מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חברות שכזאת

טובה מילר
גיטל'ה ופסיה
חברות רבת שנים בחיפה שהחלה במחנה עקורים בגרמניה

שמי טובה מילר, נולדתי בשנת 1946 בגרמניה, בעיר פוקינג. עליתי לישראל בשנת 1948.

בשנת 1940 נמלטו הוריי מפולין. אבי, נתן פרלה, עזב את ביתו ומשפחתו בוורשה. אמי, מלכה ניימן עזבה את ביתה ומשפחתה בצ'נסטוחובה. בזמן מלחמת העולם השנייה ההורים נישאו, נדדו וחיו ברחבי ברה"מ.

בשנת 1945, עם סיום המלחמה, נסעו הוריי מערבה ברכבות והגיעו לדרום-מזרח גרמניה, אל מחנה עקורים בעיירה פוקינג שליד העיר פסאו. נולדתי בקיץ 1946במחנה העקורים בפוקינג, ילדה בשם גיטל'ה, על שם סבתי. במחנה העקורים גרנו בצריפים, כשכל משפחה מתגוררת בחדר. במחנה זה היה מפגש של אבי, נתן עם שניים מאחיו יעקב ורפאל.

בחדר הסמוך לנו התגוררה משפחת הברפלד, לה  היו שני בנים בוגרים והבת פסיה, שנולדה שבוע לפני. בין שתי המשפחות נוצר קשר הדוק.

גיטל'ה ופסיה

תמונה 1

 
בתמונה: בעגלה מימין פסיה והוריה ובמרכז גיטל'ה והוריה לצד הצריף בו גרו

תמונה 2
לאחר שנה במחנה בפוקינג, יצאה כל משפחה בדרכה לכיוון א"י. פסיה ומשפחתה נסעו לפריז. הוריי, דודי רפאל ואני חצינו את הרי האלפים בהליכה במשך שבועות לאיטליה, בדרך זו נשאו אותי בתרמיל גב. הגענו לדרום איטליה, שם גרנו במשך שנה במחנה עקורים בעיר הנמל ברלטה.

תמונה 3

בתמונה:אבי נתן, גיטל'ה, אמי מלכה ודודי רפאל

משם, בקיץ 1948, עלינו למדינת ישראל על אניית מעפילים איטלקית – "קזרטה". כשהגענו ארצה גרנו מספר חודשים בבית עולים בנווה-חיים ליד חדרה. משם עברנו להתגורר בחיפה. אחרי כמה שנים בחיפה נפגשו שוב שתי המשפחות וכמובן גם שתי הבנות גיטל'ה-טובה ופסיה-פנינה. גילינו שאנו גרות קרוב מאוד. כול אחת בחרה מסלול לימוד שונה, אך החברות נשמרה כל השנים.

בשנת 1966 התגייסתי לצה"ל ושירתתי כמורה לעברית לעולים חדשים שלא ידעו קרוא וכתוב וגרתי במושב גורן, בכביש הצפון. במהלך שירותי התרחשה מלחמת ששת הימים. אני בחרתי במסלול של מורה בישראל. למדתי במכינות הפדגוגיות ואח"כ בסמינר גורדון. 

במשך כל השנים פנינה ואני נשארנו חברות טובות ואנו עדיין נפגשות לעתים קרובות. קיים גם קשר טוב בין המשפחות שלנו.

משנת 1967 התגוררה משפחתנו בשכונת נווה-שאנן שבחיפה. ישראל, בעלי, נולד בשכונה בשנת 1944 וגדל בה כל החיים. משפחתו עלתה לארץ ישראל בשנת 1935 וגרו כל השנים בשכונה. כאן נולדו שלושת ילדינו: מרב, ליאור ואתי. ליאור-אריה הוא אביו של עומר-נתן, נכדי, שמשתתף יחד איתי בקשר הרב דורי.

תכנית הקשר הרב דורי

תמונה 4

 משחקים של פעם 

תמונה 5

משוב של סבתא טובה מילר

המפגשים תרמו להעמקת ההיכרות של עומר עם תקופה מוקדמת זו בחיי. שמחתי לשתף את עומר בסיפור החברות המיוחד הזה. שמחנו מאוד להיות חלק מתכנית הקשר הרב דורי.

העשרה

שארית הפליטה – מחנות העקורים: "הפליטים היהודים שהתקבצו בארצות אירופה היו חסרי בית ולרוב גם כל רכושם נגזל בשואה. בעלות הברית הקימו למענם מחנות מיוחדים, בעיקר בגרמניה, באוסטריה ובאיטליה, שם הם חיו בצפיפות גדולה. 250,000 פליטים יהודים שכנו במחנות שניהל הג'וינט, חלקם בתוך מחנות הריכוז המשוחררים. בשטחי הכיבוש הסובייטי לא הוקמו מחנות נפרדים ליהודים, כי הסובייטים סירבו להכיר בכך שמצבם שונה ממצב שאר הפליטים.‏"

תשע"ה 2015

מורה מובילת תכנית, הילה פלדמן, מנחת תכנית ענבל ברגב

מילון

שארית הפליטה - מחנות העקורים
הפליטים היהודים שהתקבצו בארצות אירופה היו חסרי בית ולרוב גם כל רכושם נגזל בשואה. בעלות הברית הקימו למענם מחנות מיוחדים, בעיקר בגרמניה, באוסטריה ובאיטליה, שם הם חיו בצפיפות גדולה. 250,000 פליטים יהודים שכנו במחנות שניהל הג'וינט, חלקם בתוך מחנות הריכוז המשוחררים. בשטחי הכיבוש הסובייטי לא הוקמו מחנות נפרדים ליהודים, כי הסובייטים סירבו להכיר בכך שמצבם שונה ממצב שאר הפליטים.‏

ציטוטים

”שמחתי לשתף את עומר בסיפורי החברות המיוחדת. שמחנו מאוד להיות חלק מתכנית הקשר הרב דורי.“

הקשר הרב דורי