מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חגיגת ה"נובי גוד"

סבתא לוסיה ואורי שטלוב
במפגש הקשר הרב-דורי בחנוכה
חגיגת ה"נובי גוד" במשפחתה של לוסיה

שמי לוסיה שטלוב ואני משתתפת  השנה עם נכדתי אורי שטלוב בתכנית הקשר הרב דורי.

נולדתי בשנת 1957 באוקראינה. עליתי לארץ בשנת 1992, ואני גרה בקיבוץ מחניים, כבר שלושים ואחת שנה.

כשעלינו מאוקראינה הלכנו ישירות  לקיבוץ מחניים ומאז נשארנו לחיות שם. מַחֲנַיִם הוא קיבוץ בצפון רמת כורזים, כשלושה ק"מ מצפון-מזרח לראש פינה, בתחום המועצה האזורית הגליל העליון.(ויקיפדיה)

כשהגעתי לארץ ישראל, רוב החגים היו חדשים לי ובהמשך הזמן למדתי להתחבר להבין ולאהוב אותם. אבל חג אחד שליווה אותי מהילדות והיה מאוד קרוב לליבי לא חגגנו רשמית בישראל. החג הזה נקרא "נובי גוד". נובִי גוֹד הוא חג לציון תחילתה של השנה האזרחית. החג נחוג במדינות ברית המועצות לשעבר בלילה שבין 31 בדצמבר ל-1 בינואר. החג נחוג גם בידי מהגרים ממדינות ברית המועצות לשעבר ובני משפחתם במדינות שונות בעולם, בהם חלק מהעולים שבאו מברית המועצות מאז שנות ה-90 למדינת ישראל. (ויקיפדיה). החג הזה הוא בעצם חג שקשור לטבע, הוא מסמל חיבור עם הטבע. בחג הזה מביאים עץ אשוח ,שמסמל את מעגל החיים, ומקשטים אותו בצעצועים ואורות וכולם מקבלים מתנות, בדומה לחג המולד, אבל משמעותו שונה. כמובן שמכינים מאכלים טעימים. החג גם מסמל שנה לועזית חדשה.

כשהגענו לישראל המשכנו לחגוג את החג הזה. כשנולדו הנכדות הן גם התחילו להשתתף בחג. לקח לי הרבה זמן להסביר לנכדות שהחג הזה לא קשור לחג המולד(כריסמס) ולא קשור לשום דת. שזה חג של שמחת חיים והתחדשות. ומאז כולנו חוגגים גם בארץ ישראל. למשפחה שלנו יש את החג המיוחד הזה.

הזווית האישית

אורי: אני חושבת שהמפגשים בתוכנית הקשר הרב דורי היו מאוד מעניינים וזה הידק את הקשר ביני לבין סבתי.

לוסיה: החוויה הייתה מאוד מעשירה, והיה כיף מאוד לבלות עוד זמן איכות עם נכדתי.

מילון

נובי גוד:
הוא חג לציון תחילתה של השנה האזרחית. החג נחוג במדינות ברית המועצות לשעבר בלילה שבין 31 בדצמבר ל-1 בינואר. החג נחוג גם בידי מהגרים ממדינות ברית המועצות לשעבר ובני משפחתם במדינות שונות בעולם, בהם חלק מהעולים שבאו מברית המועצות מאז שנות ה-90 למדינת ישראל. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”אבל חג אחד שליווה אותי מהילדות והיה מאוד קרוב לליבי לא חגגנו רשמית בישראל . “

הקשר הרב דורי