מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הים המסוכן

במשחק כדורגל בספרד-עם סבא וסבתא
סבתא אתי בילדותה
חוויות מילדותי בעיר חיפה

שמי אתי מנדלר וברצוני לספר על חוויות מילדותי.

בילדותי, גרנו בחיפה, שתי משפחות בדירה קטנה אחת, ויש לי חוויות  טובות מתקופה זו. אני הבת הצעירה במשפחה והייתה לי גם אחות גדולה.

התחביבים שלי היו איסוף בולים, וכן השתתפתי בפעילויות בתנועת הצופים. בכל יום לאחר יום הלימודים, הייתי נפגשת עם חברים ברחוב והיינו משחקים במשחקים שהדור היום כמעט ולא משחק. נהגנו לשחק בקלאס, חבל קפיצה, חמש אבנים, מחניים ועוד הרבה מאוד משחקים, שהיו רק ברחוב.

זיכרון שצרוב אצלי מגיל 12, הוא הזיכרון מהים. קרובי משפחתי גרו בנתניה ליד הים ובכל שנה, בחופש הגדול הייתי נוסעת להתארח אצלם. מידי יום נהגנו ללכת לשחות בים, להשתעשע בחול ומאוד נהניתי להיות שם. באחד מהימים, הים היה מאוד שקט ולא היו בכלל גלים. ואני שאהבתי מאוד לשחות, התחלתי לשחות לעומק הים. מאוד נהניתי והיה לי כיף, כך שלא שמתי לב שאני מתרחקת מאוד מהחוף. לידי שחו עוד שני אנשים. כשרציתי לחזור לחוף שמתי לב שאני לא יכולה לעשת זאת, התברר שהים סחף אותי למרחקים, ואני לא ידעתי מה לעשות. הייתי מאוד מבולבלת ועשיתי לשני האנשים ששחו  בסמוך אלי סימנים שיבואו לעזרתי, אבל גם הם לא יכלו לעזור לי כי שלושתנו נסחפנו, לא יכולנו לשחות ולחזור לחוף בכוחות עצמינו. מתוך מצוקה, עשינו למציל סימנים שיבוא לעזור לנו. המציל הבין את המצב, לקח סירת חסקה, הגיע עד אלינו והחזיר אותנו לחוף מבטחים.

מאז אני מאוד זהירה כשאני שוחה בים ולא מתרחקת מהחוף.

הזוית האישית

סבתא אתי: שמחתי לספר לך, עידן, ולשתף אותך בחוויות (שלא ידעת או פחות הכרת אותם) מתקופת ילדותי שהותירה בי  זיכרונות רבים וטובים. מאחלת לך עידן שתמשיך לצבור המון חוויות, בכל התחביבים שלך ובעיקר בכדורגל, ובלימודים.  ואני מברכת אותך שיהיו לך הרבה ימי כיף ושמחות.

 עידן: החוויה שלי מהמפגשים בתוכנית "הקשר הרב דורי" עם סבתא, הוא שדיברתי איתה על דברים שאף פעם לא דיברנו עליהם. בזכות התוכנית, למדתי דברים חדשים על סבתא והיה לנו כיף לעשות את העבודה יחד. אני רוצה לאחל לסבתא בריאות, ושנחזור להיפגש ולחגוג יחד חגים וימי הולדת אחרי הקורונה.

מילון

חסקה
חַסַקֶה או חֲסָקָה היא כלי שיט חלול, עשוי עץ או פיברגלס, ללא סיפון וללא מעקה או מפרש. הכלי משמש מצילים בארץ ישראל לפחות מתחילת שנות ה־30. לפי דוריאן פסקוביץ, שהיה הראשון שהביא גלשנים לישראל, הייתה החסקה במקורה כלי שיט שטוח ששימש את הדייגים הערביים. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”מתוך מצוקה, עשינו למציל סימנים שיבוא לעזור לנו. המציל הבין את המצב, לקח חסקה, הגיע עד אלינו והחזיר אותנו לחוף מבטחים. מאז אני מאוד זהירה כשאני שוחה בים ולא מתרחקת מהחוף“

הקשר הרב דורי