששת הימים
מלחמת ששת הימים הייתה מלחמה שנערכה משמונה ורבע בבוקר 5 ביוני עד שש בערב 10 ביוני 1967, בין ישראל לבין מצרים, ירדן וסוריה, שנעזרו במדינות ערביות נוספות: עיראק, לבנון, ערב הסעודית ועוד. המלחמה הסתיימה בניצחון של ישראל. איומים כבדים הופעלו על ישראל, וגם איומים על מלחמה. לכן ישראל היית צריכה להקדים

ציטוטים

”מאחלת שבעז"ה לא נדע עוד מלחמות ודברים דומים לזה!“

הקשר הרב דורי