מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חוויות ילדות בכפר חסידים

סבתא שושנה ונכדתה מושקי
סבתא שושנה בצעירותה
בחופשות הקיץ, היינו נוסעים הרבה לים. אימא שלי הייתה מעירה אותנו מוקדם בבוקר

סבתא שושנה גמליאל מספרת לנכדתה מושקי,

שמי שושנה גמליאל נולדתי בשנת 1957, אני השלישית במשפחה מתוך 11 ילדים. נולדתי בכפר חסידים לר' שלום ושרה צנעני.

אמי

כשאמי הייתה בת שבע היא התייתמה מאמה. בתקופה זו, בתימן היה חוק, שאם ילדה התייתמה מאחד ההורים, המושל הראשי רשאי לקחת אותה לרשותו ולהתחתן אתה. סבי חשש ומיהר לחתן אותה, למרות גילה הצעיר, עם בן דודה בחופה וקידושין וכך היה לה מסמך שמעיד שהיא נשואה.

לאחר שנים הם עלו לישראל עם עליית יהודי תימן והתיישבו בכפר חסידים. שם נולדו להם 11 בנים ובנות.

בית כנסת "אוהל יעקב"

סבי וסבתי עלו לארץ איתם, וגם הם התגוררו בכפר חסידים, ועזרו להם בגידול הילדים. סבי הקים שם בית כנסת של מורשת יהדות תימן, וקרא לו על שם אביו יעקב ע"ה "אוהל יעקב". בית כנסת זה ממשיך את מסורת יהדות תימן, עד היום ממשיכות שם התפילות והפיוטים בנוסח  תימן, שעברו מדור לדור ומאב לבן.

חווית קיץ בילדותי

בילדותי, בחופשות הקיץ, היינו נוסעים הרבה לים. אימא שלי הייתה מעירה אותנו מוקדם בבוקר, היינו ממלאים סלים עם כל טוב ונוסעים לחוף הים בחיפה. בחצר ביתנו גדלו עצי פרי שונים ועסיסיים: שסקים, אפרסקים, שזיפים ועוד…

אבא שלי היה ממלא ארגזים שלמים מהפירות שגדלו בחצר ביתנו, והיינו עולים על טנדר גדול ללא כיסאות, ונוסעים להתארח אצל הדודים בעיר יבנה, ומביאים להם מהפירות המיוחדים שלנו.

סבתא שושנה בילדותה

תמונה 1

הלימודים

כשגדלתי, הוריי שלחו אותי ללמוד ב"אור החיים" שבעיר בני ברק. מקום הלימודים היה רחוק, והנסיעה לשם הייתה לא פשוטה. אבל להוריי היה חשוב מאוד החינוך. הם רצו, שאלמד רק במסגרת חרדית מתאימה וראויה. למדתי שם עד כיתה י"א, ובסוף השנה התחתנתי עם בעלי בברכתו של הרבי מליובאוויטש.

הקשר המיוחד עם הרבי

מזל טוב, מזל טוב, מזל טוב!

לאחר החתונה שלנו זכינו לחבוק של ארבע בנות מתוקות. בתוך ליבנו רצינו לזכות גם בבן זכר!

בשנת תשד"מ זכה בעלי בכרטיס טיסה לרבי, וכשנכנס אליו ביקש ברכה לבנים זכרים. הרבי הביט בו בחיוך ואיחל מזל טוב, מזל טוב, מזל טוב. כעבור שנה נולד לנו בן, ולאחר מכן עוד בן.

בוקר אחד בעלי קם ולא יכול היה לעמוד על רגליו. מצבו הידרדר ופונה במצב קשה לטיפול נמרץ כשהוא מאובחן שלקה בחיידק הטורף. אנשים רבים התפללו לרפואתו. הרופאים החלו לרמוז לנו להתחיל להיפרד ממנו… בניסי ניסים, מצבו הלך והשתפר אט אט עד, שהוא קם על שתי רגליו והתהלך. אחרי שנה וחצי נולד עוד בן בדרך ניסית! וכך התקיימו הברכות של הרבי מזל טוב מזל טוב מזל טוב ונולדו שלושה בנים!!

הזוית האישית

מושקי טאקטוק: סבתא יקרה! היה לי כיף לשבת איתך ולשמוע את סיפוריך מאחלת לך בריאות, שמחה, ונחת מכולם. לומדת ממך איך תמיד לקום ולהמשיך ולא להתרגש מקשיים.

מילון

טנדר
טנדר או מטענית הוא כלי רכב קל להובלת מטען, שלפי התקן האמריקאי משקלו אינו עולה על 6,300 קילוגרם. בארצות הברית וקנדה נחשב כלי רכב זה למשאית (Truck).

כפר חסידים
כְּפַר-חֲסִידִים הוא מושב בעמק זבולון ליד קריית אתא בתחומי מועצה אזורית זבולון

ציטוטים

”ב"ה, זכינו להקים משפחה לתפארת ולרוות נחת מילדינו ונכדינו“

הקשר הרב דורי