מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חוויות ילדות בבאר שבע

סבתא פנינה
סבתא פנינה
...היינו יושבות בחוץ. מדברות וצוחקות עד מאוחר בלילה.

סבתא פנינה ונכדתה יעל גוטפרוינד, תלמידת בי"ס אור מנחם חב"ד ערד, השתתפו בתכנית הקשר הרב דורי בבית הספר.

סבתא פנינה וקנין נולדה בבאר שבע בשנת 1958 להורי מינה וישראל סין ראובן.

סבתא פנינה מספרת על הבית והשכונה

קוראים לי פנינה, על שם השכנה של אימא שלי שנפטרה. כשהייתי ילדה היה לנו בית מאוד קטן. היו לנו רק שניחדרים בבית. לא היו לנו מים חמים במקלחת. כדי להתרחץ היינו מחממים על פתילייה קטנה סיר גדול עם מים. כשהמים התחממו היינו שופכים עלינו את המים החמים. לא הייתה לנו מכונת כביסה, כיבסנו בידיים.

מסביב לבית שלנו בשכונה היו הרבה בתים. היה שם גם מרחב פתוח, ששם יכולנו לשחק ולבלות הרבה בחוץ. חברותי היו שולה, אביבה, הולא ומזל ועוד…היינו יושבות בחוץ. מדברות וצוחקות עד מאוחר בלילה.

מול הבית היה בית כנסת פרסי. ליד הבית היו שוק ומכולת. במכולת היו קצת ממתקים. הייתה בריכה בעיר שלנו, אבל לא היה ים. בשכונה היה מועדון של השכונה, ששם היינו לומדים מחול, אומנות ועוד הרבה חוגים.

משפחתי

אבי היה איש גבוה, ואמי הייתה אישה נמוכה. האחים שלי – שושנה, קרלה, יהודית ,ברכה, קלמן, פנינה ושאול. שבעה אחים ואחיות. השפה המדוברת הייתה  בבית אידיש ורומנית. אימא שלי לא עבדה, היא הייתה עקרת בית. אבא שלי עבד תקופה כסבל ותקופה כמפזרל פרסות לסוסים.

הייתי ילדה טובה. השער שלי היה בדרך כלל פזור או שתי קוקיות, התחביבים שלי היו שעור ספורט, ואהבתי לצפות בסרטים. המאכל שאהבתי בילדות הוא קוסקוס. בשעות הפנאי שלי הייתי משחקת, בכל מיני משחקים.

בית הספר

למדתי בבית ספר "אחווה", הייתי ילדה ביישנית וחרוצה. למדנו את המקצועות חשבון, אנגלית, דינים, תנ"ך. למדנו גם להקליד. המקצוע שהכי אהבתי היה להקליד, וזה לא על מחשב, אלא על מכונות כתיבה של פעם. לא אהבתי אנגלית. בבית הספר שלי לא היו טיולים ולא מסיבות כיתה. היו שיעורי בית ומבחנים. המורה שזכורה לי ביותר, זאת המורה שושנה. בבית הספר קבלנו תעודות.

בפורים היה לנו בבית הספר שוק פורים, והיינו גם מתחפשים. באחת הפעמים התחפשתי ל"מתנות מתנובה"

התגייסתי לצבא,  ואחר כך עבדתי כפקידה בבנק הפועלים. את המקצוע רכשתי במהלך הלימודים שלי בבית הספר. אחר כך פרשתי, כי לא אהבתי את העבודה בבנק. עבדתי גם במשרד הובלות.

חגים ומנהגים

במשפחתי נהגו, שכל ערב חג אוכלים קוסקוס. החגים שאני הכי אוהבת יום העצמאות, פורים וסוכות. לא חגגנו ימי הולדת. בביתנו הינו עושים הגרלות ומכינים משלוחי מנות. אני הייתי שמה במשלוחי המנות עוגיות, אוזני המן וממתקים. מכול החוויות, שסיפרתי, החוויה הזכורה לי ביותר היא התחפושת בחג הפורים. בפסח היינו אוכלים תפוחי אדמה וביצים… בחג הפסח נהניתי במיוחד  מהאווירה המשפחתית,

הקמת המשפחה

הכרתי את בעלי בצבא. התחתנו בשנת 1980. הייתי בת 21. החתונה הייתה בבאר שבע. כשכל ילדי נולדו הייתי בת 37. יש לי 2 בנים בנות יש לי 12 נכדים, כן ירבו, בלי עין הרע.

סדר היום שלי

אני קמה בבוקר, מתארגנת והולכת לעבודה, בשעה 14:00 אני חוזרת הביתה, אוכלת, מנקה ומסדרת. אני אוהבת לנקות ולבשל קציצות ודגים, אורז וסלטים ואת המרק שנכדתי אוהבת.

מסר מסבתא: לחשוב תמיד על הטוב, ולאהוב אחד את השני.

ברוך ה', הצלחתי להקים משפחה מפוארת, ולראות בחיי את משפחתי הענפה.

הזוית האישית

יעל: למדתי מלא דברים מסבתא, תודה לך! מאחלת לך הרבה בריאות ונחת מכולם.

מילון

מכונת כתיבה
מכונת כתיבה היא מכשיר המשמש לכתיבה באופן מכני, על יד הטבעת גופנים מוכנים מראש על תווך, בדרך כלל נייר, על ידי הקשה. בדרך כלל הגופן הוא תבליט על זרוע מתכת, וההטבעה נעשית על ידי לחיצת התבליט, דרך סרט בד ספוג דיו, כנגד הנייר, שנשען בצידו האחורי על תוף גומי קשיח.

ציטוטים

”ברוך ה', הצלחתי להקים משפחה מפוארת, ולראות בחיי את משפחתי הענפה.“

הקשר הרב דורי