מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חוויותיי כילדה במלחמת ההתשה

אני וסבתא שלי בבית שלה.
סבתא שלי עם האחים שלה (סבתא באמצע)
שירים ותרגילים - ילדות במלחמה

שמי אמיתי ארבץ, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי במסגרתה אני מתעד את סבתי, שושנה ארבץ. סבתי סיפרה לי על ילדותה בזמן מלחמת סיני.

סבתא שלי הייתה ילדה בת 11 במלחמת ההתשה. מלחמת ההתשה הייתה מלחמה בין ישראל לבין מצרים, שהחלה ב-11 ביוני 1967 ונמשכה עד 7 באוגוסט 1970, מועד שבו הסכימו הצדדים על הפסקת אש שנכנסה לתוקף למחרת. המלחמה החלה כיוזמה מצרית להתשת ישראל תוך הפרת הסכם הפסקת האש שסיים את מלחמת ששת הימים. את השם "מלחמת ההתשה" ("חרב אל-אסתנזאף") העניק לה נשיא מצרים גמאל עבד אל נאצר, והיא הסתיימה בהתשה של שני הצדדים. (ויקיפדיה)

כך היא מספרת: "היו עושים לנו תרגילים. בבית הספר היה מסדרון ארוך עם הרבה כיתות מכל הצדדים. המורה להתעמלות הייתה עומדת במסדרון ופתאום היא הייתה שורקת במשרוקית. כל הכיתות היו יוצאות בבת אחת למסדרון  ומחכות שם, ואחרי כמה דקות היינו חוזרות לכיתה. הדבר המצחיק הוא שתמיד היינו מתחילות לשיר והיה מתפתחת תחרות שירה בין הכיתות. בסופו של דבר, כשלמורות היה נמאס הן היו שורקות שוב ומחזירות אותנו לכיתה."

סבתא עם אחיה (סבתא במרכז התמונה)

תמונה 1

הזוית האישית

אמיתי: היה לי מעניין מאוד לראיין את סבתא שלי, שתזכה לעוד שנים מאושרות רבות, אמן!

שושנה: נהנתי מאוד לענות על השאלות בראיונות, ואני גאה בנכדי מאוד.

מילון

תרגילים לקראת מלחמה
מטרתם להנחות את הציבור ולדעת מה לעשות בזמן שיש אזעקה.

מלחמת סיני
מלחמת סיני (ידועה בישראל גם בשם "מבצע קדש") הייתה מלחמה קצרה שהתנהלה בין ישראל, הממלכה המאוחדת וצרפת מחד לבין מצרים מאידך, בין 29 באוקטובר ל-5 בנובמבר 1956. במהלך המלחמה פלש צה"ל לחצי האי סיני וכבש אותו, למעט רצועה צרה לאורך תעלת סואץ, השמיד תשתיות צבאיות רבות, ופגע בצבא המצרי. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”לא לדאוג ורק להיות בשמחה" - כילדה, סבתא שלי לא חשבה בכלל על המלחמה והייתה שמחה ומאושרת“

הקשר הרב דורי