מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חוויותיי מתנועת הנוער העובד והלומד – תלמה סופר

חיוך ונכדה
חיוך וצמה
תנועת הנוער כחלק חשוב מנעוריי

שמי תלמה סופר, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי עם נכדתי כרם, מעלה ומתעדת את סיפורי במאגר הסיפורים.

שנות ילדותי ונעוריי

נולדתי בתאריך 27.1.1944 בעיר ירושלים. כילדה אהבתי מאוד ליצור בסריגה, תפירה, ציור, ריקוד בלט, לקרוא ספרים, לשהות בבית או לבלות עם חברותיי. בתחילת נעוריי הצטרפתי לתנועת הנוער "הנוער העובד והלומד" זו הייתה תנועת נוער ארץ ישראלית שמושתתת על ערכי הציונות העובדת, לתנועה שורשים אידאולוגיים עמוקים.

חוויות מתנועת הנוער

בפעולות היינו נפגשים בני נוער מלאי מרץ וחדוות נעורים, היינו נפגשים ומשחקים משחקי חברה, שרים שירים בצוותא והמדריך שלנו העלה בכל מפגש נושאים שונים לדיון בהם העמקנו, חשבנו והתווכחנו.. לדוגמא: אירועים שונים במדינה, בעיות של העולים החדשים שעלו באותה התקופה לארץ, הכרת השורשים ובעיות חברתיות. מאוד אהבתי את המפגשים הללו וציפיתי להם בכל פעם מחדש. הרגשתי שהמפגשים בתנועת הנוער הן בעלי משמעות חשובה עבורי ועבור חבריי.

טיולים בארץ

בנוסף למפגשים בתנועה, אהבנו וזכינו לטייל ברחבי ארצנו היפה. זו הייתה הזדמנות להכיר מקומות חדשים מצפון ועד דרום מאחר ובאותה התקופה היה פחות נוח ואפשרי להתנייד באוטובוסים. זכורים לי שני טיולים במיוחד: טיול אחד היה באזור הצפון היפהפה מעמק יזרעאל עד ראש הנקרה. במשך כחמישה ימים הלכנו ברגל בחום הרב וטיפסנו על הר עצמון. ישנו בקיבוצים שהיו קרובים ונהנינו מהנופים הנהדרים שיש בארצנו. טיול נוסף זכור לי היטב, גם כן בצפון הארץ – טיול שארך כשבוע ימים להר הכרמל. בטיול זה הקמנו מחנה אוהלים על ההר ושם שהינו במשך כל השבוע, צברנו חוויות כמו "סנפלינג" – היא טכניקה למעבר מכשולי גובה בעזרת חבלים. למדנו להסתדר בתנאי שטח של בישול, לינה ושירותים… בטיול שרנו, צחקנו והוא היה מהנה במיוחד!

מה תרמה לי תנועת הנוער? 

כנערה הרגשתי שחלק מהזהות שלי היא השתתפותי ב"נוער העובד והלומד". התנועה תרמה לי בכל כך הרבה בחינות של עיצוב האופי שלי בנעוריי, בזכות המסגרת והמפגשים עם החברים וילדים שונים הצלחתי להתמודד עם בעיות שהיו בדרכי בהמשך חיי: לפתור קונפליקטים כשצריך, למדתי ליצור קשרי חברות, לעזור לאחר ולהיות אוזן קשבת כשצריך וללמוד לשתף ולעבוד בצוות. מהשיחות והדיונים שהיו למדתי מה חשיבות תרומתנו כדור הצעיר למדינה שהייתה בראשית דרכה. אני חושבת שחשוב שבני נוער ילכו לתנועות נוער שונות, שם הם מקבלים את ההזדמנות לחוות חוויות שונות כפי שאני חוויתי.

החלום שלי

גם כנערה צעירה בעברי וגם כסבתא בעלת משפחה כיום החלום שלי ממשיך להיות שיתקיים שלום במדינתנו ונוכל לחיות באחדות בשקט ושלווה במדינת ישראל!

הזוית האישית

כרם הנכדה המתעדת: למדתי הרבה מאוד מהסיפורים והמפגשים עם סבתא תלמה, אני מרגישה שאני מכירה אותה הרבה יותר טוב ושהתקרבנו. אני מאחלת לסבתא אריכות ימים!

מילון

צוותא
צוות, יחד, חברה.

קונפליקטים
מאבק, סכסוך, ניגוד, התנגשות בין אנשים או מדינות.

ציטוטים

”השתתפותי ב"נוער העובד והלומד" תרמה לי בכל כך הרבה בחינות של עיצוב האופי שלי בנעוריי“

”החלום שלי ממשיך להיות שיתקיים שלום במדינתנו ונוכל לחיות באחדות בשקט ושלווה במדינת ישראל!“

הקשר הרב דורי